Een glazen Orkaan-bol hebben we niet. Maar wat in 2020 nieuws gaat worden, denken we wel te kunnen gokken op basis van wat er vorig jaar gebeurde.
De 10 dingen die in 2020 nieuws gaan worden dus: variërend van de nieuwe burgemeester van Wormer tot de plannen voor Museum Holland en van de nieuwe Zaanbrug tot de nieuwe norm voor Schiphol.
Vandaag: Busbrug de Binding
Die brug komt er niet in 2020 zoals aanvankelijk het plan was, maar dit jaar zullen wel alle voorbereidingen getroffen worden om de busbrug 24 uur per dag open te stellen, dat principebesluit is al genomen.
Wat gebeurt er precies in 2020?
Begin dit jaar wordt de procedure gestart om het bestemmingsplan te wijzigen, zijn het project- en verkeersbesluit klaar en neemt B&W daar een besluit over. Voor het eind van 2020 kunnen belanghebbenden zienswijzen indienen. Ook dit jaar moet de gemeenteraad een definitief besluit nemen.
Daarna wordt een bedrijf gezocht die het werk gaat uitvoeren, Zaanstad:
“naar verwachting kan de busbrug dan in 2021 tijdens de spitstijden open. Vertraging door eventuele bezwaren zijn niet meegenomen in deze planning.”
Dat er zienswijzen en bezwaren komen, lijkt vrijwel zeker. In Westerkoog is verzet tegen de plannen om De Wildeman en de Glazenmaker een ‘adviessnelheid’ van 30 km/uur te geven. Buurtbewoners vrezen grote drukte en gevaarlijke situaties.
Lees hier alles wat De Orkaan over de Busbrug schreef.
Martijn, helemaal met je eens. Huidige situatie zo laten.
En Bart, je afsluiting bij Westzaan heeft niet veel zin. Er zijn al uitgewerkte plannen om bij het politiebureau een op en afrit te maken (snelweg). Dus alles wat er bij de Nauernasche vaart de snelweg op gaat kan in de toekomst de nw afslag (oprit) nemen. Dus alsnog veel extra verkeer door onze WOON-wijken.
Niks meer aan doen. 20uur per dag is prima. Houdt westerkoog leefbaar. Snel over tot uitvoering van betere alternatieven die vast en zeker duurder maar ook toekomst bestendiger zijn.
Wim Schippers, jij bent dus tegen openstelling van die brug en waarschijnlijk woon je in Westerkoog. Nu eerlijk antwoord geven "maak jij gebruik van de brug als je richting Zaandam Centrum wilt of rijd je om via de Guisweg en Provincialeweg?" Eerlijk duurt het langst Wim !!
Inderdaad Pieter, het werkt ook de andere kant op. Als mensen naar Zaandam station gaan of Ranzijn of zo, zijn ze via de busbrug een stuk sneller en met aanzienlijk minder stoplichten. Dus ook een stuk milieuvriendelijker. Al die stoplichten via de Guisweg en Provinciale weg zorgen voor veel meer luchtvervuiling...
Het valt mij iedere keer op dat de grootste klagers en zeurders bijna altijd uit westerwatering komen. Of het zijn mensen die Westerkoog als zogenaamde sluiproute willen gebruiken. Westerkoog is een woonwijk met veel kinderen en niet ingericht voor veel doorgaand verkeer. Dit schijnt niemand buiten Westerkoog te willen of kunnen begrijpen. Deze mensen zijn straks wel de veroorzakers als er straks ongelukken gebeuren in Westerkoog. Lekker door blijven drammen om je zin te krijgen. Lijken wel stampende pubertjes.
Die brug, dat is echt een dingetje voor Zaandam. Wij kochten een huis in Westerwatering in 1985 met de belofte dat daar een brug kwam. Maar ja, aan de andere kant woonde een wethouder die de hele zaak tegenhield. Zij wilde natuurlijk geen verkeer langs haar huis. Nu ben je 35 jaar verder en mag je er nog niet overheen. Het is toch een drama.
Ank, de gemeente is haar belofte toch nagekomen?
Er is al meer dan 30 jaar discussie over het wel of niet permanent openstellen van de brug.
Ik begrijp de weerstand van de bewoners langs de rondweg omdat het oorspronkelijke tracé de weg binnendoor was.
Die grond heeft de gemeente jaren geleden verkocht aan de Prinsenstichting maar nu willen enkele bewoners die langs de rondweg wonen toch dat de gemeente de weg binnendoor gaat aanleggen want dat was ook een belofte van de gemeente en die zijn ze niet nagekomen.
Persoonlijk denk ik dat de brug permanent geopend kan worden maar om sluipverkeer tegen te gaan zou je de N515 tussen de stoplichten bij het Weiver en de rotonde bij de Watertoren in de spits kunnen afsluiten of er in de spits eenrichtingsverkeer van kunnen maken (`s morgens kun je alleen richting de Watertoren en `s middags alleen richting Zaandijk) zodat de busbrug voornamelijk gebruikt zal worden door bewoners van Rooswijk, Westerkoog en Westerwatering.
Het is ook de meest goedkope oplossing want je plaatst een paar verkeersborden en `je verplaatst de camera`s die nu op de busbrug staan!
echt belachelijk , en het omrijden hangt me de strot uit !!!
benzine prijzen , worden ook hoog
kost ook extra geld
Hoe simpel kan het zijn ???
https://www.noordzeekanaalgebied.nl/schone-scheepvaart-in-het-noordzeekanaalgebied/
De intentie is er ............... nu nog de uitvoering!
Deze comment hoort ergens anders ........sorry!
Hak die knoop dóór.
Niet te geloven, 1 januari 2020 had leuk geweest! We blijven maar omrijden of bekeuringen betalen. Toon lef of haal die hele brug maar weg pffff