In februari 2018 moet de raad een besluit nemen over de busbrug tussen Westerkoog en Westerwatering. Nu wordt nog een milieu-onderzoek uitgevoerd naar luchtkwaliteit en geluid. Dat onderzoek is eind 2017 klaar.
Als besloten wordt de brug 24 uur per dag open te stellen wordt het werk in het najaar van 2018 aanbesteed en tussen november 2018 en juni 2019 uitgevoerd.
Ongeacht de beslissing kunnen er ook maatregelen genomen om de verbinding nu al veiliger te maken: het verbeteren van oversteekvoorzieningen, een rotonde op de kruising De Wildeman / De Glazenmaker met De Binding en verbeteringen op de kruising Houtveldweg met De Binding. Bij de fietspaden langs de busbrug kunnen de tegels worden vervangen door asfalt.
Uit het verkeersonderzoek bleek dat bij een permanente openstelling per dag ongeveer 2.300 extra automobilisten over de brug gaan rijden. Dat is 35% meer dan nu.
Westerkogers wachten nog altijd op een reactie van de Raad en B&W op hun Open Brief (14 juli 2017)naar aanleiding van het verkeersonderzoek. Noch B&W, noch de Raad hebben aandacht aan het onderzoek gegeven. De Raad is tevreden met de Raadsinformatiebrief met als tite:'Openstelling busbrug weer een stap dichterbij'.
Het verkeersonderzoek is nogal vernietigend over de openstelling.
Dit zijn de conclusies uit het onderzoek, dat gedurende vier maanden aan het begin van dit jaar plaatsvond en de brug 24/24 openstond:
- Milieueffecten, een 24 uurs openstelling leidt tot meer autoverkeer, dit deels door inwisseling van korte fietsritten voor autoritten. Het omrijden voor mensen aan de busbrug valt in het niet door het vele extra autoverkeer uit de rest van Zaanstad (pagina 7 rapport). Kortom een open busbrug is slecht voor het milieu.
- Openstelling van de busbrug heeft geen invloed op het sluipverkeer door Westzaan (grafiek pagina 54 van het rapport).
- Openstelling van de busbrug is in strijd met het Zaans Verkeer en Vervoerplan (ZVVP), waarin sluipverkeer (doorgaand verkeer) in woonwijken moet worden voorkomen en verminderd.
- Ontsluiting van Westerwatering bij de Houtveldweg en Cypressenhout met 2x2 rijbanen en vrijliggende fietspaden is ruim voldoende voor de wijk. Een extra ontsluiting aan de Noordkant bij de busbrug is vanuit verkeerstechnisch onderzoek niet noodzakelijk (pagina 47 van het rapport).
- Alle maatregelen die nu worden genomen voor een openstelling van de busbrug hebben een maximale houdbaarheid van 10 jaar, omdat daarna alle grenzen van veiligheid, luchtkwaliteit en geluid zullen worden overschreden.
Verder is opvallend hoe cijfers zijn gemanipuleerd door detectielussen vlak naast kruisingen en op oversteekplaatsen te leggen. De gemiddelde snelheid op de rondweg wordt op deze manier sterk naar beneden bijgesteld. Overigens vinden er nooit snelheidscontroles op de rondweg plaats. Ook niet tijdens de tijdelijke openstelling.
Tijdens het kentekenonderzoek op dinsdag 9 mei om sluipverkeer te meten, was er een verkeersinfarct rond Zaanstad, omdat de brug in de A8 over de Zaan uren defect was.
wat een kul van die tegenstanders zeg! Een gebruikte weg heeft altijd meer schade voor de luchtkwaliteit, dan een ongebruikte weg. verder staat daar een peperdure brug bestemd voor vierwielvervoer weg te rotten. kom op open die brug ! Hij is voor elke belastingbetalende zaanstedeling
pffffffffffffffffff, gps-kastje in elke auto, zodat je niet meer harder kan dan de maximum snelheid?
Kafka aan de Zaan.
Inmiddels zijn we hier al twintig jaar mee bezig!
Moet het nu echt nog 2 jaar duren voor de brug open gaat? Als die al open gaat ?
Voer de genoemde aanpassingen nu gelijk uit.
Maak van de ringweg in Westerkoog desnoods een 30 kilometer zone met strikte handhaving. De gemeente heeft hiermee een nieuwe Cash Cow wat betreft uit te schrijven boetes.
En open met de busbrug!
Snelheidscontroles zijn daar het lachertje van de eeuw. Red Bull Racing Team is inmiddels op de Houtveldweg naar nieuwe coureurs aan het scouten. Ook de filerijders tot nu toe zit vol verwachting op de vrijstelling te wachten kunnen ze het gaspedaal weer intrappen en de files ontwijken.
Is er wel eens gekeken naar al het verkeer dat vast staat voor de spoorovergang richting het Politiebureau Zaandijk tijdens het spits?
Dat zijn niet de mensen die dus door Westerkoog moeten maar die de oprit A8 willen hebben, er werken of richting Westzaan moeten. Maar ach dat is een ander deel van Zaanstad en daar zitten die Westerkogers niet mee. Als zij de A8 maar op kunnen en de rest zoekt het maar uit. Wat dat betreft zou het beter zijn de busbrug op te heffen, hoefen Westerwateringers er niet meer naar school of winkel en droomt Westerkoog van de eigen republiek.
Ik wil ook geen westerkogers over de provincialeweg in koog die naar zaandam gaan. Bedoel ik zit nu ook met meer geluid omdat die gasten niet in de herrie willen zitten. Beetje egoistisch, of moeten we de provincialeweg nu ook afsluiten voor westerkogers in spits?
Bovendien kun je na passage van Westerkoog door een verhoogde snelheid op de Houtveldweg ruimschoots weer de verloren tijd inhalen.
En als er daar controle is dan is die al van verre,want op dezelfde plek, te zien.
Lees ik nou dat je met een hoge snelheid over houtveldweg wil gaan schuren? Nee toch.
Ik vrees dat U mijn ironische repliek verkeerd heeft begrepen,meneer Hofstede.U geeft er de verkeerde uitleg aan.