In 2019 werd de onderdoorgang bij de A8 in Oostzijde afgesloten voor fietsers. Het zou namelijk gevaarlijk zijn. Bezwaren van de Fietsersbond deden Zaanstad niet van gedachten veranderen.
De sluiting was overigens ’tijdelijk’ en zou in 2021 worden geëvalueerd. Dat is gebeurd (in 2023). De afsluiting blijft. De uitkomst van de evaluatie was dat “veiligheid in het verkeer voorop staat”. Aangezien er geen fiets doorheen kwam, zijn er natuurlijk geen ongelukken gebeurd (maar dat was in de periode voor de afsluiting ook niet het geval).
De Fietsersbond ging er vanuit dat ook economische belangen van bedrijven langs dat stuk Oostzijde een rol speelden, die wilden uitbreiden en hadden last van fietsers (d.w.z. de fietsers hadden last van de vrachtauto’s en bussen op dat stuk).
De Fietsersbond wilde de onderdoorgang openstellen, zodat fietsers parallel aan de Zaan kunnen fietsen. “Dit standpunt is meegenomen in de evaluatie” schrijven wethouders Gerard Slegers en Wessel Breunesse, en aangezien iedereen wel weet wat ‘meenemen’ in de politiek betekent: het standpunt is genegeerd.
De wethouders houden op lange termijn (als de bedrijven vertrekken) de fietsers een worst voor: dan is de ambitie de onderdoorgang weer open te stellen voor fietsers.
Het anti-fietshek wordt wel een beetje aangepast zodat wandelwagens en rollators er wel door kunnen.
We schreven in de periode 2017 en 2019 al vier keer over de afsluiting.
Door Piet Bakker. Bronnen: eerder nieuws op De Orkaan, Fietsersbond Zaanstreek, foto: De Orkaan (2024).
Nee geen fietspad, wel een smalle doorgang in het hek waar je met een 'gewone' fiets en wat handigheid doorheen kunt, om je weg langs de bedrijven aan de Zaan te vervolgen. Toeristisch nauwelijks van waarde, al stuiten groepen fietsers met vlaggetjes, helmen en dikke fietstassen nog geregeld op dit obstakel. kennelijk zijn nog niet alle gidsen op de hoogte. Dus rechtsomkeert. Dit gebied richting het Kalf is een voorbeeld van hoe nauw wonen en werken aan de Zaan vroeger waren verweven. In mijn jeugd reden de chauffeurs van tientallen lege tankwagens van het gerenommeerde
transportbedrijf Albert Keijzer vanaf de vroege zondagavond hun wagens over het laatste stukje Oostzijde dichter naar hun huis. Zo konden ze maandagochtend direct aan de slag. Het af en aan rijden was naarmate de hoeveelheid wagens groter werd, voor de bewoners niet meer te harden. We lagen te schudden in onze bedjes. Daar kwam gelukkig verandering in. De wagens moesten via de andere kant, waar steeds minder bewoning was, naar de dr. H.G.Scholtenstraat.
Er kwam een beperkte doorgang d.m.v. paaltjes. Na een scooterongeluk daar, met helaas dodelijke afloop is het hek, met zeer beperkte doorgang geplaatst. Niet voor iedereen fijn, maar wel veiliger. En dat uitzicht op de Zaan op dat stukje einde Oostzijde, begin Kalf is echt nauwelijks de moeite waard. Er staan oude fabrieken 'in de weg' Waar de fietser de route over het Kalf wel weer kan vervolgen, na een stukje de Scholtenweg te hebben genomen, is het uitzicht adembenemend mooi, historisch en de moeite waard! Ga zitten op de bank aan het Glop en geniet van heden en verleden!!
Goed geschreven Anneke
Bedankt Toon!
Betuttelend zeg. Als je rollator past, past mijn fiets ook.
Fabrieken minder terwille zijn en de ruimte langs de Zaan voor betaalbare woningen gebruiken.
Industrie kan ook naar het Noordzeekanaal.
En met de fiets aan de hand?
Lekker de fiets thuis laten en met de benenwagen parallel aan de Zaan lopen. Fietsen worden geweigerd, maar voetgangers mogen door! Pak je een prettig stukje Zaanse industrie mee met bijbehorend geurenspel. En met een beetje geluk is de kermiskraam van worstfabriek Cordoba open voor een heerlijk broodje salami. De Westzij is van fluweel, maar aan de Oostzijde gebeurt het!
Door de bouwwerkzaamheden straks in de Juffererstraat en in de Slachthuisstraat worden fietsers gedwongen om om te rijden via de Paltrokstraat, gevaarlijke rotonde om daarna ergens de Dr Scholtenstraat weer over te steken. En visa versa. Hoezo verkeersveiligheid.
De afsluiting is destijds ook genomen zodat er geen vrachtwagens meer doorheen konden rijden…
Vrachtwagens rijden nu over de Dr. Scholtenweg en via de Jonge Abrahamstraat naar de Oostzijde naar de aldaar gelegen fabrieken.
Het stukje Oostzijde waar je met de fiets zou kunnen rijden is onderhevig aan gladheid afkomstig van de fabrieken waardoor fietsers, brommers etc. eerder ten val kunnen komen..
Het is in het belang van deze weggebruikers dat dit gedeelte afgesloten is…
Je kunt via het fietspad naar de Dr. Scholtenweg rijden en zelfs aan de linkerkant van de weg blijven rijden, zodat je bij ‘t Kalf weer naar de Zaan toe kan om je weg te vervolgen…
Dit is al zolang en niet alleen pas vanaf 2017!
Ik fiets er altijd gewoon nog gezien je aan de rechterkant er gewoon doorheen kunt. Het is een leuke verbinding naar het kalf toe, helaas heeft Cargill hier wel nog een stuk openbare weg permanent dichtgezet langs de zaan.
Voor de prijs van een hek hebben de bedrijven privé gebruik van de openbare weg gekregen. Met verkeersveiligheid heeft het weinig te maken. Die bedrijven hebben een goede deal gemaakt.
Ik zie een paal en een afsluitbaar het. Paaltje eruit, hek open en een vrachtwagen kan er door. Slegers is toch zo voor het belang van fietsers? Of is dat alleen om de automobilist uit zijn auto te krijgen met drang en dwang.
Ha ha, als de bedrijven vertrekken...nou, dat ga ik niet meer meemaken, en mijn kinderen ook niet denk ik.
Naar mijn weten is er ooit een scooter tegen een paaltje gereden daar maar dat kan natuurlijk overal gebeuren.
Maar met een rollator daar langs, dat lijkt me nog eens link zeg.
O, en dat paaltje staat daar mocht iemand het hek open laten staan dat een auto er niet doorkan...of nee, volgens mij is het een fietspad of toch niet ?