Vrijdag 30 september vaart de Zaanferry voor de laatste keer. Raadsleden vielen over elkaar heen tijdens het verklaren van hun liefde voor vervoer over water, maar een motie waarin € 200.000 voor een jaar Zaanferry werd gevraagd, kreeg alleen steun van indieners D66 en CU.

Volgens wethouder Stephanie Onclin (VVD) was verlenging juridisch onmogelijk. Het enige wat zou kunnen was een nieuwe aanbesteding.

Indieners Flip Hoedemaeker (D66) en Hanneke Veurink-Malda (CU) kregen geen enkele partij mee. Marc Wit (CDA) vond het te duur (maar niemand wil het voor het oude bedrag doen), Casper Davelaar (VVD) suggereerde dat er dan maar zonder subsidie gevaren zou moeten worden, Hans Kuyper (ROSA) geloofde ook dat een nieuwe aanbieder een optie was (“het borrelt in de stad”), Marianne de Boer (DZ) wilde financiële dekking en eisen voor de uitbater (die eisen zijn er trouwens wel degelijk), Natascha Stroo (GL) wilde ‘creatieve oplossingen’ voor een bootverbinding maar het eind van het liedje was dat er geen geld was.

Wethouder Onclin suggereerde de begrotingsbehandeling te gebruiken om geld te zoeken en dan te koersen op 1 januari voor de start van een nieuwe aanbesteding.

Wethouders Annette Baerveldt (Toerisme) en Gerard Slegers (Verkeer) schreven in februari van dit jaar nog:

“De Zaanferry is een belangrijke toeristische toevoeging voor de Zaanstreek en past binnen onze visie om meer binnenlandse toeristen kennis te laten maken met onze regio. Daarnaast heeft de gemeenteraad in het Zaans Mobiliteitsplan besloten meer in te zetten op personenvervoer over water.”

Verlenging

Uit eerdere berichten van het college bleek ook dat geen enkele rederij voor € 180.000 per jaar de verbinding zou willen onderhouden. Dat verlening onmogelijk zou zijn, staat haaks op de tekst van een persbericht van Zaanstad van 17 februari 2022:

“Mocht de gemeenteraad besluiten om in het najaar extra geld vrij te maken, dan zal de Zaanferry nog twee maanden langer doorvaren, tot en met november 2022. Voor de periode vanaf 2023 bereidt de gemeente de komende maanden een nieuwe aanbesteding voor.”

Van het voorbereiden van een nieuwe aanbesteding is dus geen sprake aldus wethouder Onclin, en haar uitspraak dat verlengen onmogelijk is, lijkt in tegenspraak met wat haar voorgangers een half jaar geleden zeiden. Die hadden het overigens over twee maanden, Hoedemaeker en Veurink vroegen geld voor een extra jaar.

Lees hier het Orkaan-Zaanferry-dossier.