Op 11 augustus gaat de Westzijde weer open voor alle verkeer na twee maanden afgesloten te zijn geweest. Veiliger was het plan. Maar is dat ook gelukt?
Jaap Meeuwsen fietste alvast voor proef door de Westzijde richting Vincent van Goghweg en zag dat de rijbaan voor autoverkeer links en rechts van de zeer brede vluchtheuvel niet meer dan zo’n meter breed is: “Auto’s moeten dus half over de fietsstrook. Lekker veilig lijkt mij dat nou niet.”
Maar het is wel in overeenstemming met de plannen. Zaanstad schreef eerder aan de bewoners dat de Westzijde verkeersveiliger werd: “De fietsstroken worden verbreed, waardoor de weg smaller wordt en auto’s worden ‘gedwongen’ om langzamer te rijden volgens Zaanstad. Ook komen er oversteekplaatsen.”
50 km
Dit stuk Westzijde blijft overigens 50 km. Waarmee de vraag gesteld kan worden of deze situatie echt veiliger wordt. Sonja Puhl-Diehle van Fietsersbond Zaanstreek meldt dat er misschien nog een advies komt om er 30 km van te maken, maar “het is nog steeds 50.”
Het is daar inderdaad krap en zal dringen worden. Rijweg is versmald en fietsstrook verbreed.
De Fietsersbond heeft over deze situatie geen advies uitgebracht, Sonja: “De fietsstroken zijn in ieder geval te smal volgens de geldende richtlijnen.”
Niet alleen hier moeten auto’s op de fietsstrook. Ook bij de kruising wordt het dringen omdat daar twee brede voorsorteerstroken zijn gekomen terwijl ook vanuit tegengestelde richting de auto’s half over de fietsstrook moeten aldus Meeuwsen.
Lees ook: Westzijde bij Van Goghweg vanaf morgen twee maanden afgesloten
Door Piet Bakker. Tip en foto: Jaap Meeuwsen, extra informatie van Sonja Puhl-Diehle van de Fietsersbond Zaanstreek en eerder nieuws op De Orkaan.
ze hadden de weg niet moeten opknappen. de eerste stuiterweg. zowel de auto's als fietsen trillen wel uit elkaar.
Ik snap die brede middendruppel niet, die gaat juist voor gevaarlijk situaties zorgen omdat de rijbaan te smal wordt.
Een drempel met daarop een zebrapad is mijn inziens een stuk veiliger omdat je daarmee de snelheid tempert.
Ook bij ons in Westerkoog wordt er regelmatig te hard gereden en halen sommige onverlaten je links van de middendruppels in of ze schieten je er vlak voor nog even snel voorbij.
Drempels en een max. snelheid van 30 km/u zou een oplossing kunnen zijn maar dan hebben we het probleem dat de politie niet komt controleren, iets wat ze bij 50 km/u trouwens ook niet doen in woonwijken, en de bonden gaan namens de buschauffeurs klagen over de drempels want dat zou slecht voor hun rug zijn.
De bussen van Conexxion rijden ook vaak te hard dus als ze last van hun rug krijgen door drempels is dat hun eigen schuld.
Die superbrede vluchtheuvels zijn een bijzonder slecht idee. Hoe bedenk je zoiets op een doorgaande weg, 50km zone waar grote vrachtwagens naar het Verkadeterrein en de supermarkten moeten, veel vrachtverkeer voor de constante werkzaamheden aan panden en funderingen etc. langs moeten... En er is niet echt een alternatief, de Westzijde /Stationsstraat route is ook smal en gevaarlijk voor winkelend publiek en fietsers...
Dit deel van de Westzijde moet gewoon ingericht worden op veel en groot verkeer, niet als fietspad...
Ze rijden in .de Westzijde echt geen 30km. Veel en veel harder, ik voorzie ook veel meer ongelukken. Want dat is ook bij de kruispunten waar geen voorrang word verleend. Wat dacht u bij de ondergrondse garage bij de nieuwe appartementen in de westzijde die kunnen er kwalijk uitkomen, nee hier is echt over nagedacht.
Zoals je kunt zien op de rondweg in Westerkoog gebruiken de verkeersarchitecten van Zaanstad heel vaak de fietser als snelheidsremmer. Dat is gewoon een keuze al wordt het niet hardop gezegd. Is goedkoop en ja, een gesneuvelde fietser meer of minder valt toch niet op in de statistieken. Misschien moeten de verkeersdeskundigen van Zaanstad eens een keuze voor de fietser maken als ze zo graag willen dat iedereen zich duurzaam verplaatst.
Wat ik in Wormerveer op de Westerstraat nog wel eens zie gebeuren is dat auto's niet afremmen maar spookrijdend op de linkerhelft van de weg het eiland passeren .
Dit zie ik ook al jaren gebeuren op de Houthavenkade als de automobilisten naar het eiland moeten.
Ik ben er geen fan van als fietsers worden gebruikt om de snelheid uit het autoverkeer te halen.
Daar zijn fietsers niet voor bedoeld.
Ik ook niet. Het voelt als fietser echt niet fijn om in zo'n straat te fietsen.
Oplossing heen via Westzijde terug via de Provinciale weg of vice versa
Dan moet al het ook vrachtverkeer vanaf Verkade via het smalle stuk Westzijde en vooral door de nu al drukke Stationsstraat rijden. Dat kan echt niet meer.
Laten ze wel dat overgebleven zand goed invechten of weghalen voordat de Westzijde geopend wordt, want als je flink in je rem knijpt schuif je door en kom je als fietser (hard) ten val.
zolang ik nog steeds, als ik 30 km/uur rijd, rechts en links word ingehaald door elektrische fietsen is de gehele westzijde een gevaarlijk punt. dat word dan niet veroorzaakt door de auto die max 30 km per uur gaat, maar door het grote aantal fietsen dat ten eerste sneller dan 30 gaat, links en rechts blind inhaalt en ten tweede rare gevaarlijke acties uithaalt. voorheen was dit gevaar slechts tussen 14 en 16 uur als moeders en vaders met de kids op de fiets van school kwamen en dan maar aannamen dat hun vruchtjes zomaar volwassen risico's in kunnen schatten (Als een kind een ongeluk krijgt is het inderdaad niet de schuld van het kind, maar van de ouder!, kids zijn ongeleide projectielen), maar nu is het gevaar de gehele dag !; door 1) de fietser- snelheid en 2 ) het fietser gedrag.a
Electrische fietsen gaan normaal niet harder dan 25 km per uur. Misschien ben je een beetje in de war met de terlenka brigade?
Veel e-fietsen zijn makkelijk op te voeren via het instellingen menu. Daarnaast is het wettelijke Max 250 watt terwijl er steeds meer 750 watt fietsen zijn. Brommers zijn vervangen door e-fietsen.
Het is echt belachelijk dat je met zo'n inrichting geen 30 km/u instelt. Maar goed, lekker breed fietsen maar weer.
Een 'fietsstraat' werkt helaas niet. Kijk naar de racebaan die de Hoogaarslaan is geworden. Officieel ook een 'fietsstraat'.
De auto's worden " gedwongen " langzamer te rijden, maar gaan ze dat ook doen ? Geloof er niks van, zie de rest van de Westzijde.
Wat te denken van een streekbus, hier wordt je gezellig tegen de stoeprand gedrukt door auto's die nog even snel voorbij de fiets willen.
Niet de eerste keer dat mij dat zelf overkomt zelf op de " gewone " Westzijde.
Geen idee wie dit bedacht heeft maar verstand heeft ie er niet van volgens mij.
Autoverkeer over de fietsstrook, hoe bedenk je het.
Maar wel een zeer breed trottoir aanleggen.
Dan was de oude situatie nog ( iets ) veiliger.
Na 10 december rijdt er geen grote streekbus meer op dit traject. Alleen midibusjes.
Trottoirs zijn net zo breed als voorheen
Wil nog niet zeggen dat de trottoirs niet wat smaller hadden gekund om wat meer ruimte te maken voor de fietsstrook ter hoogte van de oversteekplaatsen.
En @ Robby Son, ook zo'n midibusje neemt al de volle breedte in beslag.
Ik voorzie daar toch wel dat er ongelukken gaan gebeuren.
Denk toch dat ik fietsend met mijn kleinkind het trottoir maar neem voor de zekerheid.
Waarom trouwens die vluchtheuvels ( twee stuks ) zo breed zijn is mij ook een raadsel.
In ieder geval, als de boel weer open is, ga ik daar op een beetje drukke zaterdag toch eens een tijdje kijken.
En als alles wel soepeltjes loopt, nou, dan had ik ongelijk. Kan ook hoor.
Waarom niet gekozen voor eenrichtingsverkeer.
Het lijkt me een gevaarlijke situatie worden, zeker voor de fietsers!
Dat is de oplossing! Elke dag chaos op de Stationsstraat /Westzijde!
Waarom niet gekozen voor een 'fietsstraat'?
fietrstraat werkt niet zie dr.jan mulderstraat. Is
een racebaan geworden zowel auto,s,pakketbezorgers scooters en alle soorten Ebikes scheuren als malloten op het rode asfalt. klinkers en flink hoge drempels waren een betere snelheidsremmer.