De A8-A9 verbinding komt er zeker niet in 2025. En ook niet in 2026 of 2035. Alles wijst erop dat die verbinding er helemaal niet komt. Dit jaar besluit de Provincie Noord-Holland wel of twee ‘robuuste’ alternatieven verder worden uitgewerkt.
Die alternatieven zijn de ‘0-plus’ via de huidige N203 dwars door Krommenie en een route die van de N203 bij restaurant De Krokodil en Fort aan den Ham afbuigt, langs Kreekrijk scheert en onder de Dorpsstraat van Assendelft via een tunnel aansluit op de A8 (zie kaartje onder).
‘Robuust’ volgens de Provincie, maar in de praktijk problematisch. Ze zijn niet voor niets in een vorige fase van het project al afgevallen. De verdiepte nul-plus-variant door Krommenie zal meer verkeer aantrekken. Ook zijn er problemen met de aansluiting van N246 en is het kruisen van de Jan Brassertunnel eigenlijk onmogelijk. Voor variant 7 (langs Kreekrijk) zou een deel van het Sporting Krommenie-terrein moeten worden opgeofferd en bovendien ligt het erg dicht tegen Kreekrijk aan (er overheen volgens sommige bewoners).
Trajectstudie
Maar het nieuws wordt dus het bekend maken van de trajectstudie naar die varianten (eerste kwartaal) en het besluit over een uitwerking (tweede kwartaal). Pas in 2027 zal Gedeputeerde Staten ‘duidelijkheid geven over het vervolg van de Verbinding A8-A9’.
Het project is inmiddels begroot op 1 miljard euro. En dat geld heeft de Provincie niet. Het Rijk heeft al duidelijk gemaakt dat ze dat ook niet gaan betalen. Maar misschien is één van de robuuste alternatieven een stuk goedkoper (en haalbaar).
Werelderfgoed
Geld is niet het enig probleem. De Provincie laat deze twee varianten onderzoeken omdat ze de Stelling van Amsterdam niet doorsnijden. UNESCO-adviseur ICOMOS blokkeerde eerder de varianten die de Stelling wel doorsnijden. De Stelling (onderdeel van de Hollandse Waterlinie) zou dan haar status als Werelderfgoed verliezen.
De Provincie is eigenlijk voor een ‘landschapsplan-variant’ die langs de golfbaan van Heemkerk gaat en de Stelling van Amsterdam via een verdiept tracé doorsnijdt. De Provincie hoopte dat ICOMOS/UNESCO dat wel oké zou vinden. Maar dat is dus niet het geval.
In juli 2024 zei gedeputeerde Jeroen Olthof dat UNESCO pas later een definitieve uitspraak zou doen. Maar op dat moment had de Provincie al een brief van ICOMOS in huis (gedateerd op 20 december 2022) waarin het landschapsplan werd afgeserveerd. Het plan heeft een ‘negatieve impact op de Hollandse Waterlinie’, ICOMOS adviseert zich te concentreren op ‘alternatieve opties’.
Ongeschikt
In de ‘ICOMOS Technical Review’ die op de website van de Provincie Noord-Holland staat (december 2022) wordt het landschapsplan ‘inappropriate’ (ongeschikt) genoemd waardoor het geen steun van ICOMOS kan krijgen. Elk plan dat de Stelling doorsnijdt tast het Werelderfgoed aan en is dus onacceptabel.
Het Rijk (de regering) zou dat advies kunnen negeren, maar dan verliest de Hollandse Waterlinie dus haar status als Werelderfgoed.
Door Piet Bakker, gebaseerd op eerder nieuws op De Orkaan en informatie van de projectwebsite van de Provincie. Foto: Orkaan-archief.
We worden gegijzeld door een fossiel instituut genaamd icommos
De status wereld erfgoed betekent dus dat je tientallen vierkante kilometers op slot zet.
De A7 door de Beemster gewoon aangelegd en volkomen uit de lijn met het sloten plan.
Het verlies van de status wereld erfgoed heeft geen enkel effect op onze samenleving.
Dus gaan met die banaan.
Misschien nog een lichtpuntje voor de aanleg van het stukje A8 naar de A9 toen de reconstructie van de A1 bij Muiderberg plaats vond was er geen sprake van geen doorgang hebben van dit project. Deze loopt ook door de stelling van Amsterdam en langs het natuurgebied het Naardermeer toen was er wel contact met ICOMOS/UNESCO maar zijn vonden de noodzaak er niet van in om hier tegen te zijn. De mensen in Krommenie niet met de problemen laten zitten en de nieuwbouw van Assendelft ook niet.
Handen af van de polder!
Ik ben daar opgegroeid en mijn hele jeugd ligt daar.
1 van de weinige stukjes natuur nog daar.
Saendelft slokt de hele polder al op en dat is al erg genoeg. Waarom moet alles wijken voor het gemak van de mensen. Ja het is een tot verbinding nu maar die weg gaat niks oplossen.
Icomos en de wereld erfgoed organisatie besturen ons land niet. Zij adviseren slechts. Politici zijn gekozen om te besturen en keuzes te maken en ik constateer dat zij dat op dit dossier niet doen. Zij schuiven het steeds maar weer voor zich uit waardoor de aanleg van de door velen oh zo gewenste verbinding A8-A9 steeds duurder en derhalve onhaalbaar gaat worden.
Vriendelijke groet,
Jan de Vries