Altijd de kleine lettertjes lezen. Want als een aanbieding te mooi om waar te zijn is, is dat ook vaak zo. 50% korting? Orkaan-medewerker Jaap de Jong trof dit billboard aan bij Kaaikhof in Assendelft. (En hij las de kleine lettertjes.)
De dierenarts – Plus Dierenkliniek Saendelft – waagde zich op het pad van de publieksreclame. Bij de Kaaikhof in Assendelft timmert Plus aan de weg met een billboard met koopjes. Kennelijk verwachten ze dat passanten blijven staan om de kleine lettertjes helemáál aan de onderkant te lezen.
Aan de korting op diervoeding en speeltjes blijken kennelijk voorwaarden verbonden te zijn. Maar wat staat daar? “Vraag naar de voorwaarden“.
Je moet dus eerst naar de dierenarts toe voor een consult en daar krijg je pas te horen onder welke voorwaarden je korting krijgt?
Hallo, dierenarts, waar bent u? Hoe zou Plus Dierenkliniek het vinden als een reclamebureau katers gaat castreren?
De actie is geldig in maart en april.
Hallo Jaap,
Of het nou is in de vorm van besparing op de voeding of in de manier waarop we omgaan met hun dieren: wij bieden bij PlusDierenklinieken graag het beste en zijn altijd blij als we onze klanten voordeel kunnen bieden. We schreeuwen dat het liefst van de daken. Communicatie is inderdaad een vak, dat niet 1:1 samenvalt met journalistiek. Bij journalistiek hoort in mijn ogen wederhoor, en dat is hier niet gebeurd. Je had gewoon binnen kunnen lopen, en dat kan alsnog. Onze drempel is laag, en er zitten vriendelijke mensen die je graag te woord staan.
Met vriendelijke groet, Nicole Schuttevaer, PlusDierenklinieken
Bah, ga dan ook nog eens te raden bij de kliniek zelf.
En dan andere media beschuldigen van stemmingmakerij e.d?
Herr dem jung is van de verkoop van teksten voor bedrijven. Hierbij denkt hij misschien gratis ongevraagd advies te geven, en wee de gebeente mocht men niet willen luisteren! Bij voorbaat zet hij je op een schandpaal. Ga liever de communicatie van burg. Faber naar de inwoners van Zaanstad, omtrent de komst van de vluchtelingen vorig jaar, ontleden. Daar valt meer over te neuzelen dan een ondernemer de les te lezen.
Naar aanleiding van het billboard signaleer ik een weinig klantvriendelijke vorm van communicatie: consumenten een voordeel bieden en in kleine lettertjes aangeven dat er voorwaarden (beperkingen) aan verbonden zijn en dat je zelf maar moet uitzoeken wat die voorwaarden zijn
Een billboard is geen goed middel om een boodschap met voorwaarden te communiceren. Het richt zich op passanten. Het moet in één oogopslag communiceren met een niet mis te verstaan beeld of een boodschap van enkele woorden.
De reactie van de dierenarts maakt duidelijk dat er geen sprake is van voorwaarden: wat zij de kopers te vertellen heeft, is geen beperking, maar een vanzelfsprekend onderdeel van de dienstverlening van een dierenarts.
Communicatie is een vak.
Beetje flauw, dit stukje. Misschien had Jan-Jaap even de moeite moeten nemen om naar binnen te lopen. Dan had ik heel graag en gratis uitgelegd dat de korting voor iedereen geldt, of je nou ingeschreven staat of niet. Alleen is de maat van de zak voeding ongeveer afgestemd op de maat van de hond, dus geen zak van 14 kg voor een Chihuahua, lijkt me heel redelijk...