‘Geen halve maatregelen’ zal onze gemeente wellicht gedacht hebben toen ze een hoop gele verf aanschaften. Het hele bewegende deel van het fietspad van de Den Uylbrug is ermee ingesmeerd.
Wij dachten eerst aan een ludieke actie van onze opstandige brandweerlieden, maar bij navraag werd dit vurig ontkend: ze hadden het heus bij het uitdelen van ijs gelaten.
Dat er iets gebeuren moest met de brug was duidelijk: het rapport van de Onderzoeksraad dat 28 januari verscheen, een klein jaar na het ongeval waarbij Marijke Fontijn het leven verloor, was niet misselijk:
“De gemeente Zaanstad heeft het veilig openen en sluiten van de brug alleen gezien als een technische kwestie en geen aandacht gehad voor de menselijke component.”
Marijke stond op het bewegende deel van de brug, in de veronderstelling dat ze voor een stopstreep stond. In feite stond ze op het hoogste en snelst bewegende punt.
“Bij de nieuwe inrichting van de brug is onvoldoende stilgestaan op het gedrag van fietsers. Het beweegbare brugdeel was moeilijk te onderscheiden, de voeg leek op een stopstreep.”
Wij zagen de foto vanmiddag op de Facebookpagina Je Bent Zaankanter Als… verschijnen, gepost door Jeffrey Koops. De verf was nog nat toen hij de foto plaatste:
‘Volgens mijn telefoon nam ik de foto om 15:45 😉 toen stonden de schilders ook bij de slagboom te wachten.’
We hebben geprobeerd contact te krijgen met de woordvoerder van verantwoordelijk wethouder Leny Vissers-Koopman, maar dat is vooralsnog niet gelukt. Naar de reden van het geheel geel geverfde wegdek kunnen we vooralsnog raden.
In Engeland wordt gebruik gemaakt van zogenaamde box junctions: felgele ruiten die aangeven dat het vak snel vrijgemaakt moet kunnen worden en er niet is om stil op te staan. Misschien is dit voorbeeld gebruikt (maar is de kwast iets te enthousiast gehanteerd)?
Zie commentaar van Andries onder een eerder stuk over de brug.
Gele brugdelen, een simpele maar doeltreffende oplossing lijkt mij! Ik vond het als fietser ook heel onduidelijk om te zien waar de brugklep eindigde en begon en vond het eng om er overheen te moeten.
Nou heeft het niet zoveel zin om dat brugdeel helemaal geel te verven.
Nou ja, dan zie je duidelijk dat ie open staat als ie openstaat.
(Je kan 'm natuurlijk ook gewoon altijd open laten staan.)
De brug gaat niet zo maar open op de snelweg. Eerst gaan ruim van te voren waarschuwingslampen knipperen samen met het bord dat de brug open gaat alvorens de stoplichten op rood springen en de slagbomen naar beneden gaan. En toch zie dan nog automobilisten op het laatste moment nog onder de slagbomen doorrijden. Sommige mensen vragen er gewoon om...
Dat kloteding gaat dan ook altijd in de spits open, op een stuk snelweg waar de verkeersdruk al enorm is. Zeker nu de velsertunnel er uit ligt
Geel blijkt bij uitstek een signaalfunctie.
Ontwerpbureau Mijksenaar, http://www.mijksenaar.com/nl/, verkondigt dat al ruim 20 jaar.
Goeie actie, ik ben er nu weer een aantal keren overheen gereden maar waar het beweegbare stuk begon of eindigde was moeilijk zichtbaar. En zeker bij wat ongunstige lichtomstandigheden.
Het gaat niet om het beweegbare stuk. Het is veel veiliger om niet door te rijden bij rood licht en om buiten het deel te blijven dat door de slagbomen worden afgesloten.
Vandaag heb ik extra goed opgelet waar mijn 'onveilige' gevoel vandaan komt bij de brug op de A8 (Coenbrug?).
Er zitten goten in het wegdek vanaf het moment dat je de brug oprijdt (brug gemarkeerd door die schermen aan weerszijde). Volgens mij zijn het stalen spleten die bij mij het idee opwekken dat het een scharnier is om het wegdek op te liften. Ik zal hier vast het enige ui in zijn, maar het voelt vanaf die eerste spleet alsof je in de gevarenzone zit.
Ik weet, maar op de snelweg sta je niet van het een op het andere moment stil en bij die brug gebeurt van alles qua tekens ed. Ik ga morgen eens goed observeren waarom ik het daar zo warrig vind.
Ik rij elke dag over de A8-brug (heeft die eigenlijk een naam?). Daar vind ik het ook altijd eng als er iets knippert: zie niet waar die brug openklapt en ben bang dat als ik de eerste ben die stop, dat ik dan verkeerd sta.
Terwijl ik in achteruit inparkeren een beest ben!
Ik heb eens wat sites bekeken en gelezen. Maar volgens mij heet die Coenbrug.
Kut brug (bron: facebook)
Normaal zouden wij een woord als 'Kut' natuurlijk niet accepteren in onze reacties. Maar omdat het in dit geval zo verschrikkelijk passend is, laten we het staan.
Ik vraag me af, waarom het hier zo verschrikkelijk passend is?
Coenbrug misschien ?
Dat zou zomaar eens kunnen!