Voor de Achtersluispolder bestaan al jaren grootse plannen (of visies, dromen, ideeën). Alles wordt anders op het bedrijventerrein op de grens van Zaanstad en Amsterdam. Voor het deelgebied Sluiskwartier worden de plannen na jaren concreet. Vanavond wordt door deze plannen in het Zaanstad Beraad besproken.
Het Sluiskwartier – het meest noord-oostelijke deel van het Achtersluispolder – wordt getransformeerd naar een nieuw stedelijk woon-werkgebied. ‘Naast nieuwe stedelijke woonmilieus, moeten ook werken, voorzieningen en nieuwe openbare groene ruimte een plek krijgen.’ Om deze transformatie mogelijk te maken is er een coalitie van eigenaren Sluiskwartier. Deze coalitie bestaat uit: Synchroon, Heijmans Vastgoed, Green Real Estate, Hoorne Vastgoed, Saense Heeren, Monteflore en Novaform.
Coalitie van eigenaren
De coalitie heeft een overeenkomst gesloten voor samenwerking en werkt al anderhalf jaar samen aan de planvorming van het Sluiskwartier. Daarbij werken ze nauw samen met Zaanstad. Saillant detail hierbij is de betrokkenheid van Saense Heeren, waar Zaans PVV-steunfractielid Boy Boomsma eigenaar van is. Dat is potentieel een ernstig integriteitselement, omdat Boomsma belangen heeft als projectontwikkelaar en daarnaast dus steunfractielid is.
Aanvulling (zie ook reacties). Boomsma zegt al ‘circa twee jaar geleden’ uit de ontwikkelgroep te zijn gestapt en dat deze week aan de raad te hebben geschreven. In het document ‘Ontwikkelperspectief Sluiskwartier staat Saense Heeren nog steeds als partner. Dat van ‘circa twee jaar’ kan niet kloppen aangezien het document van oktober 2023 dateert, ruim één jaar (14 maanden) oud dus. De brief aan mede-raadsleden is niet aan het dossier toegevoegd en ook niet in het Raadsinformatie-systeem te vinden. De Orkaan is uitgegaan van de stukken zoals Zaanstad die online zet. Boomsma meende ook dat zijn reactie was geweigerd. Dat klopt niet. Hij had alleen de controlemail op een werkend mailadres (die altijd gestuurd wordt naar nieuwe reageerders) nog niet beantwoord.
Gefaseerde aanpak
Gemeente Zaanstad heeft zich uitgesproken voor een gefaseerde aanpak van de transformatie van de Achtersluispolder. Daarbij is een splitsing gemaakt tussen een noordelijk en een zuidelijk deel. Het Sluiskwartier is samen met de Isaac Baartkwartier en het Nautisch Kwartier onderdeel van de ‘Maakgordel’ in het noordelijke deel.

Het Sluiskwartier moet een menging worden van wonen en werken. In het Ontwikkelperspectief wordt het omschreven als ‘een plek voor eigenzinnige bewoners met pioniersgeest’. Het zou jongeren en starters de kans moeten bieden om een eerste stap op de woningmarkt te zetten. Maar ook ouderen uit Poelenburg zouden hier naartoe kunnen doorstromen. Net zoals kwetsbare jongeren die wat meer ondersteuning nodig hebben. Daarbij wordt gesproken over betaalbaar huren en kopen.
‘Werk en ondernemerschap zijn hier een blijvertje. Het “self-made” karakter van de plek, bedrijven en woonomgevingen trekt mensen met een pioniersgeest aan. Een Zaanse plek waar ontplooiing een bepalend thema is.’
Wonen en werken
De coalitie (zoals eerder benoemd) heeft vastgesteld dat één van de kernpunten voor een succes gaat over het minimale bruto vloeroppervlak (bvo). Het gaat om een substanteel woonprogramma, waarbij minimaal 180.000 m2 bvo wonen moet worden gerealiseerd. Dat komt neer op circa 1.800 woningen (dat laatste getal is een Orkaan-inschatting). [zie reacties]
In de huidige planopzet is er ruimte voor 50.000 m2 bvo niet-woonfuncties, waarmee het aantal arbeidsplaatsen in de toekomst substantieel toeneemt.

Uitdagingen
De geluidsoverlast en verkeersveiligheid rondom de Sluispolderweg is de grootste uitdaging, aangezien deze weg veel wordt gebruikt door zwaar verkeer. Daarnaast staat ook de financiele haalbaarheid onder druk, onder meer door stijgende bouwkosten en hogere rente.
Wij verwachten dat het nog een flinke tijd gaat duren voordat er daadwerkelijk wordt gebouwd. Zoals altijd houden we bij De Orkaan de ontwikkelingen voor jou – ja jou – in de gaten.

Door: Redactie De Orkaan, met impressies en informatie uit het Raadsinformatiesysteem en eerder nieuws op de Orkaan.

Hoe wordt deze nieuwe wijk straks ontsloten?
Het zuidelijk deel blijft bedrijventerrein met veel zwaar verkeer.
Het lijkt me niet verstandig dat de toekomstige bewoners ( en hun kinderen) straks tussen de trailers en ander vrachtverkeer moeten rijden.
Amsterdam heeft beroep aangetekend bij de Raad van State tegen het besluit van Nood Holland om drie windmolens bij de Noorder IJplas te verbieden. Amsterdam wil dus die windmolens vlakbij de geplande nieuwbouw. Hoe staat Zaanstad daar tegenover?
Even voor alle duidelijkheid. De oevers van het Noordzeekanaal zijn onderdeel van de visie Havenstad. Of dit nu een plan is van de gemeente Zaanstad, Amsterdam, of de provincie Noord Holland, er gaan woningen gebouwd worden in de komende 10 a 20 jaar, en volgens mij zijn die woningen nodig. Je kan discuzeuren over de grote van de woningen, of waar ze gebouwd gaan worden en ook kan je discuzeuren wie er misschien rijk van wordt, of wie er een voordeel uit gaat halen. Feit is, de woningen gaan gebouwd worden. Maw, gaan lopen zeuren over het feit dat je nu al elke dag in de file staat heeft geen enkele zin, auto's zijn iets van de twintigste eeuw en hier wordt, hopelijk, in de toekomst geen enkele rekening meer mee gehouden. Mensen moeten wonen en dat is veel belangrijker dan het wel of niet kunnen verplaatsen met een auto. Wat ik wel hoop, en het verleden stemt me niet echt hoopvol, is dat er gezorgd wordt voor een degelijke OV verbinding die Zaandam verbind met het CS in Amsterdam en mijn voorkeur gaat uit naar een metro verbinding (nog mooier zou zijn als die lijn ondergronds aansluit met het station in Zaandam)
Dat lijkt toch sterk op het onzinnige "niet meer van deze tijd" argument vwb de auto.
Voor veel mensen komt het huidig openbaar vervoer niet in de buurt van een alternatief voor de auto. De opstappunten liggen voor mensen die slecht ter been zijn te ver uit elkaar. Sommige reisdoelen zijn vrijwel niet bereikbaar en al helemaal niet op bepaalde, onontkoombare tijden.
Nog los van het gegeven dat ik het nogal onprettig vind om tussen onaangename mensen op een uiterst ongemakkelijke manier vervoerd te worden, met een reistijd die zelden korter is maar meestal veel langer.
Zolang het ook maar even kan zal ik het OV mijden. Auto of fiets dus.
helemaal mee eens en een metro ipv van buslijnen lijkt mij beter gezien het uitvallen van de vele bussen van EBS. Was er niet een plan om ooit een metro door te trekken naar de Zaanse Schans?
Dus dat betekent dat er al een akkoord is voor dat er een plan is gemaakt.
Plannen zat in zaanstad noord maar er gebeurd weinig tot niets.
Het zaankwartier staat stil terwijl er +/- 800 woningen gebouwd kunnen worden.
Maar dat is niets natuurlijk want dat valt niet in de plannen van zaanstad/amsterdam.
Het draait alleen om zaandam,want dan kan je amsterdam leeg trekken..
Maar ligt dat niet aan de ontwikkelingsclub, die dollars zag op deze locatie en nu dat een procent minder is maar wacht op "betere" tijden met meer onbetaalbare woningen.
Dat zou best wel kunnen Luit.
Maar dat neemt niet weg dat in zaandam met heel veel geld gesmijt word terwijl dat hier in noord sporadisch een vergunning word gegeven.
EBS heeft zich al gemeld als degelijk OV
Volgensmij kwam het havenstadidee ook voort uit het idee om de Noord/Zuid-lijn door te trekken naar Zaandam centraal en een tussenstop in de achtersluispolder te zetten.
Wat erg allemaal!
En weer gaat alle aandacht van Zaanstad naar zaandam, terwijl er in zaanstad noord(Wormerveer) een heel groot project in de hold is gezet.
schaamteloos is Zaanstad geworden.
alles maar dan ook alles kan in zaandam wel en de rest zoekt het maar lekker uit.waanstad !!!
Beste redactie van de Orkaan,
Onderstaande email heb ik van de week rond gestuurd binnen de raad van Zaanstad. Rectificatie zou op z'n plaats zijn.
"Beste leden van de raad,
Ik zag dat mijn bedrijfsnaam en logo, Saense Heeren, nog steeds in het document “Ontwikkelperspectief Sluiskwartier 8875361” staat.
In dit gebied ben ik, met veel plezier en trots, een aantal jaar onderdeel geweest van de ‘coalitie van eigenaren’. Ik vertegenwoordigde daar een groep ondernemers, tezamen met mijn partner Novaform, om op hun locaties een ontwikkeling naar werken en wonen mogelijk te maken.
Circa twee jaar geleden hebben mijn partner en ik ons teruggetrokken uit de coalitie omdat we onvoldoende kansen en teveel financiële risico’s voor ons zagen.
Derhalve heb ik in het Sluiskwartier geen enkel financieel of enig ander belang meer.
Mocht iemand vragen hebben schroom niet om mij donderdag of op een ander moment hierover te spreken.
Fijne dag nog!
Met vriendelijke groet,
Boy Boomsma - Duoraadslid
PVV Zaanstad"
Beste redactie van De Orkaan,
In de ‘Aanbiedingsbrief raad Startnotitie Sluiskwartier’, deze is openbaar beschikbaar en tevens het eerste document in deze reeks op het Raads-informatiesysteem (RIS), hadden jullie reeds kunnen lezen;
“Drie eigenaren hebben zich verenigd in de coalitie Sluiskwartier om te onderzoeken of de ontwikkeling van het projectgebied uitvoerbaar is. Deze eigenaren (Synchroon, Hoorne Vastgoed en Green Real Estate) vertegenwoordigen circa 50% van het private eigendom in het gebied.”
Tevens staat deze tekst in de inleiding op het RIS.
Daarnaast hebben wij ons in 2023 teruggetrokken, wellicht is de “circa 2 jaar” iets te ruim genomen door mij, vandaar de term circa.
Evengoed netjes dat jullie (enigszins) rectificeren. Wellicht verstandig in de toekomst eerst de aanbiedingsbrief te lezen of wederhoor toe te passen.
Vriendelijke groet,
B. Boomsma
Als u onze aanvulling liever een rectificatie noemt mag dat van ons. Wij baseerden het bericht op informatie van de gemeente Zaanstad en gaan er vanuit dat die compleet en actueel is. Op grond van uw brief (die niet openbaar is), het 'Ontwikkelperspectief Sluiskwartier' en de Aanbiedingsbrief van de gemeente zouden we moeten concluderen dat binnen een jaar vier van de zeven grondeigenaren is afgehaakt. Dat is inderdaad nieuws (maar staat dus niet in de documenten). En vooral nieuws dat de raad vooraf had kunnen weten. In die Aanbiedingsbrief staat dat drie eigenaren 'circa 50 procent van het eigendom' vertegenwoordigen. In het 'Ontwikkelperspectief Sluiskwartier' is sprake van zeven eigenaren die 'meer dan de helft van de gronden en gebouwen van het Sluiskwartier in eigendom' hebben. Wij leiden daaruit af dat één of meer afgehaakte eigenaren nog steeds belangen in het gebied heeft. Ook nieuws dat de raad vooraf had moeten hebben.
18.000 woningen van 10m2 bvo, daar kan je goed in leven 👍
Je hebt natuurlijk gelijk Ruud, bij een gemiddelde BVO per woning van 100 m2 kom je op 1.800. Die 100 is een gemiddelde. Eengezinswoningen in Nederland zijn gemiddeld 120 m2 groot. Appartementen liggen veelal onder de 100, tot 70 of zelfs 60 m2 voor starterswoningen (plan Zuiddijk) of 50 m2 (Peperstraat). De trend is dat appartementen steeds kleiner worden in Nederland. Het hangt dus erg van de balans in woningen af, maar 2.000 zou ook een optie zijn.
@ Orkaan.
Ons appartement in de Wormer is 45 m2 is daar is best in te leven met z'n tweetjes, we hebben er alles in wat we nodig hebben
om te leven. Heel energiezuinig, geen gas alles op stroom en zonnepanelen en warmtepomp op het dak. Kleiner bouwen moet gewoon toekomst worden om iedereen aan een wonig te helpen, ook omdat de gezinnen steeds kleiner worden en er minder ruilmte nodig is in een woning.
Ja, nog meer autoverkeer op de toch al smalle dijk langs de Achtersluispolder! Dat is waar iedereen op zit te wachten.
Trek eerst maar eens de NZ-lijn door, zodat de nieuwe bewoners meteen OV naar Amsterdam hebben. Carpoolstrook erbij en het wordt weer wat rustiger op de Thorbeckeweg.....
Dat is natuurlijk onzin. Een Metro die alleen maar door weiland gaat ook al is dat bovengrond is toch niet zinvol met een stop ter hoogte van Landsmeer en door Oostzaanzuid naar de Achtersluispolder.
Wat dat betreft rijden daar (wel de onbetrouwbare) bussen van Zaandam naar Centraal en Noord
"Dat is natuurlijk onzin." "Is toch niet zinvol"..... Lijkt erop dat dat allemaal jouw meningen zijn ipv echte argumenten....
Een metro die alleen maar door weiland rijdt? En de metro zou langs Landsmeer rijden? De halte Sixhaven is voorbereid om via Amsterdam noord (NDSM/Havenstad) en dan via de Achtersluispolder naar Zaandam te rijden. Hoe de metro in Zaandam dan weer ondergronds zou kunnen gaan is een raadsel (bovengronds is geen optie)
Dit was inderdaad ooit de bedoeling. Sixhaven (dat overigens tijdens de aanleg van de Noord-Zuidlijn wegbezuinigd is, maar wel deels aangelegd) zou het begin van de Zaanlijn moeten worden. En die metro zou ook een mooie stop kunnen maken op het Hembrugterrein, dat nu in ontwikkeling is en geen goed openbaar vervoer kent.
Idem voor heer Krop
Ik ga uit van de lijn die er nu ligt en de huiver van Amsterdam om zich weer in de penarie te steken voor een nieuw tunnelbooravontuur. Daarnaast doet ook Amsterdam mee aan de inkrimping van het OV .
Even over mijn mening: Ik zou graag een verbinding met Noord zien door Noord maar ook een verdiepte viersporige trein/trambaan van Sloterdijk tot Uitgeest met meer haltes dan nu waar dan alle andere OV op kan aanrijden.
En net als alle andere opties voor een aansluiting op de Metro in Zaanstad Zuid geloof ik dat die net zo houdbaar zijn als mijn ideeen over het OV
Onder het Darwinpark door naar station Kogerveld? Halte E.Heimansstraat, halte Panneroodstraat, mooie ontsluiting Poelenburg een Peldersveld. Het is maar een suggestie....
Als het getal van 180.000 vierkante meter klopt, en je gaat uit van een gemiddelde vloeroppervlakte van 120 vierkante meter , alle woningen in Nederland meegeteld, dan kom ik op 180.000/120= 1500 woningen. 18000 is wel heel optimistisch :-)