De helft van de fliebertjes op de Wilhelminabrug is inmiddels verdwenen. Van de overblijvers is meer dan de helft beschadigd of afgebroken.
Een klein groepje fliebers houdt dapper stand maar ook zij moeten eraan geloven. In de Integrale Veiligheidsscan van de gemeente wordt gesteld dat ze vervangen moeten worden door kleinere exemplaren die tegen een stootje (of trap) kunnen.
Alles duidt erop dat dit niet het einde van de fliebertjes-soap zal zijn. Als de kleinere exemplaren niet kapot kunnen of niet meegeven, zijn ze in verkeerskundig opzicht ‘meedogenloos’ en in feite nog veel gevaarlijker dan de bestaande exemplaren.
Dat deze ‘slechte’ fliebertjes geplaatst zijn is sowieso een ontwerpfout, anders zouden ze niet binnen een maand moeten worden vervangen. Waarom voor deze oplossing is gekozen is een raadsel, ze is niet genoemd in het verkeerskundig onderzoek van bureau Goudappel. (Wij kunnen ook nergens ander een dergelijke toepassing van deze ‘oplossing’ vinden.)
Het is niet de enige ontwerpfout. Ook is het nieuwe asfalt niet goed aangebracht waardoor er een ‘geul’ moet worden opgehoogd.
En als derde moet er een aanduiding met een ‘fietslogo’ op de straat worden aangebracht. Of dat zomaar kan is de vraag. Als Zaanstad wil dat alle fietsers gebruik maken van de fietspaden en niet over de autoweg gaan, zou een verkeersbesluit nodig zijn. Dat heeft tijd nodig.
Dat alles in een paar dagen geregeld zal zijn (Slegers: “voor eind 2021 alle problemen opgelost’) lijkt uitgesloten, nu zijn de fietspaden al 587 dagen afgesloten (alhoewel de roadblocks opzij zijn geschoven zodat er toch gefietst wordt).
Tijdens het laatste Zaanstad Beraad waarin de zaak aan de orde kwam (Jan de Vries van D66 en Jan de Laat van GL wilden alsnog een andere variant) zei Slegers dat er binnen 5 jaar weer een andere oplossing komt in verband met herinrichting Zaandam Centrum Oost.
Ondertussen heeft de Fietsersbond aangekondigd dat ze “niet meewerkt aan mogelijke opties die zijn voorgesteld . Wij blijven bij ons standpunt om de fietsers op de rijbaan te houden.”
HAD deze brug niet een CE keur? Dan zou het toch veilig moeten zijn…. Ze WAREN er trots op toch?
Ben even aan het google geweest naar rubbere fliebertjes. Er is echt veel te koop. Begrijp niet dat de gemeente dit even doet. Laat ik het zo zeggen de ambtenaren. Heb al eens verteld men zit daar op een stoel van pluise ze hebben er lijm opgespoten en komen er nooit meer van af.
De gemeente blust wel vaker met benzine !
Nu begrijp ik ook waarom de gemeente Zaanstad een potje van €100.000,- heeft gereserveerd om de problemen op te lossen, ook halfbakken oplossingen kosten handen vol geld.
Politie, Fietsersbond en verkeerskundig adviesbureau Goudappel adviseren om een auto te gast oplossing te kiezen maar nee met ‘stoom en kokend water, moet en zal het vermaledijde fietspad door ‘de strot’ worden geduwd.
Het kost helaas ‘bakken’ geld op niks af.
5 jaar wachten op de meest ideale oplossing vind ik en mijn partij D66 geen aanvaardbaar alternatief!
Wethouder Slegers stop met deze onzin!
In enkele reacties op social media wordt opgemerkt dat de fliebers geen probleem zijn, maar dat fietsers "gewoon op moeten letten".
Tot op zekere hoogte klopt dat wel: verkeersdeelnemers moeten vooral op elkaar letten en dat is lastig genoeg zonder obstakels. Zeker bij grote drukte en de Wilhelminabrug *is* druk.
Op de oude brug ging het altijd goed: die was breder, had meer ruimte voor het verkeer en de fietsstroken waren overrijdbaar.
Niet voor niets dat concepten als Duurzaam Veilig en Shared Space juist uitgaan van het beperken van belijning, bebording en belichting tot het absoluut noodzakelijke minimum, zodat verkeersdeelnemers hun aandacht bij hun hoofdtaak kunnen houden: letten op elkaar.
Maar vervangt Zaanstad een brug zonder obstakels door een brug mét obstakels, waarvoor vooraf is gewaarschuwd. Nu dat een probleem blijkt te zijn worden die obstakels aangepakt met ... nog meer obstakels.
Veel succes daarmee.
Ik ben voor de oplossing van de fietsersbond!