Solaroad, het bedrijf dat elektriciteit opwekte met zonnepanelen in fietspaden en autowegen, is per 31 december opgeheven door de Provincie Noord-Holland, TNO en Strukton. De aandeelhouders waren niet bereid nog meer geld in de onderneming te stoppen.
Solaroad legde in 2014 een zonnepanelenfietspad aan in Krommenie. Dat pad ging vaak stuk en leverde weinig stroom op. Eind 2020 werd het gesloopt. Solaroad meldde in 2021 dat ze in 2022 terug in Krommenie zouden keren. Dat gebeurde nooit.
Hoeveel miljoen subsidie er precies is opgebrand, is niet bekend. De ontwikkeling en aanleg kostte alleen al € 3 miljoen. De Orkaan schatte in 2021 dat het project minstens € 5 miljoen had gekost. In 2018 werd een BV opgericht.
Rosan Kocken, gedeputeerde Klimaat en Energie probeert het einde van het bedrijf nog van een positieve draai te voorzien: “Innovatie is vooruitgaan, en soms horen daar lessen bij. We hebben geleerd dat het nog te vroeg is voor commerciële toepassing van het SolaRoad-concept in de vorm van een B.V.”
Lage opbrengst
Kocken houdt vol: “We blijven actief bezig met proefprojecten die helpen bij toepassing van zonne-energie in wegdek.” In 2022 ging Noord-Holland in zee met BAM voor een zonnefietspad (maar niet als aandeelhouder).
Het fietspad in Krommenie leverde vanaf het begin (voorzienbare) problemen op: de panelen ging stuk door verkeer en vorst. En omdat ze in een ongunstige hoek ten opzichte van de zoninval lagen, was de opbrengst lager dan bij normale panelen. Solaroad: “This 100 m test road was successful.”
Waarom de provincie in het concept blijft geloven is niet duidelijk. Dat de commerciële toepassing het probleem was, lijkt in strijd met de feiten: de ‘innovatie’ zelf was het probleem.
Ook in Maartensdijk (Utrecht) werd een zonnefietspad aangelegd – die proef zou tot juli van dit jaar duren, ook daar ging veel stuk en was de opbrengst lager dan verwacht. Bij de Solaroad-autoweg langs de N232 (Haarlemmermeer) en de busbaan in Spijkenisse (Zuid-Holland) kwam vrijwel meteen water onder de toplaag. Die experimenten werden snel gestopt. Volgens Solaroad zijn er nu nog zonnepaneelwegen Blauwestad (Groningen), Haaksbergen (Overijssel), Geleen (Limburg) en Frankrijk.
Lees hier ons hele dossier over Solaroad.
Door Piet Bakker. Bronnen: nieuws op Noord-Holland, eerder nieuws op De Orkaan. Foto boven Stop Solaroad, onder: Jan Lapère.
Laten we hopen dat we nu van dat geldverslindende gerommel af zijn.
Na zijn verplaatsing vanuit het Oostzijderveld naar Oude Schild op Texel ging oliemolen De Traanroeier niet slechts koren tot broodmeel malen, maar tevens een poging wagen om met zijn "gevlucht" elektrische energie op te wekken. Maar nog binnen tien jaar gaf men dat schone plan eraan: het loonde niet.
Op het schiereiland De Hemmes wil men minstens drie van de tien windmolens, die ooit daarop gestaan hebben, herbouwen, maar dan niet om olie te slaan (wat vrijwel alle molens daar deden) maar, net als De Traanroeier, elektra op te wekken. Nou, gezien bovenstaande twee pogingen wens ik de plannenmakers tòch Véél Succes!
Dit was vanaf het begin af aan gedoemd te mislukken, wat iedereen met een beetje verstand van zaken op de achterkant van een bierviltje had kunnen uitrekenen.
Blij dat dit nu eindelijk wordt afgeschoten, zodat er misschien geld vrijgemaakt kan worden voor projecten die wél enige kans van slagen hebben.
Groot gelijk Rob, er zijn nog genoeg onbenutte daken en geluidschermen over om energie panelen kostendekkend aan te brengen.