Ruim een jaar geleden, in december 2023, kreeg busmaatschappij EBS de concessie Zaanstreek-Waterland in handen. In dat eerste jaar is EBS er niet in geslaagd de kinderziektes te overwinnen. Een chronisch tekort aan chauffeurs en haperende bussen resulteerden in ruim twintig procent rituitval. En dat is waarschijnlijk een Nederlands record.
Zeventien procent van de ritten werd helemaal niet ingepland door EBS, en daar bovenop viel nog eens vier procent uit in het eerste jaar van de concessie.
EBS heeft al diverse keren beterschap beloofd, de laatste toezegging was ‘medio 2025’ de volledige dienstregeling te gaan rijden. Dat zou echt nieuws zijn.
EBS is een voortdurend punt van zorg bij de Regioraad van de Vervoerregio Amsterdam die de concessie verleende en bij de gemeenteraad van Zaanstad waar de problemen aan den lijve worden gevoeld. Er werd zelfs al gesproken over het afnemen van de concessie.
Diesels
Een tweede probleem is dat de beloofde elektrische bussen veel te laat zijn geleverd. Nog steeds rijden er diesels in Zaanstreek-Waterland terwijl toegezegd was per 10 december 2024 alleen nog elektrisch te rijden. Ook een volledig elektrische vloot moet in 2025 nieuws worden.
EBS kreeg in 2024 al twee boetes van in totaal € 2,2 miljoen van de Vervoerregio. Die moeten ingezet worden om de reizigers te compenseren. En dat zou nieuwtje nr. 3 moeten worden: hoe gaat dat gebeuren?
Door: Rick Nieborg en Piet Bakker op basis van eerder nieuws op De Orkaan. Foto: Michel Schermer.
Naar aanleiding van de reacties op dit artikel – thema: EBS – geef ik hier graag wat antwoorden en verduidelijking.
De Orkaan heeft geen dure onderzoekjournalisten in dienst. Daar is deze website ook niet voor, denk ik zo. Neem het ze het niet kwalijk.
Irene Ellermeijer vroeg:
– Ik vraag me af wie uiteindelijk verantwoordelijk is voor dit debacle, de Regioraad van de Vervoerregio Amsterdam die de concessie verleende of EBS?????
Uiteindelijk is VRA verantwoordelijk. Die heeft de concessie verleend en had vooraf moeten kijken naar de prestaties van EBS in andere regio’s, wat ook al abominabel is. De gemeente Zaanstad is maar deels de schuldige. Hoewel de verantwoordelijke wethouder heeft verzaakt een antecedentenonderzoek te doen naar EBS. Kom ik op terug.
Ronald Tuurenhout:
een boete opleggen aan een vervoersbedrijf is pure onzin, want de busmaatschappijen hebben geen geld en zal dus nooit worden betaald.
EBS (Egged Bus Sytems) is de Nederlandse vestiging van het Israëlische bedrijf Egged, een multinationale busonderneming die actief is in Israël, Nederland en Polen. Egged is de enige aandeelhouder van EBS. Winsten die EBS in Nederland maakt komen ten goede van Egged, eventuele verliezen worden door het Israëlische moederbedrijf aangevuld.
Egged is sinds 2024 voor 100% eigendom van het Amerikaanse bedrijf Keystone en is op London Busses na het grootste busbedrijf ter wereld.
EBS is 5.65 miljard Dollar waard. Boetes? Peanuts.
Terug naar het antecedentenonderzoek. EBS staat op een zwarte VN lijst van bedrijven die zich schuldig maken aan schending van mensenrechten. Het vervoerd in de bezette Westelijke Jordaanoever Joodse kolonisten maar weigert Palestijnen. EBS is dus medeplichtig aan apartheid. De concessie werd al uitgegeven vóór het begin van de oorlog op 7 oktober 2023 maar is door de huidige situatie nog controversiëler geworden.
Nederland blaast hoog van de toren over mensenrechten maar verzaakt als het financieel beter uit komt. EBS had nooit de vergunning verleend mogen worden. De staat, de provincie, de VRA; allen hypocriet tot in het zuur in het geliberaliseerde busvervoer. De verantwoordelijke wethouder had al deze info kunnen weten. Staat gewoon op internet. Dat zegt wel wat.
een boete opleggen aan een vervoersbedrijf is pure onzin, want de busmaatschappijen hebben geen geld en zal dus nooit worden betaald. het staat leuk voor de klant dat een maatschappij wordt aangepakt, maar in feite is een boete onzin.
Vannacht weer een taxi moeten nemen omdat de nachtbus weer op het laatste moment uitviel.
Als gepensioneerde het laatste jaar geregeld moeten wachten in weer en wind tot eindelijk een volgende bus kwam, of onderweg overstappen, of een altenatieve omweg met langere reistijd en hogere ritprijs, want in en uitchecken moet dan toch weer wel gebeuren. Hoe verdeeld EBS dat verlies in kosten en tijd?
Kan EBS bij onveklaarbare overstappen en omritten niet de rest van de reis gratis laten verlopen?
Misschien is zo'n directe financiële beslissing nodig bij deze busmaatschappij!!!
Ik vraag me af wie uiteindelijk verantwoordelijk is voor dit debacle, de Regioraad van de Vervoerregio Amsterdam die de concessie verleende of EBS?????
Als je voor een dubbeltje op de eerste rang wilt zitten en je wilt dat de bussen volledig elektrisch rijden en je weet dat het onmogelijk is om in een korte tijd zoveel elektrische bussen beschikbaar te hebben met het benodigde personeel én je weet dat het elektriciteitsnet de vraag van zo'n enorme toename niet aankan?
Hoe hoog moet de boete voor Vervoerregio Amsterdam dan wel niet worden???????
Dit geldt overigens voor al het vervoer dat op concessiebasis geënt is, of we het hebben over ziekenvervoer, schoolvervoer, zorgtaxi's, vervoer op Valys basis, het is allemaal verdomde slecht geregeld en er is niemand die bedenkt dat het daardoor alleen maar duurder wordt voor iedereen. Mensen die dit vervoer hard nodig hebben laat men gewoon in de kou staan, het levert niets op, behalve een hoop ergernis en frustratie en het kost klauwenvol geld!
En nee, ik heb geen enkele band met EBS, ik pak nl. liever de fiets of als het niet anders kan de auto omdat ik heel simpel niet afhankelijk wil zijn van allerlei onzekere factoren. Maar wat als je die keuze niet kan maken en wel afhankelijk bent??????? Dan moet je "dankbaar" zijn volgens de mensen die voor je beslissen dat je uren mag wachten en niet op tijd bent voor je doktersafspraak, te laat op school komt enz!
Bestuurders neem eindelijk eens jullie verantwoordelijkheid en kijk in eigen boezem, door boetes uit te delen wordt het leed van reizigers niet minder, de frustratie wel groter want de gedupeerden krijgen geen cent van deze miljoenen.
Wat gebeurd er eigenlijk met dit geld??????? Orkaan misschien iets om eens in te duiken!
Dit noem ik nu een hele goede reactie! Daar kan De Orkaan nog wat van leren. Stop met dat geklier in de marge en ga eens over de echte oorzaken schrijven, die mevrouw Ellermeijer hier keurig opsomt.
De spijker op zijn kop heerlijk omschreven.
Dit is helemaal juist gesteld. I.p.v. de uitvoerders te bashen,, kan de concessieverlener zich beter afvragen waar zij waren toen EBS zich opmaakte om de klus over te nemen. Op grond van welke acceptatie voorwaarden/-criteria mocht EBS live gaan? Wie roept de VRA ter verantwoording? Wie neemt de politieke verantwoordelijkheid? Hoe wordt herhaling voorkomen? (terzijde, als bussen vliegtuigen waren?).
Dat concessiecircus is voor alle betrokkenen een ramp, mogelijk met uitzondering van de aandeelhouders. De klanten, de opdrachtgevers, de werknemers, zij lijden elk op hun manier. En waarom?
- Is het goedkoper? Soms voor het ene begrotingspotje wel, maar voor het andere weer niet. Het aanbestedingstraject kost meestentijds/altijd bakken met geld.
- Gaat de kwaliteit omhoog? Lijkt me niet.
- Geeft het meer stabiliteit? Lijkt me ook niet als je dan weer wel en dan weer niet een concessie hebt.
- Is het beter voor de werknemers? Lijkt me zeer onwaarschijnlijk.
Privatisering is lang niet altijd de geweldige oplossing geworden die beloofd is. Matige kwaliteit, verdwijnen van lange termijn investeringen, nog slechts enkele grote spelers en centralisering van rijkdom bij enkele (super)rijken. Nutsvoorzieningen zijn gewoon niet zo geschikt voor privatisering, denk ik. Uiteindelijk is het effect dat er op de beurs aan verdiend kan worden en dat geld moet ergens vandaan komen. Het verdiende geld gaat in elk geval zeer beperkt terug in de organisaties.
ik vind het wel nieuws want EBS heeft al tig keer beterschap beloofd maar het lukt ze gewoon niet, boetes helpen ook niet dus is iedereen benieuwd wat er in 2025 gaat gebeuren, ik ben voorstander van afpakken concessie wegens te lang in gebreke blijven. Alle mensen die dit artikel EBS bashen noemen neem ik ook niet serieus.
"Al tig keer", dus geen nieuws. De Orkaan moet stoppen met herkauwen. Kom eens met nieuwe ontwikkelingen, ga onderzoek doen i.p.v. deze makkelijke stukjes te schrijven. En nee, ik heb niks met EBS.
En hier een foto van een bijna lege lijn 69 richting Krommenie!
Wanneer nu eindelijk weer de oude route rijden ( desnoods om en om ene maal lange 45 a 50 min en andere 20 a 25 min).
Krijg je weer meer gebruikers en is het wat beter te betalen, kortere rit!
Volledig eens met De Jong, Van Ravensteijn en V/d Broek. Daarbij lees ik ook nog eens niets nieuws in het nieuwsartikel. Dit is slechts een opsomming van oud nieuws. Hele slappe en goedkope journalistiek.
Een terloopse opmerking, mogelijk was ik niet duidelijk genoeg, maar ik ben het niet met J. de Jong eens. Hij/zij suggereert dat het artikel niet juist zou zijn, ik vroeg om een toelichting waar dat uit zou blijken.
Heel goed dat dit benoemd blijft worden. Graag het hele jaar doorgeven en misschien met collega lokale media oppakken? Aangezien dit inderdaad landelijk speelt op allerlei gebieden met aanbestedingen. En aangezien onze landelijke regering opnieuw met de VVD erin zit er weinig reden is dat er verandering komt.
Deze vraag is niet aan mij gericht, maar laat ik zo vrij zijn te stellen dat dit artikel überhaupt het predikaat "nieuws" niet verdient. Als het nieuws zou zijn, zouden we hierdoor nu iets weten wat we gisteren nog niet wisten. Hoe zouden we dit dan wel kunnen noemen? Ik stel hierbij de term 'selectief/subjectief herkauwen' voor.
zonder chauffeurs rijden de bussen niet. Het chauffeurstekort is iets waar ieder vervoersbedrijf last van heeft.
Veel uitstroom van personeel en weinig nieuw personeel dat blijft hangen.
Concessie opnieuw aanbesteden lost dit probleem niet op aangezien het rijdend personeel gebonden is aan het concessie gebied en niet aan de vervoerder. Een ander bedrijf heeft dus ook geen blik met nieuwe chauffeurs.
Kijk maar naar de chaos rond de concessie overgang Zuid Holland Noord van Arriva naar Qbuzz.
Titel te moeilijk? 'Dit wordt het nieuws in 2025'. Is nog geen nieuws en tegen de tijd dat het dat zou moeten zijn is het dat waarschijnlijk ook niet meer omdat het al voorzien was.
Ouderen en arme mensen leiden het meest door onbetrouwbaar OV. dus best belangrijk om er bij stil te staan.
Heb je in principe gelijk in hoor Nico, maar dit Orkaan-artikel slaat echt helemaal nergens op. Zo van 'het is Oud & Nieuw geweest en we weten even niet waar we het over moeten hebben, dus pakken we EBS er maar weer eens bij, want dat doet het altijd wel goed'. Dit is geen nieuws, dit is zuigen. Journalistiek is dat je blijft onderzoeken en voortdurend met nieuwe bevindingen komt of oude bevindingen verder uitdiept. Wat de Orkaan hier doet, komt daar niet bij in de buurt.
He lekker, het nieuwe jaar is nog niet begonen en De Orkaan trapt al weer af met een artikel om EBS te bashen. "Goedkoop scoren" met wéér een negatief artikel over EBS. Maak eens een echt goed artikel en ga bijvoorbeeld bij de Vervoerregio Amsterdam eens informeren en oprecht vragen, hoe het nu echt zit bij EBS en welke spelers er allemaal meedoen om openbaar vervoer in de Zaanstreek mogelijk te maken. (En nee, ik werk niet bij EBS)
Helemaal mee eens, had ik ook al een keer aangegeven. Makkelijke journalistiek zo. Niveau daalt bij de Orkaan.
Je vergeet te vermelden wat er onjuist aan het artikel is.