Een glazen Orkaan-bol hebben we niet. Maar wat in 2020 nieuws gaat worden, denken we wel te kunnen gokken op basis van wat er vorig jaar gebeurde.
De 10 dingen die in 2020 nieuws gaan worden dus: variërend van de nieuwe burgemeester van Wormer tot de plannen voor Museum Holland en van de nieuwe Zaanbrug tot de nieuwe norm voor Schiphol.
Vandaag: A8/A9-verbinding.
Die weg wordt in 2020 dus niet gebouwd. Ook in 2021, 2022, 2023 en 2024 niet. De realisatiefase is ‘vanaf 2025’ volgens de Provincie Noord-Holland. Maar er is wel veel gepland voor 2020.
Naar de mogelijkheden om het leefbaarheid in Krommenie te verbeteren komt een apart onderzoek. Ook een apart onderzoek “naar aansluiting van Krommenie en Assendelft op openbaar vervoer” is aangekondigd voor dit jaar.
Bovendien begint in 2020 de participatie van omwonenden voor het nieuwe plan dat een verdiepte versie van het Golfbaan-alternatief is: de meest rechte verbinding vanaf de A9 naar de A8. Met een verdieping bij de Stelling van Amsterdam en een ondertunneling van Assendelft.
Een ongewisse factor is nog steeds de ontbrekende goedkeuring van de UNESCO. Als die bezwaren heeft kan de Stelling van Amsterdam haar status als Werelderfgoed kwijtraken, en dat wil het kabinet beslist niet. Volgens de Provincie zit die goedkeuring met de verdiepte variant wel snor, maar harde bewijzen daarvoor ontbreken.
Dit schreef De Orkaan eerder over de A8/A9-verbinding.
Onder: het voorgestelde Golfbaan-traject.
Als inwoner van Saendelft zie ik juist voordeel van de verbinding A8/A9. De provinciale weg is te druk en het sluipverkeer vanuit krommenie en A9 gaat door Saendelft heen. Echt een groot probleem.
Beste Berry, je woont binnen afzienbare tijd in een stad die van 155.000 naar 200.000 inwoners is gegroeid, in de directe nabijheid van een luchthaven die inmiddels wordt geconfronteerd met een jaarlijkse geprognotiseerde groei van 7% van al het vliegverkeer!
Bij een overwegende zuidwestelijke wind krijgt Saendelft nu al het merendeel van de uitstoot van de snelgroeiende metropoolregio Amsterdam voor de kiezen. Over IJmuiden en Tata Steel heb ik het dan nog niet eens! En jij acht de aanleg van een brede asfaltstrook door het toch al schaarse groen vlak naast de wijk, die ook nog eens prominent in de aanvliegroute naar Schiphol is gelegen, niettemin een goed idee...? Hóóg tijd om eens opnieuw écht goed na te denken, zou ik willen zeggen...
Ik denk niet dat je tegen iemand die een andere mening heeft moet zeggen dat die niet nadenkt, en jij wel.
Onvoorstelbaar dat de provincie er nog steeds geen probleem mee heeft om de groene longen van Zaanstad te zijner tijd met minstens 80.000 autobewegingen per etmaal te willen doorkruisen! 'Wél de oren laten hangen naar een kleine fanatieke groep inwoners uit Krommenie maar geen enkele rekening houden met de bewoners van met name Saendelft!? Het wordt hóóg tijd voor een échte protestbeweging: A8/A9 TEGEN!
Tegen de tijd dat de weg er ligt rijden we allemaal op elektra of waterstof. Dus wat is het probleem?
Bij een verdiepte cq ondertunnelde ligging moet de huidige maaiveldhoogte die uiteenloopt van 0,80 tot 1,80 minus NAP worden uitgegraven tot wel 7 meter minus NAP. Dat moet uiteraard niet gaan drijven op het grondwater, dus pompen. Rijm dat maar een met het behoud van het veenweidegebied en houten funderingen en de investeringen in de aangroei van veen!