Onderstaand bericht (inclusief foto) ontleenden we aan aan de KnolKnal #246, de digitale nieuwsbrief die ‘onze man in Knollendam’, Bart van der Laan, ons regelmatig doorstuurt. De nieuwe verkeersdrempels zorgen voor tweespalt in het ooit zo gemoedelijke dorp.
Bart: “Verkeersdrempels blijven de gemoederen bezighouden in Oostknollendam. “Van dit exemplaar werden er vorige week een paar geplaatst. En daar is niet iedereen blij mee.”
Verkeersremmende maatregelen, het blijft een ‘dingetje’ in het dorp. Er wordt te hard gereden. Al jaren. Het 30 km-bord is onvoldoende. Vandaar drempels. Lage, hoge, beetje breder. Vorige week werden sommige vernieuwd. Bart citeert uit de Bep-groep (WhatsApp-groep voor Knollendammers):
“Je zal je carterpan lek hebben gereden met 10 km per uur, daar ben je ziek van. Deze hobbels zijn niet acceptabel”
“De hobbels werken goed. Degene die zijn carterpan lek reed, doet het de volgende keer rustiger”
“Totale waanzin deze hobbels”.
”Hard rijden in het dorp is pas waanzin. Wat is erger, een kapotte carterpan of je overstekende kind wordt aangereden”.
(Een carterpan hangt onderaan het motorblok van een auto, er zit smeerolie in.)
Wormer ringdijk, compleet doorgeslagen met 21 drempels….
Deze drempels hebben een remmende werking van het gemotoriseerd verkeer. Zodat daar de maximum snelheid niet wordt overschreden en veiliger wordt voor fietsers en wandelaars
Het zou nog veiliger zijn als er een stukje voetpad zou worden aangelegd.
Dit gezien de hoeveelheid wandelaars welke van Wormer naar de Zaanse schans lopen.
Het zou nog veiliger zijn als automobilisten met haast de gebiedsontsluitingswegen gebruikten die daarvoor zijn aangelegd, dus over de Clausbrug en de Zaanbrug. De Engewormer is een erftoegangsweg maar de bewoners durven hun erf niet af te fietsen om kinderen naar school te brengen.
Als je last hebt van de drempels met de auto, rij je simpelweg te hard. Of dat nou in de Enge Wormer is of in Oostknollendam. Laten we elkaar de ruimte op de weg gunnen zodat iedereen zelf kan kiezen of die met de auto, fiets of te voet gaat.
Ik schaar me aan de zijde van de voorstanders van de hobbels. Juist op rechte wegen, die door hun gestrekte uiterlijk al vanzelf uitdagen om (te) hard rijden te gaan, gebeurt dat dan ook maar al te vaak. Hier in en rondom Lochem is men ook volop bezig (tegelijk met het overigens renoveren van het wegdek) om ze aan te leggen en het werkt. Men tempert de snelheid keurig op de nadering van de "zebrapalen" die beweerszijden de weg waarschuwen voor de aanwezigheid van de hobbel.