Centrum Oost-Zaandam: sluisgebied, Klauwershoek, Burcht, Peperstraat, P.L. Tak-buurt, Verzetsplantsoen, Savornin Lohmanstraat en stukjes van de Zuiddijk en Oostzijde.
Niet het meest aansprekende stuk van het centrum van Zaandam. Inverdan stopte voortijdig aan het eind van de Gedempte Gracht. Een bruisende culturele driehoek is het Sluisgebied nooit geworden. In tegendeel.
In een persbericht van Zaanstad worden inwoners uitgenodigd online mee te denken over het gebied. Wethouder Gerard Ram:
“Ook in de toekomst moet het centrum van Zaandam een plek zijn om prettig te wonen. Maar het moet ook levendig zijn en een bloeiende economie hebben. Daar willen we graag samen met onze inwoners en ondernemers aan werken.”
Hoe zou dat levendige, bloeiende en prettige stuk eruit zien? Bij het persbericht was een ‘Toekomstbeeld voor 2040′ gevoegd. Hoe ziet dat beeld eruit?
Drie dingen vallen op: veel hoogbouw, veel groen en geen auto’s. De Burcht wordt bijvoorbeeld “een ontmoetingsplek zonder auto’s, met bebouwing om het plein gezelliger te maken. Omdat auto’s niet meer op straat parkeren, is er meer ruimte voor groen.” Maar de Burcht is in het droombeeld ook voor de helft bebouwd.
Wat betreft de hoogbouw geloven we de gemeente op haar woord, dat zit wel snor.
Dat het een droom is, wordt vooral duidelijk door het totaal ontbreken van auto’s. Er wordt niet gereden, er wordt niet geparkeerd. Niks. Nada. Nothing. Heel Zaandam-Oost wandelt en fietst. Dream on…
Maar hoe zit het met de overdaad aan groen? Als Zaanstad een groenvoorziening van die omvang (forse volwassen bomen) in 2040 wil realiseren, moet de gemeente dit jaar beginnen met planten. En op bomenplant-gebied heeft Zaanstad nu juist een zeer bedenkelijke reputatie. Er wordt aanzienlijk meer gekapt dan teruggeplant (een negatieve bomenbalans) en als er wel wordt teruggeplant komen er sprietjes voor in de plaats.
Hieronder de plannen (klik voor grotere versie): Burcht deels bebouwd, Fabriek staat er nog, Peperstraat een ‘avenue’ met nieuwbouw, nieuwe Beatrix-flats, toren aan eind Peperstraat, hoogbouw op terrein Drukkerij Huig, aan Oostkade en tegenover het oude Stadhuis. (Even het groen wegdenken en een paar auto’s erin fantaseren, want zo gaat het er in 2040 zeker niet uitzien.)
De Peperstraat zal geheel vernieuwd moeten worden en om dat te realiseren zal het hele gebied tussen de Kalverstraat en Fransestraat opnieuw heringericht moeten worden. Sloop de flats, de parkeerterreinen en het busstation en maak er wat moois van. De Peperstraat nieuwe stijl zal een stuk smaller worden en uit 2 x 1 rijstrook moeten bestaan met aparte fiets- en voetpaden. De nieuwe woningen worden een mix van laagbouw en appartementen en er zal een ondergrondse parkeergarage moeten komen. Ook moet er ruimte komen voor winkels maar geen kantoorpanden meer. Het aantal busbewegingen door de Peperstraat zal drastisch verminderd moeten worden, dat kan door de bussen via Vincent van Goghweg en de den Uylbrug te laten rijden. Enkele buslijnen door de Peperstraat is meer dan genoeg. Verder wil ik bussen laten rijden door de Rosmolenstraat want de huidige situatie is voor de bewoners verre van ideaal omdat men is aangewezen op de busroutes van de Gerhardstraat en Heijermanstraat. Naast de Peperstraat zal ook het stukje Zuiddijk naast de sluis een metamorfose moeten krijgen. Sloop in elk geval het leegstaande pand waar ooit het Turkse restaurant Anatolia zat en maak daar appartementen, sloop het Muziekpaviljoen dat al half verrot is en de verpauperde pandjes langs de sluis tussen de Noorderkerk- en Peperstraat en maak daar een parkje met enkele terrasjes.
Inzichten gaan steeds meer in de richting van het inrichten van wegen en straten als "verblijfsgebied" met gemengd verkeer met afgewaardeerde straten (c.q. 30 km/u). Dat komt de leefbaarheid ten goede. Aangezien het doorgaand verkeer via de Beatrixbrug al sterk is verminderd kan de Peperstraat ook worden afgewaardeerd en geschikt worden voor gemengd verkeer. Geen aparte fietspaden meer. Dat zou op de Peperstraat een enorme vooruitgang zijn, want de fietspaden die er nu liggen zijn te smal, zeer slecht onderhouden en levensgevaarlijk.
Wellicht heeft Jan de Bruin volledig gelijk en ziet hij het allemaal goed. Maar er ontbreekt één ding bij hem: een leesbril. Op de tekening zie ik zowel de Fabriek als de Oostzijderkerk staan. Die worden dus niet afgebroken. Lijkt me voor de Ooszijderkerk als monument trouwens ook onmogelijk.
1 - Wat is dit voor kindertekening? Is dat de stoomboot van Sinterklaas in de sluis? Het ziet er helemaal niet professioneel uit, en geeft geen aantrekkelijk beeld van wat ons te wachten zou staan.
2 - Hoogbouw. De obsessie van planologen en architecten.
3 - De Peperstraat, en de rest van de buurt volplempen met 6 hoog postmoderne baksteenhokken. Leuk. Waar is dat groen dan?
Ik zie niets wat uitnodigend, verbterend of aantrekkelijk is, het ziet er uit als "Slaapstad ummer zoveel probeert bij te blijven".
prachtig en uitdagend ontwerp en een prima ontwikkeling om centrum zaandam oost te ontwikkelen. Maar wie goed kijkt ziet dat er aan de culturele infrastructuur niets gedaan wordt. Sterker nog Filmhuis De Fabriek is weg gesaneerd voor een torenflat. Ook de oostzijderkerk die kenmerkend is in de zaanse schilderijen van Monet en een uitgelezen podium kan bieden voor diverse culturele programmering is afgebroken. Verder geen invulling op hoogwaardig cultureel gebied waarvan bureau Nyffer al in 1999 gezegd heeft dat dat de belangrijkste aanjager is van de vestiging van hoger opgeleide particulieren en (culturele) bedrijven. Als zaanstad de ambitie heeft om van de veertigste plek van de cultuurmonitor af te komen zal scherper gekeken moeten worden hoe we de bestaande culturele driehoek rond het sluizencomplex moeten versterken.
Jan is weer de kluts kwijt. Alleen de eerste zin klopt. De rest is weer culduur
Helaas Martijn & Nathan, De Orkaan zal de lezers nooit "meenemen in een visie". Voor dat soort prietpraat zijn we 100% allergisch. Voor 'positief nieuws' heeft de gemeente een eigen afdeling en betaalt ze ook externe krachten (naast de media die de opgeklopte persberichten 1:1 doorgeven).
Het 'oerwoud' dat Zaanstad liet tekenen in Zaandam-Oost is duidelijk misleidend. Die 'negatieve bomenbalans' (ja, dat bestaat echt) komt gewoon uit de documentatie van de gemeente.
Wij pissen liever azijn dan dat we rozenblaadjes strooien en wolken Eau de Cologne spuiten over nieuws waar een luchtje aan zit.
Gemiste kans, Orkaan. Krijg steeds vaker het gevoel dat jullie anti-stad zijn. Niet toekomstgericht, niet positief. Jullie zijn een krachtige bron om mensen anders te laten denken maar het voelt allemaal veel te ‘Telegraaf’. Doemdenker, azijnpissen en niet wllen veranderen. Autoluw in 2040 is normaler dan jullie denken. Sterker; over 100 jaar lachen we erom dat elk gezin benzineslurpende, co2 poepende auto’s had.
Waarom nou zo'n ontzettend zuur stukje meuk schrijven en publiceren? Gebruik deze plek/deze website om mij mee te nemen in een visie hoe het anders kan of aanvullingen te bedenken op deze droom.
Daarmee doen we in ieder geval ons best om onze gemeente te behoeden voor dezelfde fouten die uiteindelijk hebben geresulteerd in het huidige, misschien wel meest onaantrekkelijk, stukje Zaanstad.
Fouten maken hoort er bij. Zelfs bij zo'n leuke website als De Orkaan. Kom uit de luie stoel. Denk mee, doe mee en gebruik je kracht om onze stad, Zaanstad, nog aantrekkelijker te maken en te houden.
Ik hoop dat er tijdens het bouwen van huizen, ook aan sociale huurwoningen wordt gedacht.
Verder is het een mooie droom. Ik vraag mij alleen af in hoeverre het te realiseren is. Aangezien de bouw van de sluis naar de Peperstraat al jaren stil ligt. Ik hoop dat alles betaalbaar blijft. Nu al kunnen de ondernemers de huur van de winkel niet betalen. Waardoor er veel winkels leeg komen te staan.
Ik liep vorige week nog over de Peperstraat. Armoedig zootje nu. Moet echt iets aan gebeuren. Begin vanaf daar al met autoluwe en alleen bestemmingsverkeer. Ook westzijde dus. Je wordt zowat vergiftigd door al die auto's en scooters.
Elektrisch zou ook wat zijn..
De gehele Peperstraat en de Savornin Lohmannstraat zijn een aanfluiting. Veel leegstand. En winkels die het daar toch niet redden omdat er gewoon geen aanloop is. Van mij mag het anders. Wel rekeninghoudend met parkeergelegenheid. Parkeergarage ondergronds tegen een redelijk tarief? En uiteraard heel veel groen.
De stad van de toekomst zou best wel eens autovrij kunnen worden. Autoluw zeker. We zullen wel moeten, want we willen compacter bouwen en groener bouwen en als we onze leefomgeving dan ook nog leefbaar willen houden dan zullen we in elk geval in de stad af moeten van de auto.
Of we dat in Zaanstad gaan meemaken is een tweede, Zaanstad loopt op dat punt niet erg voorop ...