We voorspelden wat het nieuws zou gaan worden in 2023. En meestal is dat niet zo lastig: PS-verkiezingen, gedoe rond Zwarte Piet, herbenoeming Jan Hamming… daar heb je geen glazen bol voor nodig.
Maar er worden ook zaken geen nieuws waarvan we jaren geleden dachten dat ze allang geregeld zouden zijn, en die toch op de één of andere manier nog steeds niet afgerond zijn. Zaken waarvan we zelfs in 2023 nauwelijks voortgang verwachten.
Want hoe zit het eigenlijk met de A8-A9-verbinding, waar blijft die busbrug, en hoelang blijft de plek van het cultuurcluster onbebouwd?
1. A8-A9-verbinding
In de planning van de Provincie Noord-Holland staat bij ‘Jaar start realisatiefase’ nnb (nog niet bekend), bij ‘Jaar oplevering’ is helemaal niks ingevuld. De projectsite laat nog wat activiteiten zien voor 2022 (“Besluit door Provinciale Staten over Landschapsplan Verbinding A8-A9”) maar alle volgende stappen (zoals het “Vaststellen definitief Tracébesluit door minister I&W”) hebben geen jaar meegekregen.
De voortekenen zijn overigens niet goed. Minsiter Harbers heeft aangekondigd geen cent in het project te gaan steken (en er zelfs niet over te willen praten) en de UNESCO heeft al eerder bekend gemaakt dat elke doorsnijding van de Stelling van Amsterdam onacceptabel is. En het verliezen van de status van Werelderfgoed is geen optie voor het kabinet.
2. Busbrug De Binding
De VVD schepte in 2018 (!) op dat ze mede zo’n grote verkiezingsoverwinning hadden behaald omdat ze beloofd hadden de busbrug ‘zo snel mogelijk’ open te stellen (“en niet pas in 2020!”). Het is nu 2023 en er lijkt geen enkel zicht op 24-uurs openstelling. De rotondes zijn al wel aangelegd, maar sinds wethouder Gerard Slegers een pessimistische Raadsinformatiebrief stuurde in februari 2022 is er weinig veranderd. Sterker nog, de stikstofregels die de brug toen tegenhielden zijn alleen maar strenger geworden.
Het enige concrete jaartal komt voor in de onderzoeken naar de Guisweg-alternatieven:
“openstelling van de busbrug gedurende de gehele dag is een apart project en wordt voor het Guisweg-onderzoek als gerealiseerd verondersteld in 2040”.
3. Figaro
Wat gebeurt er eigenlijk op de Figaro-locatie naast het Stadhuis. Het Cultuurcluster ging niet door maar ondertussen heeft Zaanstad wel de verplichting (van Prorail/NS) om daar te bouwen. Het liefst iets wat publiek trekt. Plannen genoeg: mega-fietsenstalling, taxi-standplaats, winkels, woningbouw in een Monet-toren (ook mega). Zaanstad kreeg zelfs in 2020 al € 20 miljoen voor de versnelling van ruim 20 woningbouwprojecten waarvan Figaro er eentje was (70 woningen). De minister ging er vanuit dat de bouw van het merendeel van de projecten al in 2021 zou starten,
Ondertussen zitten we in 2023 en gebeurde er niks. De plek blijft een bouwput, de fietsenstalling aan de westkant van het station is er niet en de taxi-standplaats is nog steeds zo goed als onvindbaar.
Helemaal niks is niet helemaal waar. Aanstaande donderdag praat het Zaanstad Beraad over de plek:
“De grond is van Zaanstad en de locatie wordt begin volgend jaar middels een Europese aanbesteding op de markt gezet. Het is een locatie waar qua programma in het verleden reeds keuzen en afspraken over zijn gemaakt/ of waar bestaande kaders voor gelden. Het programma voorziet in een bewaakte fietsenstalling tbv ov-reizigers, een woon programma, commerciële voorzieningen en een hoogwaardige ingerichte openbare ruimte (aansluiting stadhuisplein en aansluiting maaiveld).”
Een deel van die vergadering is GEHEIM. Het gaat onder meer over de rol van de ‘partners’ in de ontwikkeling: NS en ProRail.
Foto: Figaro-locatie (januari 2023)
Wat dacht je van een autotunnel onder het spoor? Ik ben echt niet te spreken over de bereikbaarheid van strookje Centrum en Westerwatering achter het cs.
Een zee aan stoplichten en een onlogische verbinding.
Zo houden we nog jaren om te ouwehoeren en geen knopen door hakken.
Wat moet de raad anders doen?