Eerder schreven over het fietsverkeer op de Dam in Zaandam. Het voetgangersgebied wordt wel vrijgehouden van geparkeerde fietsen maar rijdende exemplaren maken het gebied stelselmatig onveilig.
Na de fiets komt uiteraard de auto. Die zagen we ook al regelmatig in het voetgangersgebied, en niet alleen op laad- en lostijden.
Een van onze Orkaanlezers spotte rond 13.00 uur vanmiddag (vrijdag 10 augustus) vlak na elkaar al twee exemplaren. Misschien daar ook eens een beetje extra handhaving inzetten (ook tegen fietsers, scooters en brommers)? Er is een politiebureau op 40 meter afstand.
Een foto uit 1960 van de Dam (toen auto’s nog echt waren toegestaan) uit het Gemeentearchief.
Je mag van de Westzijde via de Damstraat, Dam en Westkade naar de Czaar Peterstraat fietsen, alleen het Damplein - dat officeel ook Dam heet is voetgangersgebied.
Tja, het zal wel weer een fout van de gemeente zijn :) Handhavers die hun werk niet goed doen en wanbeleid van de gemeente en hun ambtenaren.
Maar zijn het niet gewoon de asociale burgers die de regels constant overal de regels en fatsoensnormen aan hun laars lappen? Waardoor de handhavers die er zijn meer en meer hun tijd daar aan moeten besteden en geen tijd meer hebben om de taken in hun functieomschrijving uit te voeren?
Ze kunnen het volgens de meeste mensen hier nooit goed doen he? Het is dweilen met de kraan open met het onfatsoenlijke gedrag van een redelijk aandeel van de Zaanse populatie.
Als er een brug dicht is vind ik het prettig om dan over de dam naar de andere brug te kunnen fietsen dat kan toch? En met de voetgangers kun je heel goed rekening houden.
Je mag inderdaad gewoon fietsen in het gebied, behoudens het Damplein. Het is een woonerf volgens de borden.
(herziene reactie) Omgekeerde vind ik interessanter; een vrouw, twee kinderen en een vriendin, die vier breed over de Damstraat lopen naast een geparkeerde bus van PostNL - die bij Bruna de post even ophaalt - en die dus met z'n vieren volledig de weg versperren terwijl ernaast ook een voetpad is, en een naderende vrouw op de fiets toeschreeuwt dat die "recht op haar toe komt rijden terwijl die fietser toch ziet/zou moeten zien dat zij daar loopt."
Wat een agressie. Waar is dat nu voor nodig?
't Is toch echt iets dat we samen dienen te doen. Een stukje tolerantie mag leidend zijn.
In Amsterdam bij de hallen (bij de Kinkerstraat in west) is dit opgelost door het voetgangersgebied open te stellen voor fietsers, op zo'n manier dat die terdege rekening houden met voetgangers. Lijkt te werken; fietsers rijden rustig en er is respect voor elkaar.
Dat laatste, respect voor elkaar, is weg. Er is geen respect. Iedereen "wil er door". De ander moet maar opzij.
Dat hoort zo niet. We moeten het toch echt samen doen. Daar moeten we nog achter komen, lijkt wel. Behandel een ander zoals je zelf behandeld wilt worden: HARTelijk ipv hatelijk. Succes.
rj
Wat een mooie reactie. En een goed idee om sommige voetgangersgebieden open te stellen voor fietsers. In het centrum van Den Bosch mag ook gefietst worden in winkelgebieden. Het gaat daar goed. Fietsers stappen wel af als het te druk wordt. Misschien kan De Orkaan daar eens gaan kijken.
Omgekeerde vind ik interessanter; een vrouw, twee kinderen en een vriendin, die vier breed over de Damstraat lopen naast een geparkeerde bus PostNL die bij Bruna de post even ophaalt, en die dus volledig de weg versperren terwijl er een voetpad is, en de vrouw op de fiets toeschreeuwt dat die recht op haar toe komt rijden terwijl die fietser toch ziet dat zij daar loopt. Is toch echt iets dat we samen dienen te doen. Een stukje tolerantie mag leidend zijn. In Amsterdam bij de hallen bij de Kinkerstraat is dit opgelost door het voetgangersgebied open te stellen voor fietsers, op zo'n manier dat die terdege rekening houden met voetgangers. Lijkt te werken.
Hoe vaak rijd er geen auto vanuit de Westzijde richting de Beatrixbrug? Zelfs al staat de politie op de hoek van de Damstraat, ze doen er niets aan!
Ik heb al zo vaak in reacties gezegd dat politie en handhaving weer terug moeten naar de basis. Gewoon bonnen uitschrijven voor simpele overtredingen als het negeren van inrijverboden, fietsen op het trottoir, geen richting aangeven, rijden zonder licht of door rood fietsen of wandelen.
Voor het geval het weer discussies oplevert,handhaving moet wat betreft kleine overtredingen dezelfde bevoegdheden krijgen als de politie.
Helemaal top !!!
Gewoon aan de verkeersregels houden. Punt
Ik heb altijd zin om net op dat moment mijn veters te gaan strikken voor zo'n weggebruiker....
De horeca rond de Bruna heeft het trottoir volgebouwd met terras, waardoor je als voetganger op het fietspad moet lopen. Daar mogen ze ook wel eens handhaven.
Er is geen fietspad, het gebied tussen de Bruna en het casino is volgens de borden een woonerf. Dat betekent dat fietsers en voetgangers er beide mogen komen en evenveel rechten hebben. Ik weet niet of de horeca er een terras mag hebben, maar als je daarom heen moet lopen mag dat gewoon en moeten de fietsers daar rekening mee houden. Dit geldt vanaf de hoek Gedempte Gracht via het Damstraatje tot aan de Nicolaasstraat. Op het Damplein mag niet niet gefietst worden, in het hele gebied mag geen auto komen behoudens de lijnbus en tot 12.00 bevoorrading. Aldus de geplaatste verkeersborden.
Werd net van de sokken gereden door een fietster op het trottoir. Zei er iets van en kreeg als antwoord: Ach mens ! Iedereen doet het !
Kijk, DAT klopt. Dus.... de volgende keer ga ik op het fietspad met de auto. ;-)
Dat had ik van de week bij de spoorwegovergang bij Assendelft, een auto die de overgang overstak bij het fietspad. Je staat raar te kijken hoor.