Wethouder Gerard Slegers: “De leefbaarheid van Zaanstad Noord komt steeds verder onder druk te staan. Dit als gevolg van de toenemende verkeersdrukte op en rondom de N203. Die drukte komt voort uit autonome groei van het verkeer en regionale ruimtelijke en economische ontwikkelingen.”
In gewone-mensen-taal: “het wordt steeds drukker maar daar kunnen we niks aan doen”. En de A8-A9-verbinding gaat niet lukken, hoewel het “dé oplossing is voor het bereikbaarheidsprobleem in de regio en het leefbaarheids- en bereikbaarheidsprobleem in Krommenie en Assendelft.”
Slegers schrijft over die A8-A9-verbinding: “de realisatie van dit project zal echter niet op korte termijn plaatsvinden vanwege het ontbreken van voldoende financiële middelen.” Hier zeilt de wethouder langs de randen van de werkelijkheid. Niet alleen op korte termijn is die optie onmogelijk (de Provincie stopt er zelfs geen energie meer in) en behalve financiële problemen zijn er ook ernstige bezwaren vanuit de UNESCO waardoor de doorsnijding van de Stelling van Amsterdam geen optie is.
30 km
Zaanstad zet in op veiligheid en het gemak voor fietsverkeer en voetgangers om zich door Assendelft te bewegen te verbeteren “zonder de bewegingsvrijheid van automobilisten te beperken.” Inwoners zijn uitgebreid geraadpleegd, en het werd duidelijk dat “er geen draagvlak is om autoverkeer te ontmoedigen.”
Belangrijkste maatregel is het aanpassen van de snelheid in de Dorpsstraat naar 30 km, dat zou gepaard gaan met ’tijdelijke’ verkeersremmende maatregelen of handhaving. Waarom het ‘of’ is, wordt niet duidelijk. Pas over vijf jaar wordt de hele Dorpsstraat ‘passend ingericht’ voor 30 km.
Ook de rotondes in de Saendelverlaan moeten veiliger gemaakt worden terwijl ook de oversteek Kaaikpad – Noorderveenweg wordt aangepakt. De rotonde Noorderveenweg wordt vervangen door een kruispunt. De loopafstand naar bushaltes wordt ingekort, lijn 63 wordt verlengd via Saendelft naar station Krommenie – Assendelft en gaat een route via Noorderveenweg, Noorderweg en Kreekrijklaan rijden.
Busverbinding
Het nieuwe mobiliteitsplan Assendelft geeft geen oplossing om doorgaand verkeer door het dorp te weren.
De snelheidsverlaging moet binnen twee jaar gerealiseerd zijn. Daarbij is wordt ook extra handhaving ingezet. Het gaat aan de straat zelf om relatief ‘kleine aanpassingen’ en nog niet een grote herinrichting. Ook het verlengen van fietspad naar SVA, het aanpassen van de rotondes Saendelverlaan, de fietsverbinding Noorderveenweg-Noorderweg-Kreekrijklaan en de nieuwe busverbinding moeten binnen twee jaar gerealiseerd zijn.
Dan komt er ook pas een ‘ongelijkvloerse fietsverbinding’ tussen Zuiderham en Assendelft.
Door Piet Bakker. Bron: Raadsinformatiebrief Zaanstad. Foto: De Orkaan.
Ook Zaandam heeft straten met 30km zone, waaronder Sparrestraat, Dennestraat, Cederstraat enz enz maar er wordt met regelmaat met 70 of meer doorheen geracet. Melding bij de politie, die doen er niets aan,
Melding bij de gemeente, handhaving niet te zien, er zal maar een kind ineens oversteken, het leed is niet te overzien.
Dus ook hier er wordt niets aangedaan , heel jammer.
Ongekend falend beleid van de gemeente Zaanstad. Met cum laude geslaagd voor het vak 'infrastructuur'.
Dan heb ik het nog niet eens over de volksgezondheid ivm de luchtreinheid die veroorzaakt wordt door de N8/N203/N246.
Ook de provincie zou zich moeten schamen over het beleid wat zij voeren omtrent deze situatie.
Uiteraard moest het zijn: 'met cum laude gefaald'
#typfout
30 km p uur is niet de oplossing. B&W Zaanstad moet het zichzelf aanrekenen dat de leefbaarheid, verkeersONveiligheid en ontsluiting van Assendelft/Saendelft zo slecht is. Zij hebben Saendelft ongemeen hard en snel laten groeien en doen dat nog steeds. Zaanstad weet dat de verkeersveiligheid en leefbaarheid in Saendelft ver te zoeken is en doen enkel aan kleine, niet werkende lapmiddeltjes voor de bühne. Nooit aan structurele, goedwerkende duurzame oplossingen want die kosten geld. de ontsluiting van Saendelft is al jaren een drama. echt een forenzenstad. overdag rustig en leeg, in de ochtend een exodus van verkeer en in de middag file tot op de A8. Vooral zo doorgaan.
Je kaart het juiste wel aan , veel gezeur op (social)media maar een blokkade van het kruispunt Communicatieweg- Dorpsstraat of Bush-Provinciale Weg heb ik nog niet gelezen. Maar voor het goede moet je de wijsvinger een beetje meer naar het Westen houden, aan de Dreef 3 in Haarlem zitten de tegenhouders
Extinction Rebellionachtige taferelen op ons kruispunt?? Gaat u er zitten? Ik niet. Daar jaag je goedwillende medeweggebruikers mee in het harnas. Het gaat om een stuk bewustwording, wij zijn allemaal de dupe van de willekeur van hoge pieten. Maar pas iig je snelheid en je rijgedrag aan, en dat zeg ik ook tegen dorpsgenoten. Motoren op het achterwiel op de Dorpsstraat, trek maar open dat gas jongens. Totdat er een kind oversteekt...of een fietser schrikt van de herrie en ten val komt.
eikelaan, badhuislaan en nog meerdere straten zijn nu 30 km zone.
niemand houdt zich eraan.
hoezo handhaven??
Geen geld om de infrastructuur aan te passen, maar wel Assendelft volproppen met nieuwe huizen.
Is er bij de gemeente nu niemand geweest die na heeft gedacht, van eerst moeten we wegen bouwen voor de bestaande en aankomende bewoners, en daarna gaan we Assendelft volgooien met nieuwe huizen.
Als je zo'n stomme fout in het bedrijfsleven zou maken dan kreeg je meteen de zak.
Welke oliebollen zijn hier verantwoordelijk voor,?
Schande dat zo'n mooi dorp als Assendelft kapot wordt gemaakt door figuren die het blijkbaar geen reet uitmaakt, maar wel een enorm niet verdiend salaris binnen hengelen.
absoluut mee eens!
goh, wat een oplossing.....
er moeten wegen komen... ipv de gebruiker van de bestaande wegen pesten ...
Ja er zijn ideoote die te hard rijden... maar die blijven er ook met 30 kmh..
de welwillende werkende worden weer gestraft als die straks een paar kilometer harde gaan dan die truttengang van 30.... hopeloos
Van mij mag de snelheid op het Vissershop ook terug naar 30km en dan vooral tussen half 8 en een uur of 9, als sommige ouders enorme haast hebben om hun kinderen met SUF's, of vergelijkbare aso bakken, naar de Lindenboomschool moeten brengen op de Lindenlaan. Drempels zouden nog beter zijn maar die kunnen auto's stuk maken als je er te hard overheen rijdt en het zou nog beter zijn als er afwisselend van links naar rechts op straat geparkeerd moet worden. Het vraagt enige herinrichting van een aantal straten maar het is een afdoende maatregel om de snelheid naar beneden te krijgen en ik weet zeker dat er dan ook geen handhaving nodig is. Nu is er op de Plataanlaan een lullig bordje geplaatst met de opmerking dat je je snelheid moet matigen omdat er spelende kinderen zijn, net alsof ouders met haastige spoed het bord opmerken...
Het idiote hardrijden moet nu echt een keer overzijn, handhaven en hoge boetes, motors kontroleren op geluids overlast,wordt het weer een stuk beter wonen aan de dorpsstraat.
Vergeet ook de scooters niet, die maken er een sport van om zo snel en met zoveel mogelijk herrie langs te scheuren.
Ook elders in de gemeente graag.
Wat is het nu Orkaan?, 50 of 30?.
Gheghe.
Beste Jan, Neem eerst even contact op met De Orkaan ipv. hier zeuren. Heb soms ook wel een foutje gezien in een bericht. Na de melding past de directie van De Orkaan binnen het uur aan. Trouwens als je goed leest, weet je donders goed, dat het om 30 km/u gaat.
30!!!!
Oftewel er gebeur h e l e m a a l niets. Volgens mij had Wethouder Slegers Nov 2023 zijn laatste kans gehad van de gemeenteraad. Doorpakken en wegsturen en iemand die zich WEL bekommerd om Zaanstad Noord.
Beste Jan, gewoon een petitie starten om in geheel Assendelft de maximumsnelheid op 30 km/uur te stellen. https://www.petities.com/
Heel graag, maar dan ook voor Saendelft want de Saendelverlaan en de Jan Brassertunnel zijn elke avond en in het weekend een Formule 1 circuit, auto’s met grote knallende uitlaten inclusief motoren en opgevoerde scooters met vuistgrote uitlaatdempers, en dat tot diep in de nacht!
Wel heel bijzonder dat Amsterdam in een keer de hele stad naar 30 km/pu kan brengen en dat zoiets in Zaanstad niet mogelijk is. Ik noem dat onwil.
De leefbaarheid in Assendelft kan heel snel met het nemen van een verkeersbesluit sterk worden verbeterd door net zoals in Oostzaan en Wormerland Venstertijden in te voeren. Daar zullen vast een aantal mensen op tegen zijn maar daar is de politiek voor om daar een afweging in te maken en een kloek besluit over te nemen.
Het lijkt mij veel beter per direct de maximumsnelheid op 30 km/uur te stellen. Waarom verder uitstellen?
Graag direct invoeren op de toch al smalle Dorpsstraat. Rode fietsstroken of niet, je bent er als fietser je leven niet zeker op een paar enkele uurtjes per dag na. Bij de kruisingen en rotondes sorteren de maniakken of onnozelen al drie meter vóór de hoek voor óp de fietsstrook. Word je weer met je goede gedrag de stoep op gedwongen of kun je naast de auto's in de file gaan staan.