Vanaf september tot november volgend jaar gaat de Westzijde grondig op de schop. De straat moet door meer groen en een lagere maximum snelheid aantrekkelijker worden voor het winkelend publiek.

Dinsdag 27 juni krijgen de bewoners een brief van de gemeente waarin ze uitgenodigd worden om de plannen te bekijken en “vragen te stellen over de gemaakte definitieve keuzes”.

Het stuk tussen Vinkenstraat en Bullekerk wordt 30-kilometer zone. Tot aan de Botenmakersstraat komen er stroken met gele klinkers langs de weg. Er komen meer bomen (linden), meer groen, iets meer fietsenrekken in de zijstraten en meer lichtmasten op het stuk dat wordt aangepakt. Ook wordt er straatmeubilair zoals bankjes aangebracht. (klik voor vergroting op afbeelding)

In het 50 km-gebied worden fietsers van het autoverkeer gescheiden. Tussen het Ruijterveer en Stationsstraat wordt de rijbaan versmald tot 5,80 m. Op het deel Stationsstraat – Vinkenstraat wordt de rijweg 5 meter breed. In het 30 km gebied komen geen aparte oversteekplekken.

Op de kaart het gebied dat aangepakt wordt, het stuk tussen Klokbaai en Parkstraat is overgangsgebied waar de snelheid van 50 naar 30 wordt teruggebracht.

De inloopavond is op 11 juli vanaf 18.30 uur tot 20.00 uur in De Vertoeving, Westzijde 82. Vanaf 12 juli is het definitieve ontwerp en de reacties op de vragen te zien via de website van Zaanstad (zoekterm: ‘Westzijde’).

De reacties op het bericht gister waren gemengd, vaak positief:

“Hoop dat ze er wat moois van maken”, “Het wordt heel mooi”, “Kan alleen maar beter en gezelliger worden”, “Wij als winkelier zijn hier erg blij mee”, “Tijd dat de westzijde eindelijk eens bij de gedempte gracht wordt betrokken”.

Maar er waren natuurlijk ook sceptici (we blijven Zaankanters nietwaar?):

“ze kunnen beter een paar leegstaande winkelpanden slopen om plaats te maken voor woningbouw”, “geld pompen in een bodemloze put”, “kunnen we straks helemaal niet meer in de buurt van het centrum komen”, “dodelijk voor de ondernemers”.