Eigenlijk is 2025 het enige jaar waarin niks concreets te verwachten is bij het project Guisweg. Maar er gebeurt wel veel op de achtergrond. Het belangrijkste is dat in 2025 onderzocht wordt hoe de stikstofuitstoot van het project gecompenseerd wordt. De uitslag daarvan wordt pas begin 2026 verwacht.
Als dat onderzoek goed afloopt en ook de vergunningen worden verleend, wordt in 2027 een bouwer gezocht en beginnen in 2028 de voorbereidingen voor de bouw en wordt begonnen met aanpassingen aan de Provincialeweg, het verleggen van de Wezelstraat en de aanleg van de nieuwe verbindingsweg.
2031
In 2029 gaat de spoorwegovergang bij de Guisweg dicht. In 2030 worden de nieuwe opritten in Zaandijk aangelegd, ook wordt begonnen met de onderdoorgang voor fietsers en voetgangers bij de Guisweg. Begin 2031 moet het project af zijn (ProRail ging er aanvankelijk vanuit dat het in 2028 zou worden opgeleverd).
Vanaf 2031 moeten er 50 procent meer treinen tussen Amsterdam en Alkmaar gaan rijden (24 in plaats van 16 per uur). Want daar gaat het eigenlijk in het project om: hoogfrequente spoorverbindingen. Het plan kwam er omdat het alternatief van een verdiept spoor te duur zou zijn volgens de NS/ProRail.
De Werkgroep Spoorse doorsnijdingen van Vereniging HartvoorStad blijft strijden voor een alternatief dat volgens hen zelfs goedkoper is dan het huidige plan. De plannen zijn echter zo goed als definitief, maar een forse budget-overschrijding of stikstof-problemen zouden roet in het eten kunnen gooien. Dat laatste weten we volgend jaar, of het binnen het budget lukt in 2027. Projecten als de Busbrug en het Kraaiencomplex lopen ook tegen stikstofproblemen op. Er moet extern gesaldeerd worden (stikstofruimte opkopen) of het kabinet moet met nieuw beleid komen.
Wat verandert er?
De op- en afritten in oud-Koog (bij AH) verdwijnen, de spoorovergang in Zaandijk wordt een fiets- en voetgangerstunnel, bij het politiebureau komt een nieuwe op- en afrit naar de A8 en een nieuwe verbindingsweg naar de Provincialeweg die onder het spoor doorgaat.
Bijna 10.000 voertuigen per dag (3.600 op de afrit, 6.000 via de oprit) moeten nu van de oude naar de nieuwe opritten bij het politiebureau. Daar zijn nu ook al zo’n 10.000 voertuigbewegingen. De nieuwe drukke knooppunten worden die afritten op de Guisweg en de aansluiting van de nieuwe verbindingsweg op de Provincialeweg. Daar komen ook verkeerslichten.

Door Piet Bakker op basis van Zaanatlas (verkeerstellingen), Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (ProRail), mails van HartvoorStad, projectsite Guisweg en eerder nieuws op De Orkaan. Boven: aansluiting van nieuwe verbindingsweg op de Provincialeweg.
de uitstoot van de stilstaande voertuigen en zwaar transport die iedere dag meerdere keren moeten wachten zou al een flinke hoeveelheid schelen.
Met weer een uitbereiding van de woningen in rooswijk zal het verkeer ook weer meer toe nemen op de guisweg en wordt de uitstoot ook vele malen groter. Voor de omwonende in de dr Jan Mulderstraat is nu al een duidelijk merkbaar verschil in verkeersdichtheid en geluid overlast. Met wederom een uitbereiding achter het fortuin huis zal dat er niet minder op worden
is er al eens nagedacht over de volgende oplossing: de Guisweg via een tunnel onder het spoor door, ontsluiting voor verkeer uit Wormerveer en Koog aan de Zaan via de Stationsstraat en de Lagedijk. Het is simpel en veel goedkoper!
Opvallend hoe weinig de gemeente, NS en Vervoerregio zich iets gelegen laten liggen aan de buurtbewoners en gewoon hun eigen vooropgezette plan uitwerken. Ondertunnelen van het spoor zou te duur zijn, maar op andere plaatsen kan het wel. Van 4 naar 2 op/afritten kan wel. Heeft als bijkomend voordeel een kleinere file op de A8. Die staat dan gewoon op de aanvoerweg. Lekker bedacht projectgroep!
geld spenderen aan mallote onzin over stikstof ruimte opkopen!!!!
Stikstofuitstoot compenseren is fake, heeft totaal geen zin.
Uitstoot verminderen wel als we daar tenminste iets mee willen bereiken.
Het is maar goed dat we het dat we het tover woord stikstofuitstoot hebben.
Dan kan je lekker de burgers op dit project lekker in de rij voor de overweg lekker stikstof uit laten stoten.
Maar het is wel goed voor de belasting op de brandstof.
Met dank aan Zaanstad Pro rail NS en provincie NH. Ga zo door.
Als het er ooit van komt
Geweldig toch??
Beste Gerrit,
zoek eens een leuk avondschooltje op of verdiep je eens een beetje in aardrijkskunde, biologie en scheikunde. Met een beetje kennis van deze vakken zul je zelf wel tot de conclusie kunnen komen dat de natuur complex in elkaar zit. Ik ben nu 36 jaar oud. Heb geen bijzondere opleiding genoten, woon hier al mijn hele leven in de Zaanstreek en ik kan de gevolgen van de klimaatcrisis met alle daaraanverwante andere problemen zo voor je uittekenen. Ik wil echt niet als een pessimist overkomen maar we zitten met z'n allen op een zinkend schip en als we echt niet gauw onze schouders eronder zetten is het afgelopen met ons.
En dit is niet jouw schuld, ook niet de mijne, maar nog steeds net zo als bij allerlei andere problemen: de 1%.
En ik ben het eigenlijk wel met je eens hoor, het is van de zotten dat er onderzoek gedaan moet worden hoe de stikstofuitstoot gecompenseerd gaat worden. Welke over-het-paard-getilde pennenlikker heeft dit bedacht?
Het lijkt mij duidelijk dat als het kruispunt bij de guisweg verbeterd wordt zodat de doorstroom beter is, en er minder ongelukken gebeuren is dat toch uiteindelijk beter voor iedereen?
Guisweg: Voor fietsers en voetgangers is een tunnel niet nodig, die vormen geen vervuilende file, wel autoverkeer. Bespaart veel uitstoot.
ik snap het niet, 2029 overgang dicht.
En de nieuwe ontsluiting in 2031 klaar.
Er is laatst een voorlichtingsavond geweest, daar werd precies laten zien wat de “tussenoplossingen” gaan worden.
Jammer dat je die hebt gemist.
Op het moment dat de overgang wordt opgeheven is de nieuwe verbindingsweg al klaar. Die wordt aangelegd tussen oktober 2028 en september 2029. Daarna (medio 2029 - april 2030) wordt de overgang opgeheven. De twee laatste klussen zijn de nieuwe fiets- en voetgangerstunnel die vanaf mei 2030 wordt aangelegd en de nieuwe afritten bij het politiebureau die in dezelfde tijd worden opengesteld. De fiets- en voetgangerstunnel is pas in februari 2031 klaar. De overgang wordt dus al afgesloten als de nieuwe tunnel nog niet beschikbaar is.
Worden fietsers en voetgangers dan niet vergeten als de overgang eerder dicht gaat?