Taxichauffeurs die feestgangers op kwamen halen na een feest in Hemkade 48 werden in de nacht van zaterdag op zondag door beveiligers tegengehouden op de openbare weg. Alleen chauffeurs met een kaartje – dat € 50 kost – mochten naar binnen, constateerde De Orkaan.
Het is kwart over vier in de ochtend van 1 december wanneer we met een taxibusje over de Symon Spiersweg rijden. Voorin zit de chauffeur die ons een situatie laat zien waaraan hij zich enorm stoort. Achterin zit, nauwelijks zichtbaar van buiten, de ombudsjournalist van De Orkaan. Bij hoge uitzondering werken we vandaag undercover.
Op de weg is het zoeken naar plek: de bermen zijn vol geparkeerd, hier en daar lopen mensen. Bij Hemkade 48 – ook bekend als North Sea Venue – loopt ‘Wasteland’ op zijn einde: een van de grootste erotische feesten van Nederland met enige duizenden aanwezigen. Bezoekers die er vandaan komen zijn in opperbeste stemming en zijn onder hun winterjassen schaars gekleed: vooral leer is in trek.
Ook de chauffeur is goedlachs vandaag: hij begroet al zijn collega’s, houdt soms het verkeer op voor een praatje. Taxi’s van diverse bedrijven rijden hier af en aan. Wanneer we achter de Hornbach linksaf willen slaan in de richting van Hemkade 48, dat nog een paar honderd meter verderop is, worden we door een groepje in zwarte jassen geklede beveiligers tegen gehouden. ‘Heb je een kaartje?’ Vraagt de beveiliger. Dat heeft de chauffeur niet. ‘Dan mag je hier niet naar binnen rijden.’
Onduidelijk waar je ‘parkeerkaart’ kan kopen
De vraag waar zo’n kaartje te koop is en tegen welk tarief wordt door verschillende beveiligers anders beantwoord. ‘Geen idee.’ Zegt de één. ‘Vraag het maar bij Hemkade 48,’ zegt een ander. Weer een ander noemt de voornaam van iemand die deze kaartjes zou verkopen. Maar een telefoonnummer heeft hij niet. De chauffeur stribbelt tegen:
‘Hoe kan ik nu een kaartje kopen, dit is toch een openbare weg?’
De beveiligers, die met een groepje zijn, beginnen genoeg te krijgen van de vragen.
‘Ik ga niet in discussie. Je moet gewoon doorrijden, je houdt het verkeer op.’
Terwijl we langzaam door rijden, uit de chauffeur zijn frustratie over de gang van zaken. ‘Ik ben al bijna 25 jaar lang taxichauffeur in Zaandam. Maar dit met die kaartjes is nieuw. Tegenwoordig gebeurt het bij bijna alle feesten. De prijs van een ‘parkeerkaart’ hangt af van de populariteit van het feest. Volgens mij is het illegaal om dit zo te doen.’
Eerder had hij me dashcam filmpjes laten zien van een incident in de zomer, waar hij – overdag – niet werd toegelaten een stukje verderop in Zaandam, aan het begin van het Hembrugterrein. Daar ontstond uiteindelijk een duw- en trekpartij met een beveiliger en is te zien hoe de politie eraan te pas komt. Die gaf uiteindelijk de chauffeur gelijk: rijden op een openbare weg moet of voor iedereen toegestaan zijn, of, als daar een goede reden voor is, voor niemand.
‘Prijzen worden steeds hoger’
Terwijl we nog twee keer heen en weer rijden over de Symon Spiersweg, proberen we nog wat andere chauffeurs aan te spreken. De meesten hebben geen kaartje. ‘We mogen niet naar binnen,’ klaagt er één. ‘Die prijzen worden ook steeds hoger, nu is het al € 50.’ We gaan op zoek naar een chauffeur die er wèl één heeft en vinden die uiteindelijk – hoewel de man haast heeft. ‘Hoe je eraan komt? Zoek dat zelf maar uit.’
Na enige rondvragen treffen we een jonge beveiliger die wel lijkt te weten waar we een parkeerkaart van € 50 kunnen aanschaffen. Hij geeft een mobiel nummer door, wat alleen op specifieke tijdstippen te bereiken is. De chauffeur slaat het op en fluistert me toe:
‘Niet dat ik een kaartje wil kopen hoor. Ik wil gewoon toegang tot een openbare weg in mijn eigen stad.’
Tekst en beeld: Arne Doornebal. Bron: interview met taxichauffeur en informatie opgedaan tijdens nachtelijke rit samen met deze taxichauffeur. Zijn naam is bekend bij de redactie maar wordt op verzoek niet gepubliceerd.
De Orkaan zet zelden ‘undercover’ berichtgeving in. Normaal gesproken maakt een journalist van De Orkaan zich altijd als zodanig bekend. Alleen in uitzonderlijke gevallen is dat niet zo: bijvoorbeeld wanneer de aanwezigheid van een journalist de situatie zou kunnen veranderen of beïnvloeden. Bij dit verhaal is om die reden voor een undercover aanpak gekozen.
ik ben zo'n 150 keer naar houseparty 's geweest in de Hemkade van 97 tot nu en toe en bijna allemaal vragen ze woekerprijzen voor een ritje naar het station. 50 euro is geen uitzondering. onbetrouwbaar
geen meter aanzetten...toch meer geod vragen dan het vooraf afgesproken bedrag..houden het verkeer op..
Dat is vervelend.
Dit gaat waarschijnlijk over de Taxi's die voor de T-splitsing staan. niet voor de Taxi's op het Hemkade terrein zelf... toch?
wat een flauw en eenzijdig artikel... ik begrijp het standpunt vanuit de taxichauffeurs (en in sommige gevallen de bezoekers)... de realiteit is dat er altijd twee kanten aan een verhaal zitten.
rewind naar een kleine twee jaar geleden: aan het einde van een willekeurig feest werd het North sea venue telkens overspoeld met illegale taxi's. dit liep zo uit de hand dat deze zogenaamde "snorders" de toegangsweg versperde en er niemand meer in of uit kon. (context: een organisatie is verantwoordelijk voor het faciliteren van een vrije doorgang voor de hulpdiensten in geval van nood... aangezien dit een onvoorspelbaar aspect is moet er dus voortdurend een pad vrij worden gehouden of controle zijn op de situaties)
dit bleek onmogelijk met de snorders en monde regelmatig uit in een opstootje.
daarnaast werden er regelmatig meldingen gemaakt van bezoekers dat de taxi toch veel duurder bleek te zijn dan aanvankelijk geclaimd werd door de chauffeur. hier is ook meermaals aangiften en melding van gemaakt bij de autoriteiten...
in overleg met de gemeente is destijds een plan gemaakt om dit aan te pakken. De hemkade moest echter wel zelf mensen leveren aangezien dit niet fair is om dit door te belasten aan de belastingbetaler (u en ik)
Het plan was vrij eenvoudig (en inmiddels bij ALLE taxichauffeurs in zaandam bekend). de toerit naar de hemkade wordt afgezet voor taxi's en alleen bezoekers met een parkeerkaart mogen door.
Daarnaast heeft de Hemkade met een gelimiteerde aantal EERLIJKE taxibedrijven (die netjes op de meter rijden) afspraken gemaakt. zodat het terrein en de toegangsweg niet meer versperd worden.
Daarnaast moeten de taxichauffeurs juist blij zijn dat het nu zo geregeld is. het was in het verleden vrijwel onmogelijk om bij of weg te raken bij het terrein. maw. dit is veel efficiënter en zou zelfs voor meer ritten per chauffeur moeten zorgen (als iedereen een beetje begrip toont voor de gecreëerde situatie)
Sorry hoor, maar dit riekt toch erg naar een extra verdienmodel voor bepaalde beveiligers. Het is een openbare weg dus die zou toegankelijk moeten zijn.
Wat gebeurt er als ik de volgende keer vrienden van me wil ophalen?
Moet ik dan ook zo'n kaart halen?
Te belachelijk voor woorden!
Ik snap nu helemaal dat veel bekenden er voor kiezen een ov-fiets te huren om daarheen te gaan.
Nee, dit is geen verdienmodel. Ja, het klopt dat indien u een parkeer kaartje koopt u mag parkeren op het terrein indien er plek is....
maar u kunt ook (net als de duizenden andere bezoekers) uw vrienden vragen om naar de T-splitsing te lopen (ja ik snap dat dit vervelend is)
dan wacht u in alle rust op een plekje bij de Praxis en zodra uw vrienden een belletje geven kunt u oprijden en ze laten instappen en meteen weer door. Dat is de meest efficiënte oplossing lijkt ons. kijkende naar het alternatief waarbij de hele straat vast liep en het verkeer beide kanten op niets anders kon dan lijdzaam toekijken...
Lang verhaal, maar feit is dat je de openbare weg zonder vergunning niet mag versperren met beveiligers, hekken of noem maar op. Een plan, al dan niet onderhands gemaakt met de gemeente zal als het dit soort beperkingen voor het gebruik van de openbare ruimte inhoudt toch op zijn minst moeten zijn aangenomen door een College of gemeenteraad en daarna worden geeffectueerd met aankondigingen en de bebording die er bij hoort.
Juist dit soort onderhandse afspraken waar de burger buiten wordt gehouden vergroot alleen maar het gevoel van onveiligheid, ongenoegen en wantrouwen van de burger naar de overheid. Zaken waar aan dit land zo zachiesan aan te gronde gaat. Ga eens gewoon normaal besturen zo als dat in grote delen van NL nog gebruikelijk is en bespaar ons de verdediging van het onwettig handelen met best wel zinnige argumenten. Maar laat die dan door de daarvoor aangewezen instanties bekrachtigen. Of is die hoek daar in Zaandam West dus echt het Wilde Westen waar de cowboy regeert? Het waardeoordeel waarmee je het artikel begint is niet direct een binnenkomer waarmee je andere mensen voor je wint. Overigens krijg ik na lezing sterk de indruk dat je direct belanghebbende bent. Het is dan wel zo netjes je als zodanig te presenteren en niet als Rob Schrouff sec….
ik begrijp je frustratie die was er bij mij ook...
Mijn naam had u al maar om mij even voor te stellen: Ik spreek niet namens de gemeente, overheid of Hemkade maar als (zzp) beveiliger die daar (omdat festivals een soort van hobby is, naast een drukke fulltime baan.) een balans probeert te creëren tussen: wet en regelgeving, werkbaarheid, kosten en de "fun-factor" voor de bezoekers. ik wordt ingehuurd door de Hemkade en mijn primaire focus is het ordelijk en veilig laten verlopen van het festival.
dat gezegd hebbende is de situatie 100% verbeterd in de afgelopen periode zonder daar de autoriteiten mee te belasten.
ik begrijp de behoefte aan officiële communicatie en zal dit ook meenemen in ons veiligheidsoverleg. Al hoop ik dat u snapt dat dit lastig blijft de massa zal dit bericht wellicht niet opnemen aangezien ze zelden in dat gebied komen. dit beklijft dus niet en zal meermaals dan wel niet continue herhaalt moeten worden...
is het dan verder helemaal perfect? nee er is altijd ruimte om zaken te verbeteren maar ik zou dat dan toch liever in een gesprek doen dan in een eenzijdig artikel. Op de laatste plaats om mijn standpunt te verdedigen en op de eerste plaats om te luisteren naar wellicht goede ideeën.
We hebben namelijk legio mogelijkheden geprobeerd, uiteindelijk faalde die allemaal om diverse redenen maar vooral omdat de mensen die de problemen veroorzaakten zich weinig aantrekken van regels (ook niet als deze van de autoriteiten kwamen) en gedijen op de chaos die vervolgens ontstaat...
het laten verlopen via instanties en autoriteiten betekend overigens ook dat deze moeten gaan handhaven als zodanig. Dit hebben wij getracht te doen echter werd dit al heel snel zo'n enorme klus voor de politie dat alle werkzame dienders in de regio opgeroepen werden. maw dit gaat elders ten kosten van de veiligheid. oorzaak hiervan zijn de protocollen die de politie moet volgen. waardoor simpelweg aanspreken binnen no-time ontspoort in een arrestatie vanwege een duw of een bedreiging...
het volgens u onwettig handelen is overigens een beetje een grijs gebied aangezien we enerzijds wetgeving hebben die zegt dat het een openbare weg betreft en dus uw argumenten blijven staan en anderzijds wetgeving die verplicht om verantwoording te nemen voor het gebied opgenomen in de APV in geval van een festival.
Daarom hebben we dit met de autoriteiten besproken en besloten dat we de "burger" niet middels het inzetten van publieke middelen willen laten opdraaien voor het feestje waar een paar duizend mensen plezier uit halen. dit lost de organisatie op met eigen middelen.
in het kader open staan voor verbetering ben ik benieuwd welk alternatief u ziet.
Als de organisatie van het feest pendelbussen inzet tussen Hembrug en station ben je -denk ik- al het grootste deel van de taxi's kwijt en hoef je de weg niet af te zetten.
die zetten we ook in. meestal rijden er dan 3 bussen met een omloopsnelheid van 20min.
Beste Rob,
Bedankt dat nu duidelijk is met wie ik communiceer. Beveiliger. Prima, de man op de straat. Of de chef van de man de op de straat? Die ook het bekende V tje kan dragen. Als je chef bent geef ik je nogmaals aan: Institutionaliseer alles wat je wilt en wat je voorstelt. Dat zijn zinnige dingen. Pas de bebording aan, meld de ge- en verboden gewoon op de openbare weg en bereik daar mee dat iedereen weet waar hij aan toe is. Duidelijk, toch. Dus ik ben benieuw wat de besprekingen met de gemeente Zaanstad opleveren. Want dat is degene die een en ander toch echt moet institutionaliseren, niet de beveiligingsfirma. Ik wens je verder een fijne werkdag toe in ons mooie maar ook vaak moeilijke vak.
Louis (oud MT lid van de bewakingsafdeling van een groot bedrijf)
bedankt voor het begrip.
we hebben dit soort voorstellen reeds bij de gemeente gedaan. ook hebben we nog een aantal andere opties die elders in het land ook gebruikt worden aangedragen.
Deze worden in overweging genomen maar zijn helaas tot de dag van vandaag nog niet doorgevoerd.
zoals ik al zei: ik begrijp uw frustratie en zoek graag door naar betere oplossingen maar het is op dit moment roeien met de riemen die we hebben.
ik/we waarderen het meedenken overigens wel.
Duidelijk is dus dat een gemeente weer geen duidelijkheid geeft. Waar zijn toch die Overheden die vroeger snel konden besluiten . Dan wist iedereen waar hij aan toe was. Nu is het pappen en nathouden en de ondernemer/burger zijn gang maar laat gaan. Wie zwijgt, stemt toe, immers ? Tot het een keer knallend fout gaat. Wie is dan de sjaak? Niet de gemeente. Die staat gelijk klaar met de katsmoes dat het nog in behandeling was en dat de organisatie dit nooit had mogen doen. Betalen, dus! Als er al geen strafzaak volgt…..
ik probeer hierbij uit te gaan van het positieve. waarbij ik begrip heb voor de afweging die de gemeente moet maken. Dit opzichzelf simpel probleem kan indien onzorgvuldig aangepakt meer ellende veroorzaken elders in de regio.
zeker tijdens de dagen dat er meerdere festivals tegelijkertijd plaatsvinden in de regio. er zijn dan gewoonweg onvoldoende middelen beschikbaar bij de overheid.
ik hoop middels mijn reacties wat meer begrip en inzage gegeven te hebben in onze belevingswereld. dat gezegd hebbende zullen we uw punten zeker mee nemen in het volgende overleg.
bedankt daarvoor
Leuk, maar als ik daar met mijn privé auto aankom en gewoon doorrij, niettegenstaande de kleerkasten die mij willen tegenhouden, want openbare weg. Wat dan? Als het niet XR is die een weg blokkeert, dan zijn het wel particulieren uit het beveiligingswezen.
Misschien zit zo'n bedrijf daar wel op de verkeerde plek, alles in aanmerking nemend.
inderdaad is gewoon illegaal wat deze beveiligers doen.
het betreft de openbare weg.
als u deze "klerenkasten" een legitieme reden geeft om door te rijden dan zult u zien dat het best schappelijke mannen zijn... helaas zijn er talloze mensen die vanwege de parkeerkosten het geduld van deze heren op de proef stellen waardoor ook aan hun kant de frustratie oploopt.
het doel is om de straat zo veel mogelijk auto vrij te houden gedurende het festival. zodra dit anders kan zal de maatregel direct worden opgeheven.
om escalatie en belasting op de autoriteiten te voorkomen is het stukje over en weer begrip tonen erg belangrijk in deze.
Op de openbare weg hoef ik geen reden te geven en dat doe ik dan ook niet. De rechten die ik heb probeer ik te beschermen. Je bent ze zo maar kwijt.
Zorg nou maar dat dit goed geregeld wordt. Dat zal vermoedelijk betekenen dat er opnieuw een stuk openbare weg de facto aan jullie toevalt.
Ik begrijp dat u dit zo voelt en had zelf ook liever gezien dat de situatie zelfregulerend zou zijn. Het is overigens niet de intentie om uw rechten te beperken, eerder om te zorgen dat u juist gebruik kunt blijven maken van die rechten.
de weg is eigenlijk altijd wel open zeker op de momenten dat de milieustraat of andere daar gevestigde bedrijven geopend zijn... helaas moeten we op de momenten rondom de opstart en sluiting van het festival vaak overgaan tot het reguleren van de verkeerssituatie om onveilige omstandigheden te voorkomen. Hierbij vragen wij om een beetje begrip, als u daar namelijk geen zaak heeft verzoeken wij u om op een later moment terug te komen...
mocht u daar moeten zijn vanwege een bezoek aan een bedrijf of bewoner dan is dat mogelijk....
en zoals dhr. Dirksen al aangeeft kunnen we zeker kijken naar het verbeteren van communicatie omtrent dit stuk.
wij hopen in de tussentijd op uw begrip voor onze situatie.
Oh die van die klote boenkie boenkie feesten waardoor je 's nachts niet kan slapen van het gedreun wat overal dwars doorheen gaat ( Nieuw-West). Het was vannacht weer goed te horen. Op zondagavond nog wel als veel mensen op maandagochtend vroeg op moeten. Het wordt steeds minder leuk om in Zaandam/ Zaanstad te wonen. Vooral omdat dit soort dingen wel allemaal mogen ( en blijkbaar ook een OPENBARE weg afsluiten en toe-eigenen) maar andere organisaties die leuke dingen willen organiseren tegen de vergunningswaanzin aanlopen. Zaanstad 50 jaar is dit jaar ook een aanfluiting geweest; daar had veel meer mee kunnen gebeuren behalve een festival waar je entree voor moest betalen om alles goed te aanschouwen. Ben een echte Zaankanter, maar overweeg toch echt te verhuizen naar een gemeente met lagere lasten, meer leuke activiteiten, meer gemeenschapszin en vooral minder geluidsoverlast, bende en overlast op straat. Of naar 1 vd zeer weinige dorpen/ buurten die wel " hoog" scoren binnen Zaanstad. Hoe zou dat nou toch komen? Niet door handhaving of beleid vanuit het gemeentehuis. Such a waste!
Helaas zijn de taxichauffeurs geen haar beter, ook deze sluiten met hun auto's de openbare weg. Pieter Ghijssenlaan en Provincialeweg tussen de pont en de rotonde staan ze over de hele weg geparkeerd waardoor mensen die naar het werk moeten of van werk naar huis willen worden gehinderd.
Dit zijn diezelfde taxi chauffeurs die continue tegen het verkeer inrijden? die vanaf de p. ghijsenlaan tegen het verkeer in de provinciale weg oprijden?
die links voorsorteren bij het stoplicht om vervolgens door rood licht te rijden en zo rechtdoor of rechtsaf te slaan richting de hemkade? Die chauffeurs die tegen de winkels hun plasje doen?
Die chauffeurs weten nu inene wat wel en niet mag... typisch weer.
Tent sluiten, weg er mee.
Die lui gaan zwaar de grens over, en Zaanstad doet er lekker aan mee.
De feest mafia, gefaciliteerd door de gemeente.
Even doorgeven vanuit de beroepsbranch aan Meneer Hammers en verantwoordelijk wethouder.
Hemkade 48, is dat niet van dat hek op de openbare weg? Dat stukje openbare weg dat Zaanstad cadeau gedaan lijkt te hebben, tot verdriet van de bewoners aldaar? Daar waar Zaanstad maar geen orde op zaken weet te zetten en waar de bewoners nu al jaren aan het procederen zijn?
Ik zou zo'n fijne relatie met Zaanstad ook wel willen hebben. Vreemd hoor, zo'n fijne relatie.
Gevalletje handhaving door ONbevoegd gezag…….
Schandalig.
De organisatoren van evenementen moeten blij zijn dat de taxi's zorg dragen voor een veilig thuiskomen van hun bezoekers die aldaar "te moe" zijn geworden al dan niet door de nodige drank of genotsmiddelen. Ook dat is namelijk een verantwoordelijkheid van de organisatie in mijn ogen. Het zou zo moeten zijn dat de organisatie taxichauffeurs faciliteert met een standplaats waar gewacht kan worden met koffie en toiletvoorzieningen.
De hsndhavers slapen. En wat doet de verantwoordelijke wetgever?
Artikel 5 van Zaanstad, vijf vingers voor ogen.
Aaneengesloten natuurlijk, dat wel.