Al eerder spotten we de elektrische pont in Zaandam. Maar dat ging om testvaarten van de NZK 100 en 101 die in Velsen en Buitenhuizen werden ingezet en hier langskwamen om de laadinstallatie te testen.
Maar dit is dus de NZK 102, de derde elektrische pont van het GVB, en daarvan denken we dat die in Zaandam komt varen.
De 102 en 103 zouden in 2022 gereed komen, en in de derde week van januari is prima op tijd, “eerder dan gepland” aldus het pontpersoneel die ervan overtuigd waren dat deze een blijvertje was.
Het GVB Twitterde eind december dat de 102 een testvaart maakte in Zaandam (en reageerde nog niet op onze vraag of dit de vaste Zaandamse pont is). Valentijn Sessink maakte de foto’s.
Lees hier meer over de Elektrische Ponten
Beste Orkaan,
Omdat er file stond bij Westpoort ben ik via buitenhuizen naar Assendelft overgestoken. Tot mijn verassing was dit de nieuwe pont.
Terwijl ik stond te wachten, de pont lag nog aan de Assendelft kant, vertrok de pont maar ging richting IJMuiden om achterlangs een passerend vrachtschip te ontwijken. Het kwam als wat kwajongensachtig over. Maar kon mij het wel vorstellen even lekker scheuren met die nieuwe pont, die overigens heel stil is. Mooie aanwinst!
Groet Robert Vogelpoel
De nieuwe pont (101) bij Buitenhuizen ligt inmiddels alweer week stil en de oude pont vaart weer.
Beste De Orkaan,
Misschien hebben onze mails elkaar gekruist, maar we hebben u vanochtend gemaild. Deze derde pont start op de verbinding Zaandam-Hemkade en zal vervolgens net als de andere ponten rouleren. De ponten hebben geen vaste verbinding. Vriendelijke groet, Manon van GVB
De vooruitgang,vergroening en efficiëntie zijn niet tegen te houden. De nieuwe electrische pont is het bewijs. Voor de steeds groter wordende groep reizigers die voor hun werk tweemaal daags het Noordzeekanaal oversteken hopelijk een verbetering. Ik als voor de leuk mee met de pont op weg naar Amsterdam of vice versa, of zelfs alleen voor een minicruise even heen en weer. Op de nieuwe pont loopt de bescherming oplopend van klep tot klep, breed pad, veel overkapping. Maar ik mijmer nog even weg bij de oude pont: Leunend aan de railing, uitkijkend op het Noordzeekanaal, nooit hetzelfde uitzicht, nooit dezelfde wind door je haren, nooit dezelfde voorjaars zon op je wang. Maar nooit meer de geur en de warmte uit de machinekamerroosters. Nooit meer die meevarende mus of meeuw op de railing om een stuk brood te voeren. Niet meer zitten op de bolders om zo nog beter het klotsen van de golven te horen van een net gepasseerd schip. De oude geklinknagelde pont met zijn houten dek waar duizenden fietsers, brommer en scooters even tot rust kwamen, niet meer je handen op de al duizend keer afgebikte en geschilderde railing. En dan na een aantal minuten aan de overkant, de pontwachter de trap afdalend, de klep naar beneden, de slagboom omhoog, en rustig rijdt iedereen de pont af waar weer nieuwe passanten wachten. Elke 20 minuten, 24 uur per dag, het hele jaar rond. Na zo'n lang werkverleden kan ik de oude pont alleen bedanken en de nieuwe veel succes toewensen.
Aaf Aafjes
Mooie mijmeringen.
Yep als forens vaak genoeg met die pont meegegaan. In de winter dichtbij de deur van de machinekamer, even opwarmen. Dat zal er bij de nieuwe pont niet bij zijn.
Oh, ik stond er vorige week donderdag op maar wist niet dat hij zo nieuw was dat hij op de Orkaan mag.
Prima schuitje hoor.
Even een liedje van Drs. P. opzetten.