Het doek valt voor de oude Hempont. De pont wordt vervangen door een elektrisch exemplaar dat morgen – maandag 7 februari – officieel ten doop zal worden gehouden.
De walmende diesel is verleden tijd, maar toch wordt met weemoed teruggedacht aan de oude pont.
Bovenstaande foto is van Aaf Aafjes
“Ik wil met deze foto nog even aangeven de charme van leunend op de reling met open uitzicht op het Noordzeekanaal, met de geur van de diesel, de wind door je haren, of het voorjaarszonnetje op één van je wangen even gedachte op nul en genieten van de natuurverschijnselen tijdens de overtocht of het zitten op de bolders en de golfslag horen van een net gepasseerd binnenschip.”
Orkaan-redacteur Piet Bakker:
“Duizenden keren zal ik met de fiets die pont van en naar mijn werk in Amsterdam hebben genomen. Toen aan de A10-ring gewerkt werd voer er elke 10 minuten een pont (handig!). Als je ’s nachts kwam, gebeurde het wel eens dat je in je eentje werd overgevaren en ook wel eens dat de pont 180 graden draaide om vanaf de andere kant aan te meren. Als je mazzel had deed de pontbaas de bomen nog voor je open als je te laat kwam, één keer voer de pont zelfs terug toen ze me aan zagen komen.”
Ook herinneringen aan of foto’s van de Hempont? Zet ze hieronder of mail De Orkaan.
De dieselponten werden in 1953 ingezet, ze waren al voor de oorlog als Donau-pont gebouwd maar hebben nooit op de Donau gevaren. Ook schreven we al veel over de nieuwe elektrische ponten.
Lees ook deel II van de Hempont-reacties.
2016: grote drukte, fietsers op middendek
2017: aanvaring
2018: Cruiseschip Ariania komt langs…
April 2019: ‘kazig’
2019: twee ponten!
Zomer 2019: wachten
2019: Hempont by night…
2019: Hempont by night II
2020: corona-wachten op 1,5 meter
2020: wethouder Gerard Slegers opent de wachtruimte aan de Zaanse kant.
Vorig jaar ging de GVB-pont F20 heten.
2022: laatste maanden
Ik herinner me de vulkaanuitbarsting op IJsland in 2010. De avond van de uitbarsting ging ik met mijn scooter van Amsterdam naar Zaandam, en de aswolken waren adembenemend mooi, zeker vanaf de pont zo boven het water.
Mijn vader, Willem van den Berg, heeft na de oorlog op de pont gewerkt. Eerst als stoker en later als machinist in Zaandam en Buitenhuizen. Na een verhuizing naar Velsen, zijn laatste jaren als verenmeester in Buitenhuizen. Ik kan mij nog goed het onderhoud en ombouwen van stoom naar diesel herinneren in een dok van ADM of NDSM.
Dat van die '180 graden draaide om vanaf de andere kant aan te meren' snap ik niet helemaal.
(MULO, ik.)
Dit is het einde van een tijdperk, alles wordt electriesch. Herinner mij nog die goeie ouwe diesels, soms in de zaan vaart nog zo'n kapang bootje met een cilinder diesel kapang tijdje niets kapang dat is pas klasse.
Ook ik heb een hele bijzondere herinnering aan de hempont. Mijn toen (35 jaar geleden inmiddels) 2-jarig zoontje wilde graag varen op een echte boot. Dus met peuter in het fietsstoeltje naar de pont. Hij kon zijn geluk niet op. Soms gingen we 2x heen en weer. Zo'n grote boot. Wauw. Het is een verhaal dat nog vaak herinnerd wordt. De Hempont, wat een schip was dat
Die goeie ouwe tijd door verhuizing 42jaar weg uit Zaandam altijd leuk bij de overzet
Ja de ponten hebben, hebben hun rust inmiddels wel verdiend. Bouwjaren zijn zo van rond 1934 toen ze nieuw met stoommachine in de vaart kwamen. Veel van de bemanningen woonden in de huizen naast de norit fabriek langs het kanaal. Ik kan mij nog goed de karretjes met kolen slakken herinneren, die van de pont werden gereden. In later jaren zijn ze regelmatig verbouwd, kregen andere laadkleppen en een groter stuurhuis, verder een heel betrouwbare diesel motor van Stork. Nu maar zien of de nieuwe punten het ook zo lang uithouden.
Kan me nog goed de aaneen gebonden ponten van in en vlak na de oorlog herinneren. Was een maatregel vanwege brandstof te kort. Ook de sintel berg naast de opgang staat me nog bij.Werd naarstig naar nog bruikbare kooltjes gezocht.
Van 1979/1980 tot 2010 heb ik als fietsforens gebruik van de pont gemaakt. Bij benadering zijn dat zo’n 12000 overtochten geweest. Gedurende die tijd heb ik heel veel leuke contacten gehad. Vooral met de mede racefietsers en met sommige van hen heb ik die nog steeds contact.
De drukte zoals die nu op de pont normaal is was er toen veel minder. In de winter stond je soms met slechts 2 of 3 andere forensen op de pont. Dan was het af en toe ook fijn schuilen in de betrekkelijke warmte van de verstookte diesel die door de open deur van de machinekamer ontsnapte. En als het niet warm was dan toch wel luw. Soms als ik moest overwerken en midden in de nacht naar huis fietste en de pont aan de overzijde lag moest je zwaaiend de aandacht zien te trekken van de pontbaas. Zag hij je dan ontstond er meteen activiteit en kwam de pont je halen. Het had wel iets voornaams om dan de enige passagier te zijn. In 2010 verhuisde het bedrijf waar ik werkte helaas naar de Noordzijde van het kanaal in Amsterdam Noord. De pont, met alles wat daar bij hoort, heb ik vanaf dat moment gemist. Het was toch steeds een leuk (over)tochtje geweest.
Dat ze eerder van Connexxion waren, met dito kleurstelling. Dat op sommige ponten nog steeds het Reglement Rijkspontvaarten (of zoiets) hing, verordonneerd door Koningin Juliana. En natuurlijk dat de vele lagen verf de roestige onderdelen niet konden verbergen en dat de staalplaten nog ouderwets met klinknagels vastzaten.
Inderdaad ja,dat reglement wat op sommige ponten nog aan de wand hing;in een heel verouderde kast van verweerd hout met een glazen deurtje.Was uit 1950 meen ik.
Remmen vast
Lichten doven😍
Ach, de geur van diesel in de ochtend...
Ook ik heb duizenden keren met deze ponten over gevaren. Ik herinner mij nog de warme diesellucht bij het hek van de machinekamer, lekker warm als je bevroren op de pont aan kwam op de brommer.
De mededeling over de "Donau-ponten" klopt volgens mij niet. Er was één veel grotere pont in de vaart aan een aparte aanlegconstructie, naast de huidige aanlegsteigers aan de zijde van de Hembrug fabriek. Daar konden heel veel auto's op. Deze pont is verdwenen bij de aanleg van de Coentunnel.
https://www.zaanwiki.nl/encyclopedie/doku.php?id=donau-pont