Omdat het nieuwe sportpark Hoornseveld aangelegd wordt, zullen de op- en afrit van de A7 (Prins Bernhardweg) bij het Esso-tankstation richting de Sportlaan regulier gebruikt gaan worden door vrachtauto’s die naar de bouwplaats moeten.

Op dat deel van de Prins Bernhardweg gaat de maximum snelheid omlaag van 100 naar 70 km.

In feite waren deze op- en afrit al toegestaan voor vrachtverkeer, maar vanwege de omvang en de duur van het werk zullen de op- en afrit intensiever gebruikt gaan worden.

De maximumsnelheid op de uitvoegstrook wordt verlaagd naar 50 km en 30 km per uur; de linkerrijstrook in westelijke richting wordt smaller mag alleen worden gebruikt door voertuigen niet breder dan 2,0 meter.

Voetbal-fusie

Bij het nieuwe sportpark wordt al gesloopt en gekapt, ZKV, LTVZ en De Gouw hebben al een nieuwe kantine laten ontwerpen en ook zwembad De (nieuwe) Slag staat op papier. Wat nog niet rond is, is de fusie tussen VV Zaanlandia en FC Zaandam. In mei verliepen de gesprekken “in goede sfeer en waren bijzonder constructief”. Binnenkort moeten de leden de beslissing nemen. Eerder besloot Zaanlandia niet mee te doen aan de fusie tussen Hellas Sport en Zilvermeeuwen (nu FC Zaandam). Maar de gemeente heeft hun terrein al toegezegd aan de ontwikkelaars van Oostzijderpark (fase 1 wordt nu op het oude VVZ-terrein gebouwd).

In het verkeersbesluit staat overigens dat het om “bouwwerkzaamheden ten behoeve van een woonwijk ten noorden van de Prins Bernhardweg” maar dat is niet het geval, het gaat om een sportpark. Ook dat door het besluit “gehandicapte treinreizigers” beschermd moeten worden lijkt een foutje, er is daar geen station.

Stadsweg

Het betreft overigens geen ’tijdelijke’ regeling, dat zou kunnen omdat er lang gewerkt zal worden maar ook omdat dit stuk van de A7 op de nominatie staat om ‘afgewaardeerd‘ te worden tot ‘stadsweg’ (dat is tegenwoordig zelfs 50 km volgens ons).

Oprit vanaf de Sportlaan
Afrit na tankstation