Het gaat volgens B&W van Zaanstad om een ‘kringloplan’ maar wij vermoeden dat het een ‘kringloopwinkel’ wordt – alhoewel we dat natuurlijk niet 100 procent zeker weten, officieel staat er twee keer ‘kringloplan’ in de vergunning die Zaanstad afgaf.
Volgens Orkaan-bronnen gaat het om een vestiging van Dorcas, de kringloopwinkel op christelijke grondslag die tot december 2022 aan de Westzijde in de voormalige Lidl-winkel zat. Dorcas wilde eerder tegenover De Orkaan overigens niet bevestigen dat ze naar de Paltrokstraat wilden (zoals wij gehoord hadden) maar wel dat ze opnieuw een plek in Zaandam zochten.
Die kringloop-dinges moet komen aan de Paltrokstraat 17, waar eerder de Super-garage zat. Vroeger zat Citroën-dealer garage Bakker hier (en daarna* Knap). Later werd dat een dealerschap van Willem Wessel. Super Auto’s (in- en verkoop gebruikte auto’s) is ongeveer 10 jaar geleden in het pand getrokken.
Eind december 2022 is Paltrokstraat 7 voor € 1,3 miljoen verkocht. Bij Funda werd het omschreven als ‘Beleggingsobject / Garagebedrijf’ in het MAAK.Kogerveldwijk-gebied dat getransformeerd moet worden in een woon/werkgebied met veel nieuwe woningbouw.
Eind 2019 trok Dorcas (“We geloven in de kracht van God. En daarom geloven we in de kracht van mensen.”) in de oude Lidl aan de Westzijde. Eind 2022 moesten ze er weer uit. Ook waren ze meteen al op zoek naar een nieuwe plek. Aan Westzijde 59 kwam in maart van dit jaar Medikamente Die Grenze.
Belanghebbenden die het niet eens zijn met het besluit kunnen tot 23 augustus een bezwaarschrift indienen.
Lees ook:
- Zaanstad geeft klap op plannen voor 1.440 woningen (oktober 2022)
- Ons Dorcas-dossiertje.
- De Officiële Bekendmaking
* Zie reacties.
Door Piet Bakker. Bronnen: omgevingsvergunning, tip Orkaan-lezer, mailwisseling met Dorcas, gemeentearchief, foto van Google Streetview (april 2023).
Er staat nog steeds een bord 'te huur' op dat pand op 07-08-2023
Volgens mij zat eerst Cor Bakker hier en later kwam Knap.
Klopt, eerst Bakker, daarna Knap. We hebben het aangepast.
jammer dat ze op zo een armoedige straat komen, maar qua ruimte zou het wel goed zijn en de ligging is ook vrij gunstig, meer richting het midden van Zaanstad. Was het niet André van Duin die in de jaren 70 daar een autobedrijf opende?