De busbrug tussen Westerkoog en Westerwatering gaat zeker niet open in 2025. Maar Zaanstad verwacht wel duidelijkheid over de natuurvergunning die nodig is voor de 24-uurs openstelling.
In 2025 denkt Zaanstad dat ze de natuurvergunning van de Omgevingsdienst Noord-Holland Noord krijgt, dat ze kan beginnen met de planologische procedure, dat er een besluit van B&W over de ontwerpwijziging komt en dat de gemeenteraad het omgevingsplan vaststelt. Aldus de tekst op de projectsite van Zaanstad.
Als dat lukt, wordt in 2026 het werk aanbesteed en is in 2027 de ‘realisatie en oplevering’. Op andere momenten is Zaanstad ook uitgegaan van een planning met de oplevering in 2028.
Als dat lukt. De voortekeningen zijn niet allemaal even gunstig. Het project wordt gekenmerkt door uitstel. In juni 2024 weigerde de Omgevingsdienst Noord-Holland Noord de vergunning voor het openstellen van busbrug ‘op grond van artikel 2.7, tweede lid van de Wet natuurbescherming’. En dat artikel gaat over ‘significante gevolgen’ voor Natura 2000-gebieden.
Stikstofruimte
Maar nieuws wordt het in ieder geval: hetzij doordat de natuurvergunning wordt verstrekt, hetzij doordat die wordt geweigerd. En dan is er opnieuw uitstel.
De strategie van Zaanstad om de natuurvergunning te krijgen is het aankopen van stikstofruimte bij boeren om de uitstoot van de busbrug te compenseren. De gemeente zei in 2024 daarover in onderhandeling te zijn.
Ook nieuws wordt Zaanstad het voor elkaar krijgt om de busbrug alleen open te stellen voor elektrische auto’s van inwoners van beide wijken. Dat plan werd in oktober 2024 gelanceerd maar of het lukt is nog niet duidelijk.
De busbrug werd in 1990 aangelegd. Vanaf het begin is er strijd over volledige openstelling. Op de foto boven uit 1996: ‘Protest van bewoners uit Westerkoog tegen openstelling van busbrug de Binding tussen Westerwatering en Westerkoog. Links, achter het spandoek, de heren Jan Lohmeijer (l) en Wim Jonker (r).’
Door Piet Bakker. Bronnen: projectsite Busburg De Binding van Zaanstad en eerder nieuws op De Orkaan. Foto Ronald Goedheer, Noord-Hollands Dagblad Krantencollectie (Gemeentearchief Zaanstad)
Stikstof als excuus is we heel laf als je ziet wat er op Hoogtij allemaal gebouwd is en word.
Ik neem aan dat brandweer ed. wel de busbrug kunnen gebruiken.
Verder zou tegen betaling iedereen de passage moeten kunnen gebruiken.
Zo kun je ook het verkeer beperken en brengt nog geld op ook.
Hulpdiensten kunnen inderdaad 24/7 gebruik maken, evenals bussen en taxi's.
Het gaat in deze discussie al 30 jaar mis, omdat het altijd over de busbrug gaat i.p.v. een betere ontsluiting van de Westerwatering. In mijn optiek zou de vraag moeten zijn hoe de Westerwatering beter ontsloten kan worden.
Een smalle rondweg dwars door een woonwijk met huizen op 2 of 3 meter van de weg is natuurlijk onmogelijk geschikt te maken als doorgaande weg voor de verwachte verkeersdruk en is hooguit geschikt te maken voor lokaal bestemmingsverkeer.
Dat is in mijn optiek een feit. Komt ook uit de onderzoeken van de gemeente zelf. Waaruit blijkt dat de verkeersdruk in 2027 zo wie zo te hoog wordt.
Als Zaanstad dat nu eens als uitgangspunt (omdenken) neemt, i.p.v. alleen naar kosten te kijken is er wellicht eerder een oplossing. Iedere keer een onderzoek uitvoeren om de weg toch op één of andere manier geschikt te verklaren gaat niet helpen. Dat wordt al 30 jaar gedaan en heeft nog steeds niet tot een oplossing geleid.
De bewoners van Westerwatering willen graag snel van a naar b en bewoners van Westerkoog willen rustig wonen en veilig gebruik maken van de rondweg. Volgens mij beide valide wensen. Mijn voorstel zou zijn, ga samen eens nadenken over een duurzame oplossing waar beide belangen gediend worden. I.p.v. ruzie maken en elkaar verwijten maken.
Denk bijvoorbeeld ook eens aan iemand die in de Westerwatering die spoedeisende hulp nodig heeft. Op dit moment moet een ambulance altijd omrijden? Terwijl door die door het aanleggen van een viaduct of tunnel minuten eerder ter plaatse kan zijn. Ik begrijp nooit waarom daar het belang niet van wordt ingezien.
Vandaag hebben wij dit probleem opgelost! Camera eraf en geld voor handhaving is er niet. Busbrug blijft dicht maar doorrijden op eigen risico. Hulde
Het gedonder begon toen Westerwateringers en Kogers de oorspronkelijke weg buitenom wegstemden . Daarom loopt de Houtveldweg ook zolang rechtdoor na de rotonde naar de Busbrug.
Maar ja ze stemden wel iets weg zonder dat ze een alternatief hadden en dus klagen we nu nog steeds wat af maar gedane zaken nemen geen keer .
De enige oplossing is alsnog de weg buitenom en om tussen de Gouw en Westerwatering en Koog grootschalige sociale bouw te plegen
U bent volslagen de (rond) weg kwijt!
Boonstra, klopt weer eens niet wat je zegt.!
De weg buitenom is er nooit gekomen vanwege protesten van een natuurclubje (Vereniging Ongeschonden Behoud Westzijderveld)
Het plan is dus niet weggestemd door bewoners van Westerkoog en Westerwatering, sterker nog, Westerwatering was op dat moment nog 1 grote zandvlakte.
Dat de Houtveldweg na de rotonde nog een stukje doorloopt komt doordat er ten westen van de Watering ook nog straten zijn.
En je laatste zin slaat ook nergens op, het Westzijderveld is natuurgebied dat mag niet worden volgebouwd.
Dat er nog steeds geen goede verbinding in de spits tussen Westerwatering en Westerkoog is komt door de vele blunders die de gemeente Zaanstad heeft gemaakt!
Het is puur de korte termijn visie van de gemeente geweest dat we nu met de huidige situatie zijn opgescheept.
Toen Westerkoog op de tekentafel lag is er totaal geen rekening mee gehouden dat er nog een wijk zou komen.
De gemeente had als eerste een wegenplan op tekening moeten zetten er vervolgens de wijken moeten intekenen.
Langs het spoor had er nog een weg aangelegd moeten worden met een brug over de Mallegatsloot.
Dan was er ook nog het absurde idee van de weg binnendoor dat gewoon een doorgaande weg zou worden dwars door een woonwijk.
Het was beter geweest de huidige brug een stuk westelijker aan te leggen, ongeveer daar waar de Houtveldweg naar links afbuigt.
inderdaad Bert, zelfs als jongere import Zaankanter weet dit.
Het gedonder begon toen de gemeente het oorspronkelijke plan wijzigde. Wij hebben destijds bij de koop van onze woning een wijk tekening gekregen waar een recht doorgaande weg in was opgenomen.
Ik wil en nieuw punt maken bij deze onderwerp artikel! Het is gewoon een ten top auto pestbeleid, vooral als je kijkt naar de regelgeving rondom de busbrug voor automobilisten. De toekomst van de auto is elektrisch rijden, toch? En dat wordt steeds schoner. Alleen is het momenteel niet haalbaar voor de lagere en middeninkomens om elektrisch te gaan rijden, en dat is jammer. Op dit moment kunnen zij dat niet betalen.
Nu mag je niet meer over de brug rijden vanwege de drukte en het milieuargument. Maar in plaats daarvan moet je door heel Zaanstad rijden. Is dat niet slechter voor het milieu? Of ben ik nu gek? Als je in de stad woont en van je werk komt, een dagje uit bent geweest, of familie op bezoek hebt, moet je door de hele stad rijden om naar huis te gaan. Je moet de andere kant op rijden omdat je niet over de brug mag.
De argumenten over de drukte in de straat of de buurt rondom scholen, of dat het gevaarlijk zou zijn voor fietsers, slaan ook nergens op. Daar kunnen ze ook gerichte oplossingen voor bedenken of maatregelen nemen. De weg kan worden aangepast, en volgens mij is dat zelfs een paar jaar geleden al gebeurd, zodat de brug open kon gaan. Maar dat is uiteindelijk niet doorgegaan.
Wat willen ze nog meer? Het is gewoon een pure vorm van anti-autobeleid van Zaanstad. De tegenargumenten zijn onzin en kloppen voor geen meter. Er is al veel geprobeerd, zelfs met de straatvernieuwing in de wijk, om de brug weer open te krijgen. Maar dat wordt tegengehouden door een klein, radicaal milieugroepje dat alleen maar leugens en onwaarheden verspreidt. Sommigen van hen wonen zelfs in de wijk, maar misschien hebben ze zelf geen auto en rijden ze alleen maar op de fiets.
Er worden steeds protesten gehouden door inwoners die het er niet mee eens zijn, met bezwaren die keer op keer worden ingediend. Dit vertraagt het proces enorm. Het is gewoon zielig en frustrerend. Er zit een lange geschiedenis achter dit vraagstuk over de busbrug.
En dan komt daar nog het stikstofprobleem bij, een probleem dat door Den Haag zelf is gecreëerd en dat maar niet opgelost wordt. Het lijkt wel of alles te ver doorslaat naar het andere uiterste. Dat zorgt voor extra tegenwerking, maar je moet altijd realistisch blijven. Dit is geen links- of rechtsstandpunt; het gaat om de praktische realiteit. Omrijden kost je veel meer geld, veel meer uitstoot en veel meer tijd – dat geldt voor iedereen, ook voor jou.
Dus wees realistisch en laat de busbrug zo snel mogelijk open gaan. Stop met het pesten van automobilisten PvdA GroenLinks sp anders gaan de kiezers naar radicaal rechts partij toe tijdens de verkiezingen he kom dus met een juiste linkse Klasse sp antwoord hierop vind ik dan joh dan ben je pas realistische links
Mvg Fabian bolding
Stikstofruimte kopen bij boeren om een omgeving vergunning te krijgen om een brug voor verkeer open te stellen; het is toch volstrekt lachwekkend; waar zijn wij mee bezig ??
Rij de route Thorbeckeplein, via Wibautstraat (S1550) richting Prins Bernhardplein maar en dan zie je wat er aan uitstoot onstaat door die belachelijke verkeerslichten afstelling. Hoezo groene golf?
Berekeningen hebben aangetoond dat het omrijden net zoveel uitstoot geeft als de korte kilometers die zullen worden afgelegd als de brug tijdens de spits opengaat. Opgemerkt hierbij: deze resultaten zijn van 2017, inmiddels is er veel nieuwbouw bijgekomen.
Overigens wordt de auto in Neserland gemiddeld meer gebruikt voor korte afstanden (minder dan 7,5km) dan voor lange afstanden. Een koude motor is heel vervuilend. Voordat de motor warm is ben je 15-20 km verder.
Ik vraag me wel eens af waar de bewoners van Westerwatering in de jaren '90 met hun bezwaren waren toen de 'weg binnendoor' in Westerkoog werd bebouwd en in 2024 besloten is dat er nieuwbouw komt aan 'de weg binnendoor'.
De weg binnendoor lijkt nu uit den boze.
De brug is 85%/etmaal open. Blijft het feit dat de bewoners van Westerwatering al jaren door wanbeleid aan het lijntje worden gehouden én dat bewoners van beide wijken tegen elkaar worden uitgespeeld. Dát moeten we niet willen!
Wat een lachertje, dit alles te danken een een wethouder die er naast woonden en zelf wel de brug gebruikten omdat je er wel met een motorfiets over mocht.
Eerst bezwaar maken tegen de geplande weg in het verlengde van de busbrug, met een lafhartige gemeente die op dat stuk vervolgens gaat bouwen. Daarna bezwaar maken tegen drukte op de ringweg, wat steek houdt maar het gevolg is van het eerste bezwaar. De busbrug dicht willen houden, behalve als het eigen winkelcentrum is afgebrand. Kennelijk is extra luchtvervuiling (if any) dan niet relevant.
Is er ook iets van enig doordacht bestuur te merken geweest? Nee, want in plaats van de zaken tijdig te regelen worden dure(!)opeenvolgende onderzoeken gestart met ongeveer dezelfde opdracht en dus ongeveer dezelfde uitkomst. Ik zeg het opnieuw: knoeiers zonder vooruitziende blik.
Een komedie van 30 jaar die nog vrolijk doorgaat en waarvan ik het eind waarschijnlijk niet zal meemaken.
Hoeveel decennia moet deze saga nog duren? Gewoon niet openstellen, wat is daar moeilijk aan.
Belangenvereniging Westerwatering heeft zich zolang het bestaat ingezet voor de beloofde tweede ontsluiting van de wijk. Dus ook in die jaren!
Maar niet via de busbrug. Dat is een no-go. De weg middendoor is er nooit gekomen. En dan nog alleen in dat geval in de spits open.
Lekker dichthouden die busbrug. Voegt alleen maar extra drukte, onveiligheid en uitstoot toe voor de mensen in Westerkoog.
Natuurlijk ..nu extra drukte , onveiligheid en extra uitstoot ergens anders , maar niet bij Ferd in zijn achtertuin .
Mijn achtertuin staat hier compleet los van, dank voor je aanname.
Deze bewoners staan aan de kant van Westerwatering.
Ik neem dus aan dat het bewoners uit Westerwatering zijn en dat zij tegen openstelling zijn..
Precies andersom.
kilometers omrijden geeft geen uit stoot zeket
Jawel hoor, en ook een fiets, en ik ook het OV. Als ik in een stoute bui ben, wil ik zelfs wel eens ergens heen lopen.
Je rijdt zeker zelf geen auto
Dan lekker gaan fietsen en het OV pakken.