Wethouder Gerard Slegers: “De leefbaarheid van Zaanstad Noord komt steeds verder onder druk te staan. Dit als gevolg van de toenemende verkeersdrukte op en rondom de N203. Die drukte komt voort uit autonome groei van het verkeer en regionale ruimtelijke en economische ontwikkelingen.”

In gewone-mensen-taal: “het wordt steeds drukker maar daar kunnen we niks aan doen”. En de A8-A9-verbinding gaat niet lukken, hoewel het “dé oplossing is voor het bereikbaarheidsprobleem in de regio en het leefbaarheids- en bereikbaarheidsprobleem in Krommenie en Assendelft.”

Slegers schrijft over die A8-A9-verbinding: “de realisatie van dit project zal echter niet op korte termijn plaatsvinden vanwege het ontbreken van voldoende financiële middelen.” Hier zeilt de wethouder langs de randen van de werkelijkheid. Niet alleen op korte termijn is die optie onmogelijk (de Provincie stopt er zelfs geen energie meer in) en behalve financiële problemen zijn er ook ernstige bezwaren vanuit de UNESCO waardoor de doorsnijding van de Stelling van Amsterdam geen optie is.

30 km

Zaanstad zet in op veiligheid en het gemak voor fietsverkeer en voetgangers om zich door Assendelft te bewegen te verbeteren “zonder de bewegingsvrijheid van automobilisten te beperken.” Inwoners zijn uitgebreid geraadpleegd, en het werd duidelijk dat “er geen draagvlak is om autoverkeer te ontmoedigen.”

Belangrijkste maatregel is het aanpassen van de snelheid in de Dorpsstraat naar 30 km, dat zou gepaard gaan met ’tijdelijke’ verkeersremmende maatregelen of handhaving. Waarom het ‘of’ is, wordt niet duidelijk. Pas over vijf jaar wordt de hele Dorpsstraat ‘passend ingericht’ voor 30 km.

Ook de rotondes in de Saendelverlaan moeten veiliger gemaakt worden terwijl ook de oversteek Kaaikpad – Noorderveenweg wordt aangepakt. De rotonde Noorderveenweg wordt vervangen door een kruispunt. De loopafstand naar bushaltes wordt ingekort, lijn 63 wordt verlengd via Saendelft naar station Krommenie – Assendelft en gaat een route via Noorderveenweg, Noorderweg en Kreekrijklaan rijden.

Busverbinding

Het nieuwe mobiliteitsplan Assendelft geeft geen oplossing om doorgaand verkeer door het dorp te weren.

De snelheidsverlaging moet binnen twee jaar gerealiseerd zijn. Daarbij is wordt ook extra handhaving ingezet. Het gaat aan de straat zelf om relatief ‘kleine aanpassingen’ en nog niet een grote herinrichting. Ook het verlengen van fietspad naar SVA, het aanpassen van de rotondes Saendelverlaan, de fietsverbinding Noorderveenweg-Noorderweg-Kreekrijklaan en de nieuwe busverbinding moeten binnen twee jaar gerealiseerd zijn.

Dan komt er ook pas een ‘ongelijkvloerse fietsverbinding’ tussen Zuiderham en Assendelft.

Door Piet Bakker. Bron: Raadsinformatiebrief Zaanstad. Foto: De Orkaan.