Als er een tunnel komt die de Thorbeckeweg onder de Wibautstraat door laat gaan, gaat die er zo uitzien.
De tunnel is volgens de tekst bij de animatie nodig om het autoverkeer, fietsers en het OV beter te laten doorstromen.
Het verkeer gaat “fors toenemen door de bouw van nieuwe woonwijken zoals het Hembrugterrein en MAAK Zaanstad” en omdat ook de werkgelegenheid toeneemt dreigen de A8 en de Thorbeckeweg vast te lopen volgens de tekst bij de animatie die bij de zogenaam AVANT-studie hoort.
Het OV en fietsverkeer moet ook gestimuleerd worden op deze trajecten.
De tunnel moet het oost-west-verkeer dat meer dan 60 procent van het totale autoverkeer uitmaakt sneller laten doorstromen.
Wat de tunnel voor fietser doet – afgezien van het vermijden van het stoplicht vanaf de Wibautstraat – is duister. Eerder schreven over onze bedenkingen tegen de tunnel. Volgens Zaanstad heeft de tunnel (en de nieuwe opritten bij de Coentunnelweg) wel een positief effect.
UPDATE 24/12/2018: filmpje offline gehaald (zie reacties).
https://youtu.be/beVZfjgO2G4
En een tunnel bij Buitenhuizen? En een tunnel bij de Hempont? Kunnen ze beter het Noordzeekanaal dempen! Snelweg erop. Stoppen met de aanleg van de sluizen in IJmuiden. IJ kan gelijk geheel bebouwd worden. Oranjesluizen worden een attractiepark. En: nee geen mens weet de echte oplossing. En ZNSTD al helemaal niet kennelijk. Iedereen een goede jaarwisseling.
Een nog betere oplossing is een tunnel bij Buitenhuizen heb tekening en plan al verstuurd voor de bouw van de tweede coentunnel.
Het probleem los je met een tunnel onder de Wibautstraat niet op, je verlegd het probleem alleen maar naar de volgende kruising. Een betere oplossing zou een tunnel onder het Noordzeekanaal bij de Hempont zijn.
Dan spreidt het verkeer zich veel beter waardoor de Thorbeckeweg wordt ontlast.
Een tunnel onder het Noordzeekanaal kost natuurlijk aanzienlijk meer maar je hebt wel een tweede uitvalsweg waardoor verkeer dat naar de A8 wil al in het westelijk deel van Zaandam een keuze kan maken en daarnaast is er ook veel verkeer dat in het Westelijk Havengebied moet zijn en dan niet hoeft om te rijden via de Coentunnel.
Dat is nog 'ns een goeie visie! Geen problemen met verkeer tijdens de bouw, spreiding van verkeer, meteen beginnen!
Hoezo fietsers beter laten doorstromen? Er is geen fiets te zien in dat filmpje. Logisch, want men is de hele fietsinfrastructuur in dat gebied vergeten. Sterker nog: de fietsinfrastructuur die er nu ligt, hoe beperkt ook, lijkt in dat filmpje geheel aan de auto te zijn weggegeven …
Zaanstad laat weer zien waar de prioriteiten liggen in het verkeer.
Het filmpje was een preview en is nog niet af. Binnenkort komt de volledige versie online.
Waarom geen tunnel onder deZaan, dan ben je van een heel gedoe af, geen brugproblemen en geen files meer.
Goed idee,die brug is inderdaad een obstakel (en dat niet alleen zo is in de recente tijd gebleken in Zaanstad) van jewelste op een bijzonder drukke route,maar of die brug vervangen gaat worden door een tunnel lijkt me wel heel onwaarschijnlijk.