De toekomstplannen van Schiphol baren ‘onderwonenden’ zorgen. Tijdens een speciale raadsvergadering van de gemeente Uitgeest werden cijfers, plannen en bezwaren gedeeld.

Niet alleen voor Uitgeest van belang, maar ook voor Assendelft en Krommenie. De aanvliegroute van de Polderbaan gaat bijvoorbeeld over Uitgeest maar ook over het westelijk deel van de Zaanstreek.

De Omgevingsdienst IJmond liet tijdens de presentatie zien hoe sterk het aantal klachten was toegenomen, in 2019 verdubbelde dat ten opzichte van het jaar daarvoor. (Door corona zijn de klachten in 2020 overigens weer gedaald.)

Overlast

De mening van de OD is duidelijk: ‘hinder moet minder’, en dat moet door het verminderen van de nachtvluchten, het meten van hinder (i.p.v. berekenen), anders aanvliegen, stilteperiodes en hinderbeperkende maatregelen. Hoe de nieuwe luchtvaartplannen (verduurzaming, rekening houden met bewoners, stillere vliegtuigen, anders aanvliegen en stijgen) zich verhouden tot de praktijk was iets waar de raadsleden grote vragen over hadden.

Ter introductie van zijn presentatie ‘Schiphollen’ zei ir. B. van Marlen dat hij de toehoorders “niet blij ging maken.” En dat maakte hij waar. Hij ging terug in de tijd en liet o.a. zien hoezeer het aantal vliegbewegingen boven Uitgeest was toegenomen, sinds 2014 ook in de avond en nacht.

Een grote vraag die boven de raad bleef hangen is wat Schiphol precies plan is, wordt de Polderbaan een ‘superpreferente’ baan (en worden banen richting Amsterdam ‘afgewaardeerd’) en wat zijn de gevolgen van het NextGen vliegen: lager bij de grond maar volgens insprekers levert het juist meer hinder op.

Gekromde eindnadering

De gemeente gaat een ‘zienswijze’ indienen, hoewel daar niet veel van verwacht wordt. In Uitgeest werd ook opgeroepen om gezamenlijk met de buurgemeenten op te treden om de overlast terug te dringen: “alleen Uitgeest gaat het niet redden, en laat je als gemeenten niet tegen elkaar uitspelen.”

Dat uitspelen lijkt al in gang te zijn gezet. Bij de plannen voor een ‘gekromde eindnadering’ bij de Polderbaan zou de overlast voor Uitgeest minder worden maar die in Zaanstad toenemen. Wethouder Wessel Breunesse laat via zijn woordvoerder weten:

“Zaanstad heeft in december via een brief van de Omgevingsraad Schiphol aan minister Van Nieuwenhuis laten weten, bezwaar te hebben tegen de maatregel van een gekromde eindnadering voor de Polderbaan – met een vaste bochtstraal om Uitgeest heen. We ervaren de maatregel niet als verbetering vanwege een toename van ernstig gehinderden en slaapverstoorden in sommige delen van Zaanstad.”

De minister neemt naar verwachting in maart een besluit over deze maatregel.

Polderbaan

Deze week ging de Polderbaan op Schiphol dicht wegens onderhoud dat tot eind april gaat duren. In het begeleidende filmpje werd nog even uitgelegd waarom die Polderbaan zo belangrijk was: “omdat er relatief minder mensen rondom de baan wonen.”

Met dank aan Winnie de Wit die de vergadering in Uitgeest digitaal bijwoonde en Zaanstad meteen een advies gaf:

“zorg dat je op de hoogte bent van de plannen, wapen je ertegen, lees er alles over, bespreek het regelmatig zoals hierboven geschetst, want als de ‘hel van het Noorden’ eenmaal een feit is, dan ben je te laat. Dan zullen er Zaankanters met pijn in hun hart de Zaanstreek gaan verlaten.”

De bijeenkomst in Uitgeest bekijken? Klik op het plaatje hieronder.