Eigenlijk is 2025 het enige jaar waarin niks concreets te verwachten is bij het project Guisweg. Maar er gebeurt wel veel op de achtergrond. Het belangrijkste is dat in 2025 onderzocht wordt hoe de stikstofuitstoot van het project gecompenseerd wordt. De uitslag daarvan wordt pas begin 2026 verwacht.

Als dat onderzoek goed afloopt en ook de vergunningen worden verleend, wordt in 2027 een bouwer gezocht en beginnen in 2028 de voorbereidingen voor de bouw en wordt begonnen met aanpassingen aan de Provincialeweg, het verleggen van de Wezelstraat en de aanleg van de nieuwe verbindingsweg.

2031

In 2029 gaat de spoorwegovergang bij de Guisweg dicht. In 2030 worden de nieuwe opritten in Zaandijk aangelegd, ook wordt begonnen met de onderdoorgang voor fietsers en voetgangers bij de Guisweg. Begin 2031 moet het project af zijn (ProRail ging er aanvankelijk vanuit dat het in 2028 zou worden opgeleverd).

Vanaf 2031 moeten er 50 procent meer treinen tussen Amsterdam en Alkmaar gaan rijden (24 in plaats van 16 per uur). Want daar gaat het eigenlijk in het project om: hoogfrequente spoorverbindingen. Het plan kwam er omdat het alternatief van een verdiept spoor te duur zou zijn volgens de NS/ProRail.

De Werkgroep Spoorse doorsnijdingen van Vereniging HartvoorStad blijft strijden voor een alternatief dat volgens hen zelfs goedkoper is dan het huidige plan. De plannen zijn echter zo goed als definitief, maar een forse budget-overschrijding of stikstof-problemen zouden roet in het eten kunnen gooien. Dat laatste weten we volgend jaar, of het binnen het budget lukt in 2027. Projecten als de Busbrug en het Kraaiencomplex lopen ook tegen stikstofproblemen op. Er moet extern gesaldeerd worden (stikstofruimte opkopen) of het kabinet moet met nieuw beleid komen.

Wat verandert er?

De op- en afritten in oud-Koog (bij AH) verdwijnen, de spoorovergang in Zaandijk wordt een fiets- en voetgangerstunnel, bij het politiebureau komt een nieuwe op- en afrit naar de A8 en een nieuwe verbindingsweg naar de Provincialeweg die onder het spoor doorgaat.

Bijna 10.000 voertuigen per dag (3.600 op de afrit, 6.000 via de oprit) moeten nu van de oude naar de nieuwe opritten bij het politiebureau. Daar zijn nu ook al zo’n 10.000 voertuigbewegingen. De nieuwe drukke knooppunten worden die afritten op de Guisweg en de aansluiting van de nieuwe verbindingsweg op de Provincialeweg. Daar komen ook verkeerslichten.

Door Piet Bakker op basis van Zaanatlas (verkeerstellingen), Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (ProRail), mails van HartvoorStad, projectsite Guisweg en eerder nieuws op De Orkaan. Boven: aansluiting van nieuwe verbindingsweg op de Provincialeweg.