De helft van de Orkaan-hoofdredactie trapt deze week gehelmd en in kleurrijk lycra sportief door Duitsland. Terwijl er in de Zaanstreek hard gewerkt wordt aan nieuws, ontvangen we appjes over worst, bier, Schlagermuziek, Pünktlichkeit en goedkope supermarkten. 

Vooral dat laatste inspireerde ons. Wij hebben tenslotte aan de Zaan sinds maart iets wat lijkt op een goedkope Duitse supermarkt: Medikamente Die Grenze! 

Om ook in vakantiestemming te komen stuurden we Orkaankracht Bas Sommeijer (CO2 neutraal op de fiets) voor een boodschap naar de supermarkt aan de Westzijde 59. Zij schreef: 

‘Bij de binnenkomst zag ik veel dozen staan met producten met lage prijzen. Mijn oog viel op de gele sticker ‘Let op datum voordeel’. En, huh? Er worden producten over de ‘Ten minste Houdbaar Tot’-datum verkocht! Mag dat gewoon? En is dat gezond? Ik vul het mandje met producten over de datum en snel terug naar Het Oog aan de Houthavenkade.’

Daar maken we een plan. Want eigenlijk hadden we nog niet bedacht wat we zouden doen met ons bezoek aan de supermarkt en met de producten. Eerst brengen we maar eens in kaart hoe lang de producten over datum zijn. (na de grafiek tikken we door):

We willen onderzoeken of alles nog te eten is. Maar eigenlijk zien we daar wat tegenop. Gelukkig komt net de IT-man voor groot onderhoud. Hij wordt aangewezen als vrijwillige voorproever. 

We sorteren de producten op datum. Het meest over de datum is de Sportlife met 284 dagen. Daar mag de dappere IT’er mee beginnen. In eerste instantie staat zijn gezicht neutraal. Maar na drie minuten komt het. Zijn gezicht betrekt: 

‘Het smaakt naar rotte sinaasappelen, echt goor.’ 

Ook wordt het kauwgumpje plots heel klein. 

Nadat we hem een paar minuten de tijd hebben gegeven om bij te komen, voeren we hem een Choco Stroopwafel die 96 dagen geleden zijn beste tijd had. Ook daarbij lijkt het op het eerste gezicht goed te gaan. Het tweede gezicht toont verwrongen grimassen: 

‘Dit smaakt smerig chemisch!’ 

Op naar iets vrolijks. We schotelen hem de M&M’s in de kleuren van de Deutsche Flagge voor. Slechts 57 dagen over datum. Dat blijkt mee te vallen. Ze zien er flets, verkleurd en gebarsten uit, maar de smaak? 

‘Die is wel oké’

Over de grens 

Na dit succes is het tijd voor drank. Hij mag kiezen tussen de Monster Energy Paradise (186 dagen over datum) en de Lyre’s Dry London spirit die maar 43 dagen over datum was. Hij koos voor het laatste, maar dan vooral omdat de informatie op Lyre’s Dry in het Engels was en op het blik Monster Energy stond alles in het Turks en dat kennen we niet. Hij nam een flinke slok, met als resultaat: ‘Gewoon water met een raar smaakje.’ Voor de zekerheid gooide hij er een glas echt water achteraan. 

Wat betreft die taal: dat is een dingetje. Volgens het Handboek Etikettering van levensmiddelen artikel 6.5 staat dat de verplichte informatie op etiketten voor de Nederlandse markt in ieder geval in het Nederlands is. 50% van de producten die Bas in haar mandje stopte, voldoet daar niet aan. Het gaat van Portugees via Engels en Duits naar Turks.

Na deze test zet onze dappere IT’er zijn hakken in het zand. Hij weigert verder onderworpen te worden aan tests. 

42% goedkoper 

Dan zoeken we op internet de prijzen op van de producten bij supermarkten. Is het echt zo goedkoop? Helaas, de Rivella Framboos is bij de AH zelfs goedkoper, daarbij is de houdbaarheidsdatum niet verstreken. Ook Monster Energy Paradise blijkt maar 15 cent goedkoper. Verder blijkt inderdaad dat je gemiddeld 42% goedkoper uit bent. 

Mocht er iemand zijn die de producten graag uitprobeert, ze zijn gratis af te halen op de redactie. Mail naar merel@deorkaan.nl

Door Bas Sommeijer en Merel Kan (met hulp van de IT-man). Bron: Rijksoverheid