In 2025 moet het slepende avontuur van de immer haperende, kapotte, gestoorde, kaduke, stukke, vernielde, stilstaande, opgebroken roltrappen tussen het Stadhuisplein en de Hermitage in Zaandam ten einde zijn.
Dan komt er een overkapping. In de planning van de gemeente Zaanstad staat ‘Februari – mei 2025:
Uitvoeringsontwerp maken; Najaar 2025: Start uitvoering.’
Boven zoals het eruit moet gaan zien, onder zoals het er nu (januari 2025) uitziet. De roltrappen – ’trappen’ is meer op z’n plaats, gerold wordt er al geruime tijd niet meer – zijn nog nooit zo lang buiten dienst geweest. In december is wel een reparatie uitgevoerd (er werd een nieuwe ‘kabelboom’ aangebracht) maar dat heeft niet tot een rollende trap geleid.
Zaanstad heeft ook de bordjes met de tekst dat ze balen van de storingen weggehaald, het geloof ontbreekt kennelijk dat het nog goed komt. Inmiddels is wel extra een tijdelijke lift gebouwd.
Dit jaar vieren we ook ruim 10 jaar roltrap-problemen. In november 2015 schreef De Orkaan voor het eerst over de roltrappen:
‘De roltrappen bij het Inntel-Hotel blijven problemen opleveren. De gemeente plaatste camera’s, en laat nu een onderzoek uitvoeren. Als dat allemaal niet leidt tot verbeteringen wordt gedacht aan het “vervangen van de roltrappen door een vaste trap”.’
Dat was ons eerste artikel (De Orkaan bestond toen één jaar) maar toen waren de problemen al langer aanwezig, de storingen waren volgens Zaanstad ‘het gevolg van het aanspreken van de veiligheidsvoorzieningen, het moedwillig stopzetten (noodstopbediening) en vernielingen’. Dat is opmerkelijk, daar helpt namelijk geen overkapping tegen. In 2015 stonden de roltrappen ‘regelmatig en vaak langdurig stil’.
Simone Ronchetti dook in haar archief al kapotte roltrappen uit 2013 op:
Een vaste trap – een van de alternatieven – was volgens een meerderheid van de raad niet acceptabel. Vandaar een overdekte versie die eind 2025 zal gaan rollen.
Door Piet Bakker, gebruikmaken van het Orkaan-archief en de projectsite van Zaanstad. Impressie boven: Nunc architecten.
De liften zijn ook vaak defect, lees ik. Wat ik niet snap: waarom is er nooit voor gekozen om een hele lange hellingbaan (met om de zoveel meter naar beneden ook gewoon vlakke stukken) net na de Provincialeweg tot de kruising met het Rustenburg? Nu heb je dat enorme steile ding helemaal aan het eind.
Goedkope troep aanschaffen en geen geld uit willen geven aan een degelijk onderhoudscontract. Dan krijg je dit. En Zaanstad is hierin niet uniek. Hoe lang zijn de roltrappen bij NS niet buiten werking!
Goede reacties, een roltrap buiten, onbeschermd is in ons klimaat geen goed idee.
Dat kan toch iedereen wel begrijpen.
Misschien eens gaan kijken in Spanje, daar zijn heel wat steden en dorpen met roltrappen in de buitenlucht die gewoon altijd werken. Of het Spaanse publiek heeft meer ontzag voor openbare voorzieningen.
In Portugal (Albufeura) en op Tenerife zijn ook goed werkende roltrappen in de open lucht. Alleen in Spanje en Portugal is het klimaat iets aangenamer (droger) dan hier. Daarnaast is het in dit land een "nationale sport" van de jeugd (of beter gezegd jongeren) om te slopen, wat er te slopen valt. Of het nu liften, bushokjes of roltrappen zijn. Kapot maken zullen ze!
In Ourense (noord-west Spanje, vééél neerslag) meerdere hellingbanen die gewoon doen waar ze voor geplaatst zijn.
misschien is het een idee om een prijs uit te loven voor een bedrijf om een roltrap te plaatsen met een werkgarantie, voor ieder jaar dat de trap zonder storingen werkt bv 10000 euro te vergoeden. Het is maar een idee en een uitdaging voor een roltrap bedrijf. maar dan wel zodanig dat voor iedere dag dat de trap stilstaat er 1000 euro van de jaarlijkse vergoeding af gaat. Een uitdaging voor een traplift bedrijf.
Waarbij je zegt, dat de kwaliteit van de roltrappen te wensen over laat? Daar zal het echt niet aan liggen. Vandalisme in combinatie met de Hollandse elementen zal de grootste oorzaak zijn!
Als je roltrappen plaatst op een plek die daar door het weer niet geschikt voor is, dan ligt het d7s aan de kwaliteit.