Ruim een jaar geleden, in december 2023, kreeg busmaatschappij EBS de concessie Zaanstreek-Waterland in handen. In dat eerste jaar is EBS er niet in geslaagd de kinderziektes te overwinnen. Een chronisch tekort aan chauffeurs en haperende bussen resulteerden in ruim twintig procent rituitval. En dat is waarschijnlijk een Nederlands record.

Zeventien procent van de ritten werd helemaal niet ingepland door EBS, en daar bovenop viel nog eens vier procent uit in het eerste jaar van de concessie.

EBS heeft al diverse keren beterschap beloofd, de laatste toezegging was ‘medio 2025’ de volledige dienstregeling te gaan rijden. Dat zou echt nieuws zijn.

EBS is een voortdurend punt van zorg bij de Regioraad van de Vervoerregio Amsterdam die de concessie verleende en bij de gemeenteraad van Zaanstad waar de problemen aan den lijve worden gevoeld. Er werd zelfs al gesproken over het afnemen van de concessie.

Diesels

Een tweede probleem is dat de beloofde elektrische bussen veel te laat zijn geleverd. Nog steeds rijden er diesels in Zaanstreek-Waterland terwijl toegezegd was per 10 december 2024 alleen nog elektrisch te rijden. Ook een volledig elektrische vloot moet in 2025 nieuws worden.

EBS kreeg in 2024 al twee boetes van in totaal € 2,2 miljoen van de Vervoerregio. Die moeten ingezet worden om de reizigers te compenseren. En dat zou nieuwtje nr. 3 moeten worden: hoe gaat dat gebeuren?

Door: Rick Nieborg en Piet Bakker op basis van eerder nieuws op De Orkaan. Foto: Michel Schermer.