De toekomstplannen van Schiphol baren ‘onderwonenden’ zorgen. Tijdens een speciale raadsvergadering van de gemeente Uitgeest werden cijfers, plannen en bezwaren gedeeld.
Niet alleen voor Uitgeest van belang, maar ook voor Assendelft en Krommenie. De aanvliegroute van de Polderbaan gaat bijvoorbeeld over Uitgeest maar ook over het westelijk deel van de Zaanstreek.
De Omgevingsdienst IJmond liet tijdens de presentatie zien hoe sterk het aantal klachten was toegenomen, in 2019 verdubbelde dat ten opzichte van het jaar daarvoor. (Door corona zijn de klachten in 2020 overigens weer gedaald.)
Overlast
De mening van de OD is duidelijk: ‘hinder moet minder’, en dat moet door het verminderen van de nachtvluchten, het meten van hinder (i.p.v. berekenen), anders aanvliegen, stilteperiodes en hinderbeperkende maatregelen. Hoe de nieuwe luchtvaartplannen (verduurzaming, rekening houden met bewoners, stillere vliegtuigen, anders aanvliegen en stijgen) zich verhouden tot de praktijk was iets waar de raadsleden grote vragen over hadden.
Ter introductie van zijn presentatie ‘Schiphollen’ zei ir. B. van Marlen dat hij de toehoorders “niet blij ging maken.” En dat maakte hij waar. Hij ging terug in de tijd en liet o.a. zien hoezeer het aantal vliegbewegingen boven Uitgeest was toegenomen, sinds 2014 ook in de avond en nacht.
Een grote vraag die boven de raad bleef hangen is wat Schiphol precies plan is, wordt de Polderbaan een ‘superpreferente’ baan (en worden banen richting Amsterdam ‘afgewaardeerd’) en wat zijn de gevolgen van het NextGen vliegen: lager bij de grond maar volgens insprekers levert het juist meer hinder op.
Gekromde eindnadering
De gemeente gaat een ‘zienswijze’ indienen, hoewel daar niet veel van verwacht wordt. In Uitgeest werd ook opgeroepen om gezamenlijk met de buurgemeenten op te treden om de overlast terug te dringen: “alleen Uitgeest gaat het niet redden, en laat je als gemeenten niet tegen elkaar uitspelen.”
Dat uitspelen lijkt al in gang te zijn gezet. Bij de plannen voor een ‘gekromde eindnadering’ bij de Polderbaan zou de overlast voor Uitgeest minder worden maar die in Zaanstad toenemen. Wethouder Wessel Breunesse laat via zijn woordvoerder weten:
“Zaanstad heeft in december via een brief van de Omgevingsraad Schiphol aan minister Van Nieuwenhuis laten weten, bezwaar te hebben tegen de maatregel van een gekromde eindnadering voor de Polderbaan – met een vaste bochtstraal om Uitgeest heen. We ervaren de maatregel niet als verbetering vanwege een toename van ernstig gehinderden en slaapverstoorden in sommige delen van Zaanstad.”
De minister neemt naar verwachting in maart een besluit over deze maatregel.
Polderbaan
Deze week ging de Polderbaan op Schiphol dicht wegens onderhoud dat tot eind april gaat duren. In het begeleidende filmpje werd nog even uitgelegd waarom die Polderbaan zo belangrijk was: “omdat er relatief minder mensen rondom de baan wonen.”
Met dank aan Winnie de Wit die de vergadering in Uitgeest digitaal bijwoonde en Zaanstad meteen een advies gaf:
“zorg dat je op de hoogte bent van de plannen, wapen je ertegen, lees er alles over, bespreek het regelmatig zoals hierboven geschetst, want als de ‘hel van het Noorden’ eenmaal een feit is, dan ben je te laat. Dan zullen er Zaankanters met pijn in hun hart de Zaanstreek gaan verlaten.”
De bijeenkomst in Uitgeest bekijken? Klik op het plaatje hieronder.
Zelf niet meer vliegen en in december geen druiven uit Namibië kopen (om maar iets te noemen) helpt misschien om de ganzenparade van iedere drie minuten een vliegtuig over onze hoofden wat in te dammen. Er is echter een onzichtbare stroom aan passagiers en goederen, die via Amsterdam Schiphol van en naar iedere uithoek van de aarde vliegen. Een tijdje geleden vloog ik van Dubai naar Amsterdam in een afgeladen Boeing 777. Op Schiphol aangekomen gingen zeker 8 op de 10 passagiers richting transfer vluchten. Die passagiers hebben in feite niets op Schiphol te zoeken maar hebben wel een fors aandeel in de grote hoeveelheid vliegbewegingen boven onze hoofden.
Het antwoord op de vraag 'De toekomst van Schiphol… meer overlast?' is al vele jaren onveranderd, iedereen die de ontwikkelingen van Schiphol een beetje volgen weet dat Schiphol c.s. ondanks alle protesten en verweer blijft groeien en groeien en groeien tot bij wijze van spreken de laatste levende passagier op aarde ergens in de toekomst en laatste druppel kerosine. Waarom?
Er is maar één reden te verzinnen en dat moeten wel grote belangen zijn, verpakt in een dun laagje prestige en werkgelegenheid wellicht. Een deel van dat zelfde laagje daalt trouwens ieder jaar als een zwarte film neer op de ooit zo mooi wit gewassen grinttegels in mijn tuin. Met enige berusting, zelfs de hogedrukspuit is niet opgewassen tegen Schiphol.
Sinds de wind is gedraaid merk ik hoe intens ik mij erger aan vliegtuigen. Als kikker in een pan met kokend water had ik daar eerst geen last van.
Toch kwamen er in 2019 acht maal zo veel opstijgende vliegtuigen over als in 1980. Maar daar wen je aan als het geleidelijk gebeurt, net als die kikker die in een pan zwemt waarvan het water zachtjes aan begint te koken
En toen kwam Corona en werd het rustig.......
Nu na lange tijd de wind weer in de Noordhoek zit komen de opstijgende vliegtuigen richting zuid en Oost-Europa weer over Oostzaan Zuid. En dat valt niet mee!
Ja, ik weet het. Het zijn er maar dertig per uur en het duurt maar twee uur, maar het geeft mij wel een idee hoe het in Zaanstreek West en Kennemerland wordt ervaren als dit de hele dag duurt. Vreselijk en terecht dat iedereen te hoop loopt.
Hoe dit te stoppen? Gewoon niet vliegen.
Je hoeft geen vliegvakantie te boeken en je hoeft geen slaboontjes uit Koebistaniland te eten of een bosje gifstengels vermomd als rode rozen uit dezelfde regio te kopen.
Vliegoverlast veroorzaak je zelf.....
Sinds 1990 volg ik de ontwikkeling van Schiphol. Als bestuurslid van KMZ sanen met Oa Kees Keyzer as deskundige van de vele ontwikkelingen. Het metershoge dossier sprak inderdaad boekdelen
We hadden toen een halfslachtige gemeenteraad die het standpunt had.
Als het op Schiphol regent druppelt het in Zaandam, zodat wij daarvan profiteren.
Dat hebben we geweten.
Nu weer de nieuwe plannen?
Zouden de oude tijden terugkomen van voor het Coronatijdperk?
En de milieugevolgen dan?
Ik zal niet meer aan de demonstraties meedoen, maar ik bewonder
oa Winnie de Wit die het eindeloos gevecht weer aangaan.
Het is rampzalig wat ons te wachten staat.
Veiligheid, Fijn stof,geluidsoverlast, aantasting hoogste luchtlagen.
Sitkstofbelasting
Vanaf maart 2020 begin corona pandemie zou het nooit meer worden zoals toen. Zijn we dat vergeten?
Wie stop dit!
Kees Blokhuis
Ik mis ook o.a. Assendelft (zuid) Daar kun je de toestellen 'bijna aanraken' Ga maar eens bij de pont van buitenhuizen op dat bankje zitten. Achter elkaar komt er een vliegtuig over.
Iedere Zaankanter die bezorgd is over deze megalomane uitbreidingsplannen van het bedrijf dat Schiphol heet en het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat - en minister Cora van Nieuwenhuizen in het bijzonder: neem contact op met de Saense Onderwonenden Schiphol en beschrijf uw zorgen! Dat kan via het mailadres: SOSZaanstreek@gmail.com.
Deze groep vrijwilligers brengt sinds 2 jaar de zorgen van Zaankanters over het vliegverkeer verder richting gemeente Zaanstad en de Provincie Noord-Holland.
Hopelijk komt er vanuit de gemeente een oproep om in ieder geval zoveel mogelijk als individueel persoon bezwaar tegen de Luchtruimherzieningsplannen in te dienen - een zienswijze heet dat dan.
Wij als SOS zullen dat zeker doen.
Hoe kunnen de inwoners van bijv Krommenie hier iets in betekenen, handtekening acties bijv?