Hoe zou de Zaanse Schans eruit kunnen zien in 2030, als er 3 miljoen toeristen verwacht worden?
Een andere ingang, parkeren onder het Zaandijk-veld, een nieuwe fietsroute, meer molens, molenmuseum, en een voetgangerstunnel. Dat staat in een plan voor de Schans dat Zaanstad door een stedenbouwkundig bureau heeft laten opstellen
Het aanbod op de Schans moet meer kwaliteit krijgen wat betekent dat het historische verhaal van het authentiek erfgoed beter verteld wordt maar ook dat openbare ruimte en faciliteiten (wc’s) schoon en heel zijn, dat gastvrijheid hoog in het vaandel staat, dat de informatievoorziening optimaal is, verblijfskwaliteit hoog en dat er “goede spullen in winkels en horeca” wordt aangeboden.
Massatoerisme
Over het massatoerisme bevat het plan een nogal vage omschrijving: “het bezoek van (grote) groepen en commercie dienen wel te worden gefaciliteerd, maar waken voor massatoerisme.” In 2013 worden namelijk 3 miljoen bezoekers verwacht (tegen 1,9 miljoen in 2015).
Om de nieuwe visie te ondersteunen baseert het college zich op twee rapporten, Droombeeld Zaanse Schans 2030 van het bureau BVR en Musea op de Zaanse Schans, 2030 door TiMe (Timmer & Meijer).
Dat is niet de enige input, de Zaanse Molen wil De Wereld van de Windmolens op het Landje de Haan terwijl het Zaans Museum een Museum Zaanse Schans voorstelt.
Parkeren
In het BVR-rapport wordt voorgesteld om de entree bij de Kalverringdijk te maken terwijl het parkeren deels op (of onder) de velden van Zaandijk zou moet gebeuren.
Het college houdt hier een slag om de arm, maar lijkt wel iets te voelen voor de suggesties:
“Door verplaatsing van het parkeren ontstaat de mogelijkheid om enerzijds de capaciteit van het parkeren uit te breiden en anderzijds biedt dit de mogelijkheid om de eenheid in het entreegebied te vergroten, het biedt immers ruimte om de Zaanse Schans en het Zaans Museum beter met elkaar te verbinden.”
Het BVR-rapport – aangevuld met ‘visies en dromen van de andere stakeholders’ – wordt de basis voor de visie van het college en moet in juni 2017 klaar zijn.
Hoe zien de dromen eruit?
Zaandijk heeft nog twee velden – onder één van de velden komt een parkeerplaats. Er komt een “Interpretation Centre” bij de nieuwe ingang naast Duyvis aan de Kalverringdijk en is meer commercie (paarse vlakken). De nieuwe ingang wordt via een voetgangerstunnel met de Schans verbonden.
De wereld van Windmolens wordt “het tweede hoofdstation van de museale hoofdstructuur”. Het Zaanse Museum blijft bestaan, het Verkade Paviljoen gaat Verkade Experience heten maar voor het Uurwerkmuseum (De Zaanse Tijd) is misschien wel geen plaats meer.
Fietsers gaan in deze visie niet meer over het stuk langs de Walvis maar buigen af en rijden via een nieuw fietspad om het Zaans Museum naar de Leeghwaterweg.
In het zuidelijke stuk, richting De Poel en De Hemmes, kunnen meer molens komen. De Domineestuin zou vergroot moeten worden.
de tekening is niet helemaal duidelijk wat waar is beter een echte lucht foto en daar overheen wat er nieuwe komt
@Oogcontact: Inderdaad gevoelig punt zo'n OV-combi kaartje: Momenteel is de i-Amsterdam card niet geldig op de OV-verbinding Amsterdam - Zaanse Schans. De gemiddelde toerist heeft inmiddels al grote problemen met het voor hen onbegrijpelijke OV-Chip Systeem (getuige het grote aantal toeristen dat op Station Zaandijk weer een enkeltje uit de kaartautomaat probeert te halen, terwijl ze in Amsterdam ook een retourtje hadden kunnen kopen). Indien de Zaanse Schans Card en de i-Amsterdam Kaart samen met NS/Connexxion en Translink een tariefconvenant zouden aangaan is hier, denk ik, een uitstekende win/win/win situatie te behalen. Dit nog afgezien van het al dan niet doortrekken van de Noord-Zuidlijn. Een dergelijke tariefaanpassing kan al op relatief korte termijn gerealiseerd worden als partijen willen meewerken. Misschien valt er in bereikbaarheidsopzicht ook te denken aan doortrekken van lijn 391 naar Station Zaandijk met een extra halte ter hoogte van de "kruising" Kalverringdijk/Leeghwaterweg?
Mijn vereniging Hart voor Stad pleit al jaren (bij de gemeente en het rijk) voor het doortrekken van de N-Z lijn, via de cruiseterminal en de Achtersluispolder, naar Station Kogerveld (kan dan een "hub" worden) en dan verder naar de Schans.Met een gecombineerd metro/toegangskaartje van 20 euro is heel wat voor de Schans te verdienen, als er 50% van die 3 miljoen bezoekers per OV komen. En hoeft er ook geen dure parkeergarage te komen.
Klinkt heel leuk maar voor 1.5 milj. mensen kan zo een verlengde metrolijn niet uit. Zelfs naar een verlegde cruiseterminal zal dat al moeilijk zijn. Hoogop wordt het een tram of een moderne trolleybus. En nee ik ben niet tegen maar dan is een verdubbeling van de Zaanlijn rendabeler en kun je een tram aftakking maken naar de Schans. Dat is technisch mogelijk maar ontbeert vermoedelijk de steun van ProRail.
Over beide zaken wordt wel het één en ander gezegd. We hebben nu de links naar de twee rapporten in de tekst gezet zodat iedereen zelf kan zien hoe de plannen er in detail uitzien.
Ik mis in dit artikel 2 dingen: 1.Bereikbaarheid per OV: laten we het zoals nu dus met bus 391 of via NS Zaandijk ofwel wordt er al gedacht aan het doortrekken van NZ lijn naar Zaanse Schans, mede gelet op de ontwikkeling van de IJ oevers (gebied NDSM/Corn.Douwes/Achtersluispolder)?
2.Ontwikkeling van "De Hemmes": In 2014 lag er een plan om hier ook een Zaans buurtje te bouwen, compleet met replica's van industriële windmolens en aansluitend op de Zaanse Schans. Is hier in de plannen sprake van? We hebben het tenslotte wel over de lange termijn (15 - 20 jaar)
misschien een idee om de gehele zaanse schans atractiepark te verplaatsen naast de nieuwe cruise terminal in de achtersluispoider dat scheelt dan veel verbouwingen en veel gedoe met parkeergarages en bussen op wandelafstand van de cruiseboot en gelijk een mooi plaatje vanaf de boot kunnen we mooi aan de zaan weer woningen bouwen want met nu de juiste marketing zit je in 2018 al aan vijf miljoen bezoekers