Voor de Achtersluispolder bestaan al jaren grootse plannen (of visies, dromen, ideeën). Alles wordt anders op het bedrijventerrein op de grens van Zaanstad en Amsterdam. Voor het deelgebied Sluiskwartier worden de plannen na jaren concreet. Vanavond wordt door deze plannen in het Zaanstad Beraad besproken.
Het Sluiskwartier – het meest noord-oostelijke deel van het Achtersluispolder – wordt getransformeerd naar een nieuw stedelijk woon-werkgebied. ‘Naast nieuwe stedelijke woonmilieus, moeten ook werken, voorzieningen en nieuwe openbare groene ruimte een plek krijgen.’ Om deze transformatie mogelijk te maken is er een coalitie van eigenaren Sluiskwartier. Deze coalitie bestaat uit: Synchroon, Heijmans Vastgoed, Green Real Estate, Hoorne Vastgoed, Saense Heeren, Monteflore en Novaform.
Coalitie van eigenaren
De coalitie heeft een overeenkomst gesloten voor samenwerking en werkt al anderhalf jaar samen aan de planvorming van het Sluiskwartier. Daarbij werken ze nauw samen met Zaanstad. Saillant detail hierbij is de betrokkenheid van Saense Heeren, waar Zaans PVV-steunfractielid Boy Boomsma eigenaar van is. Dat is potentieel een ernstig integriteitselement, omdat Boomsma belangen heeft als projectontwikkelaar en daarnaast dus steunfractielid is.
Gefaseerde aanpak
Gemeente Zaanstad heeft zich uitgesproken voor een gefaseerde aanpak van de transformatie van de Achtersluispolder. Daarbij is een splitsing gemaakt tussen een noordelijk en een zuidelijk deel. Het Sluiskwartier is samen met de Isaac Baartkwartier en het Nautisch Kwartier onderdeel van de ‘Maakgordel’ in het noordelijke deel.
Het Sluiskwartier moet een menging worden van wonen en werken. In het Ontwikkelperspectief wordt het omschreven als ‘een plek voor eigenzinnige bewoners met pioniersgeest’. Het zou jongeren en starters de kans moeten bieden om een eerste stap op de woningmarkt te zetten. Maar ook ouderen uit Poelenburg zouden hier naartoe kunnen doorstromen. Net zoals kwetsbare jongeren die wat meer ondersteuning nodig hebben. Daarbij wordt gesproken over betaalbaar huren en kopen.
‘Werk en ondernemerschap zijn hier een blijvertje. Het “self-made” karakter van de plek, bedrijven en woonomgevingen trekt mensen met een pioniersgeest aan. Een Zaanse plek waar ontplooiing een bepalend thema is.’
Wonen en werken
De coalitie (zoals eerder benoemd) heeft vastgesteld dat één van de kernpunten voor een succes gaat over het minimale bruto vloeroppervlak (bvo). Het gaat om een substanteel woonprogramma, waarbij minimaal 180.000 m2 bvo wonen moet worden gerealiseerd. Dat komt neer op circa 1.800 woningen (dat laatste getal is een Orkaan-inschatting). [zie reacties]
In de huidige planopzet is er ruimte voor 50.000 m2 bvo niet-woonfuncties, waarmee het aantal arbeidsplaatsen in de toekomst substantieel toeneemt.
Uitdagingen
De geluidsoverlast en verkeersveiligheid rondom de Sluispolderweg is de grootste uitdaging, aangezien deze weg veel wordt gebruikt door zwaar verkeer. Daarnaast staat ook de financiele haalbaarheid onder druk, onder meer door stijgende bouwkosten en hogere rente.
Wij verwachten dat het nog een flinke tijd gaat duren voordat er daadwerkelijk wordt gebouwd. Zoals altijd houden we bij De Orkaan de ontwikkelingen voor jou – ja jou – in de gaten.
Door: Redactie De Orkaan, met impressies en informatie uit het Raadsinformatiesysteem en eerder nieuws op de Orkaan.
En weer gaat alle aandacht van Zaanstad naar zaandam, terwijl er in zaanstad noord(Wormerveer) een heel groot project in de hold is gezet.
schaamteloos is Zaanstad geworden.
alles maar dan ook alles kan in zaandam wel en de rest zoekt het maar lekker uit.waanstad !!!
18.000 woningen van 10m2 bvo, daar kan je goed in leven 👍
Je hebt natuurlijk gelijk Ruud, bij een gemiddelde BVO per woning van 100 m2 kom je op 1.800. Die 100 is een gemiddelde. Eengezinswoningen in Nederland zijn gemiddeld 120 m2 groot. Appartementen liggen veelal onder de 100, tot 70 of zelfs 60 m2 voor starterswoningen (plan Zuiddijk) of 50 m2 (Peperstraat). De trend is dat appartementen steeds kleiner worden in Nederland. Het hangt dus erg van de balans in woningen af, maar 2.000 zou ook een optie zijn.
Ja, nog meer autoverkeer op de toch al smalle dijk langs de Achtersluispolder! Dat is waar iedereen op zit te wachten.
Trek eerst maar eens de NZ-lijn door, zodat de nieuwe bewoners meteen OV naar Amsterdam hebben. Carpoolstrook erbij en het wordt weer wat rustiger op de Thorbeckeweg.....
Dat is natuurlijk onzin. Een Metro die alleen maar door weiland gaat ook al is dat bovengrond is toch niet zinvol met een stop ter hoogte van Landsmeer en door Oostzaanzuid naar de Achtersluispolder.
Wat dat betreft rijden daar (wel de onbetrouwbare) bussen van Zaandam naar Centraal en Noord
Als het getal van 180.000 vierkante meter klopt, en je gaat uit van een gemiddelde vloeroppervlakte van 120 vierkante meter , alle woningen in Nederland meegeteld, dan kom ik op 180.000/120= 1500 woningen. 18000 is wel heel optimistisch :-)