De werkers aan de bestrating aan de Houthavenkade in Zaandam hadden er geen goed woord voor over. De mannen (m/m) die in 2022/2023 glasvezel legden, hebben dat erg slordig gedaan: “een centimeter onder de bestrating in plaats van 60 cm zoals het hoort. Meters maken, factuurtje sturen en wegwezen.”
Voor de derde keer binnen een paar maanden werd daardoor de glasvezel doorgesneden. De monteur van KPN is onderweg maar een groot deel van de middag blijft een deel van postcodegebied 1506 (Zaandam centrum) zonder internet – en zonder tv als die via internet loopt. “Zwaar balen” aldus één van de getroffenen op het Zaaneiland, “en het is niet de eerste keer, vorige keer duurde het trouwens 24 uur voordat het hersteld was.”
Boven de werkers aan de straat, onder de doorgesneden glasvezelkabel die inderdaad vlak onder de bestrating ligt.
UPDATE: KPN heeft inmiddels drie maal de ‘eindtijd’ van de storing uitgesteld, eerst van 15.15 naar 19.15 uur, later naar 23.15 en toen dat niet lukte naar 14 maart om 03.15 uur.
Door Piet Bakker. Foto’s: De Orkaan.
Bij het graven of werken onder straatniveau is een Klic-melding verplicht. Je dient voorafgaand aan de werkzaamheden diverse proefgleuven te graven (met de hand) om te voorkomen dat je alsnog aanwezige kabels raakt. Dat een kabel niet op de juiste diepte ligt is schandalig maar het beschadigen van de kabel had m.i. eenvoudig voorkomen kunnen worden.
Een Klic-melding moet alleen bij machinaal graven en aan de foto te zien is dat helemaal niet aan de orde. Op de foto is te zien dat deze direct onder de bestrating ligt en dat alleen de bestrating wordt vervangen Bovendien is het de vraag of de gegevens door de kabellegger correct zijn doorgegeven aan het kadaster. De kwaliteit van de uitvoering doet het ergste vrezen voor de administratie.
Nog steeds geen internet…..
Ik heb meermaals geklaagd bij kpn of er hun onderaannemer Van Gelder. Ze doen er helemaal geen donder aan en blijven met hen werken ondanks vele klachten.
in de Botenmakersstraat kon de aannemer die de herprofilering heeft gedaan nogmaals langskomen omdat de straat zo slordig was afgewerkt (stenen van andere herkomst, gebroken stenen rommelig terug gelegd, zand niet verdicht waardoor alles extra verzakte).
Wie dit herstel betaald heeft, weten we niet.
Maar KPN met installateur Van Gelder hebben naar mijn mening de klus niet netjes afgehandeld, en het was ook een crime om deze mensen te pakken te krijgen om de installatie te voltooien (ik ben 13 maanden bezig geweest).
De oplevering is een paar jaar geleden blijkbaar onvoldoende gecontroleerd.
Nadat de kabel voor eerste en tweede keer is doorgesneden had KPN toch ook al kunnen zien dat de kabel niet diep genoeg was ingegraven?
Goedkope aanbesteding van KPN?
Bij ons was alles net opnieuw bestraat, een aantal maanden later werd de glasvezelkabel gelegd. Je raadt het al… losse stenen, uitstekende stenen enz. Zonde van al het werk van de herbestrating
Namen noemen zonder dat je weet hoe het in elkaar zit is tamelijk risicovol. Ik zou zomaar kunnen dat KPN de aanbesteding niet gedaan heeft.
Het is een vraag.
Van Gelder (hun onderaannemers) levert ondermaatse kwaliteit. Dat is algemeen bekend. Wees niet verbaasd.