Niet op 15 juni maar pas op 20 juli gaat fietspand De Slinger (ook wel bekend als De Haarspeld) open. Het fietspad loopt over het Stadhuisplein naar de Houtveldweg.
Er komt extra signalering door borden en belijning in de bochten, de voorrangssituatie bij de Houtveldweg wordt verduidelijkt en ook de route voor voetgangers wordt beter aangegeven. Ook komen er verkeersregelaars.
Ook de nieuwe fietsenstalling wordt op 20 juli in gebruik genomen.
Dit deel van het fietspad is tijdelijk. Zaanstad was er vanuit gegaan dat complexen Stelling en Heldin op het voormalige terrein van het belastingkantoor af zouden zijn en dat het fietspad over dat terrein zou kunnen lopen. Die bouw heeft vertraging opgelopen. De verwachting is dat in 2023 de oorspronkelijke route kan worden gevolgd. Totdat daar wordt gebouwd is er een ’tijdelijke hellingbaan’ (haarspeld) bij de Blokschaaf
Er was daar weinig ruimte waardoor het fietspad ‘niet geheel voldoet’ aan de CROW-richtlijnen voor fietspaden. Zaanstad:
“Omdat het een tijdelijke situatie betreft, er aanvullende maatregelen zijn genomen ten behoeve van de veiligheid en omdat de Slinger naast de Houtveldwegtunnel een welkome extra route voor de fiets over het spoor van en naar het centrum, station en fietsenstalling biedt, neemt de gemeente Zaanstad het fietspad in gebruik.”
De Fietsersbond heeft aan de bel getrokken toen het fietspad open zou gaan, ze vond het pad ‘onacceptabel’ qua veiligheid. Dat oordeel is niet gewijzigd.
“De aanpassingen zijn besproken met de fietsersbond. De fietsersbond blijft vasthouden aan haar mening dat de bochten van de tijdelijke hellingbaan te krap zijn en dat de helling te steil is. De gemeente meent dat alle belangen goed zijn afgewogen en dat de veiligheid geborgd is.”
Foto’s: Sylvia Wezemer van der Veer (Slinger) en De Orkaan (fietsenstalling), helemaal onder: de kaart van de route.
mijn naam voor deze toegang naar de stad is de PAPERCLIP
Is het ideaal? Nee, zeker niet. Maar is het zo dramatisch als sommigen ons willen laten geloven? Ik heb een paar jaar in het buitenland gewoond en ook op vakantie veel buiten Nederland gefietst: dan zie je echt weer het verschil met Nederland, waar over het algemeen geweldig veel rekening gehouden wordt met fietsers. Ik heb heel wat gevaarlijker en vervelender ‘fietspaden’ gefietst, samen met kleine kinderen. Ik zie uit naar de opening, zal er zeker gebruik van maken. (Scheelt namelijk een heel irritant stoplicht vanuit het tunneltje!) Daarnaast kan ik niet wachten tot de mooie fietsenstalling eindelijk open gaat!
Via fietstunneltje is veel makkelijker.
Deze haarspeldbochten zijn ruimer dan die in de tunnel bij station Koog aan de Zaan. Honderden scholieren en forensen passeren daar dagelijks moeiteloos, zowel naar boven als naar beneden. Voor een noodoplossing best te doen. Als het gaat om fietsroutes die niet voldoen aan de CROW richtlijn, dan weet ik er nog wel een paar. Zoals langs de Guisweg ter hoogte van het Weiver, Westzaan. Of de Glazenmaker in Koog.
Wie opent die Slinger? Harry? Je zult er mij niet zien. Ik heb geen motertje op mijn fiets. Omhoog is een hele kluif. En omlaag? Doodeng. Ik ga wel haar Wormerveer en Koog.
Voordat hier een broodje aap-verhaal ontstaat: de gemeente heeft zich zeker vergist, maar niet omdat ze dachten dat dit er zo geining uitzag op de maquette. Men is er ten onrechte vanuit gegaan dat het stuk langs het oude belastingkantoor gebruikt zou kunnen worden. Maar dat was helemaal nog geen eigendom van de gemeente. Nu blijkt dat een grote (en waarschijnlijk ook dure) misrekening. Omdat de route via Stadhuisplein al af was moest de Houtveldroute afgemaakt worden. Met deze rare haarspeld dus. Zaanstad is daar nooit erg open over geweest (met name over de vergissing met het grondeigendom) en heeft het gewoon 'fase 1' genoemd alsof dat altijd al het plan is geweest. Meer transparantie was beter geweest. Dat voorkomt speculaties.
Al met al een teken van onbekwaamheid van de gemeente. Met gevolgen??? Misschien in het vervolg ambtenaren er aan zetten die eerst grondig onderzoeken hoe en wat en dan graag transparant.
Ik zou beginnen met hogere hekken te plaatsen, voorzien van zacht materiaal zodat je geen letsel oploopt als je uit die bocht vliegt of tegen een tegenligger aanrijdt en die je over het hekje gooit.
Wat een lichten weer achter de ontwerptafels bij de gemeente.
"Goh, die maquette zag er juist zo leuk uit". Ik hoor het ze zeggen.
Gefinancierd met gemeenschapsgeld, uw en mijn, jaarlijks stijgende, bijdrage aan de gemeente.
BTW
Verboden voor (snor)scooters. Wanneer worden de kenteken-camera's geplaatst?
"De Fietsersbond blijft vasthouden aan haar mening". Zaanstad weet toch ook dat dit de richtlijnen zijn van het gerenommeerde CROW? Maar die legt ze naast zich neer.
Het fietspad voldoet echt "geheel niet" aan de CROW-richtlijnen - dat is echt iets anders dan "voldoet niet geheel". Het begint al bij de haarspeldbochten: de gewenste bochtstraal (*) in deze situatie is tien meter; vijf of minder vindt het CROW onaanvaardbaar. De Haarspeld bevat bochten met een straal van... ongeveer twee meter. En dan zul je me niet horen over de wegversmalling op het punt van de scherpste bocht, want dat is een speciale Zaanse verkeersmaatregel die ook al eens voor het fietspad naar de Hempont is toegepast, dus dat is hier blijkbaar de cultuur, daar blijf ik af.
Daarnaast zijn er diverse kleine en grote problemen, bij het stuk van het NS-station is bijvoorbeeld voor voetgangers echt niet duidelijk dat dit een fietspad is en de situatie onderaan het Smidspad is ook hartstikke gevaarlijk - steil, onoverzichtelijk voor zowel auto's als fietsers en een slecht zichtbaar paaltje. Inderdaad, nét-niet-helemaal de CROW-richtlijnen...
(*) de scherpte van een bocht wordt aangegeven door hem als het ware helemaal door te trekken tot het een cirkel is; en dan de afstand van het middelpunt tot de rand van de bocht te meten: dat is de "bochtstraal".
Woonachtig aan de Blokschaaf (kijkend op de haarspeldbochten) heb ik mij altijd al verbaasd over deze ruim 3 miljoen kostende geldverspilling!
Lopend kan men gelijkvloers de Houtveldweg oversteken en met de (rol-)trap of lift omhoog naar het station en de stad, met de fiets/scooter kan men gemakkelijk via de fietstunnel van de Westerwatering naar de andere kant van het spoor of de stad.
Dit is weggegooid geld, maar de Gemeente is goed in niet doordachte projecten!
Wijnand! Wat lees ik nu!3.000.000€ voor een skatebaan?
Zou zomaar kunnen Gre.
Als je nagaat dat die bankjes op de Rozengracht al € 190.000 + recent een paar duizend Euro overschilderen hebben gekost en dat er voor het verwijderen een offerte ligt van € 53.000, reken maar uit, dan is het toch een schijntje voor dat bruggetje ?
Maar goed, geld genoeg hier in Zaanstad.
In de oorspronkelijke plannen werd de tunnel bij de Houtveldweg afgesloten. Dan zou De Slinger de enige verbinding zijn in het centrum tussen oost en west voor fietsers en brommers. Later heeft het college die sluting teruggedraaid. Maar toen was de Slinger al gepland.
Ja gepland ? En dat kan niet teruggedraaid worden dan ?
Natuurlijk had dat gekund. Zou alleen weer flink gezichtsverlies kosten en daar kiezen "ze" never nooit niet voor. Om
Er is ook een mooie trap omhoog naar de slinger. Op dat stuk ben je al voorbij de haarspeldbochten. Het zou een simpele en (volgens mij) geen hele dure oplossing zijn om daar ook fietsgeulen op te plaatsen, dan heb je het ergste al gehad en ben je zo aan de overkant.
Perfect besluit!
De Zaanse Alphe D’huez.
Misschien verstandig als de gemeenteraad,alle ambtenaren en ontwerpers een maand lang deze skipiste gaan uitproberen?