Wij van De Orkaan vinden zeker niet dat het in Amsterdam allemaal beter is. Wij hebben nog steeds een 075-nummer bijvoorbeeld. Maar we komen wel eens in Amsterdam, en we gaan meestal duurzaam met fiets en pont.
In Amsterdam staat voor de wachtende fietser sinds kort een prachtige overdekte fietsschuilplek waar ruimte is voor een grote groep forensen en toeristen.
En wat staat er aan de Zaanse kant? Een mini-bushokje waar maximaal twee fietsers een marginale bescherming tegen de elementen wordt geboden.
De boodschap is eenvoudig; wij willen ook zo’n Amsterdamse schuilplek!
Hier nogmaals het Amsterdamse fietspaleis.
En hier de Zaandamse variant (foto Google Streetview).
De reiziger heft wel wat te kiezen hij/zij gaat per auto,bus,fiets of trein. En daar staan reistijden of ongemakken tegenover.
Maar hoe graag ik ook een vaste oeververbinding zou zien geloof ik niet in luchtfietserij.
Een brug valt af zolang grote schepen nog richting Oost varen. En dan nog hoogtes van meer dan 20 meter overbruggen geeft oncomfortabele stijgingen of hele lange aanlopen.
Eigenlijk geldt dat ook voor tunnels maar daar speelt nog steeds het veel moeilijkere sociale onveiligheid een veel grotere rol.
Een kilometer in een tunnel zonder veel volk geeft een onprettig gevoel.
Maar goed een kilometer tunnel fietsen of met een 10minutenpont geeft alleen voor de Kruiswijks een 10 minuten winst. De doorsnee fietser heeft hoogop een 5 minuten winst. Of je daar dan enkele miljoenen voor neer moet leggen?
Wil je echt wat voor reizigers doen dan leg je een dubbele buis aan naast de Hemtunnel voor tram/metro en verdubbel je minimaal de Zaanlijn tot aan Uitgeest.
Gezien je in de bus géén fiets kan meenemen en in de trein alleen tegen hoge kosten buiten de spits zijn bus en trein géén alternatief voor de fietsforens. De fietser heeft dus nog steeds niets te kiezen. De overtocht duurt nog 10 minuten, het wachten op een gemiste pont 20 minuten, het vooraf plannen (tijd van vertrek, windrichting, speelruimte) nog meer. Een pont, zelfs met een extra pont in de spits erbij, is hoe dan ook tijdverlies en voor veel forensen daarom niet interessant. Wil je mensen uit de auto en óp de fiets krijgen dan zul je echt iets moeten doen aan die reistijd. Andermaal: wil je dat in de toekomst in de regio het verkeer blijft doorstromen dan is een tunnel of brug voor fietsers noodzakelijk. Van de huidige 5 pontjes kan er wmb 1 (of 2) blijven varen voor de recreërende fietser die daar behoefte aan heeft.
Ik denk dat zowel brug als tunnel niet gemakkelijk zullen gaan.
Je zult of 17 m naar beneden of naar boven moeten.
Wil je ook voor niet sportfietsers het een beetje gangig houden zul je het vergelijk met de Hemtunnel moeten nemen. Zakken/stijgen vanaf de AHweg en bij de Telegraaf weer op niveau. Alle andere manieren om de hoogte/diepte te halen zijn lapmiddelen en niet geschikt voor grote groepen.
Optie toch echt een extra pont in de spits zodat elke 10 minuten er een afvaart is.
Op fietsgebied is er heel wat meer beschikbaar dan 30, 40 jaar geleden. Zie alleen maar de snelle ontwikkeling van elektrische fietsen. En dan heb je ook nog de sport- en racefietsen, hybrides en citybikes met een keur aan versnellingen. In Nederland zijn we weinig gewend op hellinggebied, maar elders noemt men alles onder de 10% vals plat ...
Hellingen tot 5% zijn, afhankelijk van de lengte, voor de meeste mensen goed te doen. Geen idee hoe steil de IJtunnel is, maar die is een paar keer opengesteld voor fietsers tijdens openbaar vervoerstakingen. Niet dat ik daar de hele dag heb staan posten, maar ik daar niemand zien afstappen.
Maar ik weet het goed gemaakt: een tunnel met hellingbanen voor de dapperen en een roltrap voor anderen. Moet kunnen. En wil je een langdurige verkeerscongestie in de toekomst voorkomen dan zal je hoe dan ook meer aandacht moeten geven aan het fietsverkeer.
De hellingen in de Ytunnel zitten tussen de 1,5 en 3,5% zag ik ergens.Die 1,5 is in de norm voor fietsers maar 3,5 gaat de vele gewone fietsers tegen staan. Daarzijn uitgebreide onderzoeken naargedaan. Maar nog veel belangrijker is de sociale onveiligheid die mensen in tunnels ondervinden.
Als je het bordje bij de Ytunnel ziet is dat bijna 1200 m in een tunnel lopen/fietsen. Daarom is er ook geen buis naast de NZlijn aangelegd. Zeker is daar over nagedacht maar de verwachting is en was dat klantjes andere vervoerswegen gaan zoeken ipv door de tunnel te gaan. Een extra pont in de spits met gratis koffie is zo voor 100jaar goedkoper dan een tunnelvariant. PS hellingbanen zijn ook erg onveilig vanwege gewicht fiets en instabiliteit bestuurders.Fiets van 15kg of meer, kindje achterop .
Tussen Zaandam (+ A’dam-Noord) en Amsterdam zijn 4 auto-tunnels, 2 spoortunnels en 5 veerpontjes. Van één daarvan kunnen ook automobilisten gebruik maken. Ergo: die categorie verkeersdeelnemers kan dus nog kiezen.
Voor fietsers – toch een belangrijke groep forensen – valt niets te kiezen. Fietsforensen hebben behoefte aan snelle en comfortabele verbindingen en willen liever op tijd op hun werk (of op school) zijn dan een gratis kopje koffie. En hoeveel forensen nemen hun kind mee achter op de fiets naar hun werk?
Ik kom regelmatig langs het pontje en zie toch overdag heel wat mensen met gevulde zitje van of naar Amsterdam gaan. Gebruikers zijn niet alleen forensen maar ook mensen die recreeren of boodschappen doen.En ook de fietser heeft de keus tussen bus,trein of pont.
En een onveilig gevonden tunnel kost meer dan al die gratis AH bakjes die geschonken kunnen worden. Maar zoals ik ook schreef een extra pont in de spits geeft weinig verlies in tijd.
Ik verkies in het holst van de nacht kachel als een tor een pont boven een tunnel.
Vraagje: hoe vaak gebruik jij, aangeschoten en midden in de nacht, de pont en hoe veel forensen maken er dagelijks gebruik van?
En ook een leuke, hoe veel forensen meer zouden gebruik maken van een tunnel of brugverbinding?
Extra pont komt er voorlopig niet volgens het GVB. Een schuilhok daar kan ik wel weer eens over mailen. Wordt vervolgd.
Jullie komen laat met dit item. Volgens mij station dit er al enige jaren. Tochten doet het ook dar.
Dit hok is in maart geplaatst
@Rob hoe had je dat in gedachten dan? vaste oeververbinding
Tunnel of brug. Mij om het even.
Ook met zo'n schuilplek blijft het behelpen en blijft zo'n pont een archaïsch vervoermiddel. Denk nou eens vooruit en pleit nou eens eindelijk voor een vaste oeververbinding. Zonder wachttijden wordt de fiets pas een echte, serieuze concurrent van de auto op de relatief korte afstand tussen Zaandam en Amsterdam en kunnen we de verkeersdrukte in onze regio binnen de perken houden.
Mee eens. Op korte termijn kan er in ieder geval een extra fietspont bij komen. Vooral in de spits. Fietsers moeten nu naar het autodek.