De plannen voor een Dam-tot-Dam-fietspad bestaan al bijna 15 jaar (sinds 2011 voor zover wij het hebben kunnen reconstrueren). Het werd uitgesteld, aangepast, uitgesteld en uitgesteld (en aangepast). Maar nu lijkt er toch schot in de zaak te zitten.
Zaanstad verleende een omgevingsvergunning om ‘nabij Sluispolderweg 37 te Zaandam’ een nieuw fiets- en voetpad aan te leggen. In december 2024 publiceerde wethouder Gerard Slegers ook al een raadsinformatiebrief over de plannen:
‘Met dit project wordt een belangrijke schakel van de route langs het IJ tussen twee gemeenten gerealiseerd en het ontsluit de Noorder IJ-plas die stap voor stap naar een stadspark wordt getransformeerd.’
De kosten worden gedekt door de gemeente Zaanstad, de gemeente Amsterdam, de Vervoerregio Amsterdam en de Regiodeal. Totaal kost het project € 20,3 miljoen. Zaanstad draagt € 4,4 miljoen bij.
Eind 2026
Aannemer Dura Vermeer start begin 2025 met de voorbereidingen. De eerste werkzaamheden, zoals het kappen van bomen, beginnen in januari 2025. Het fietspad zelf staat gepland voor eind 2025. “De complete fietsroute, inclusief de fietsbrug, is volgens de huidige planning eind 2026 gereed.”
Oorspronkelijk moest het een toeristische fietsroute worden die van het centrum van Zaandam helemaal langs de Zaan en het Noordzeekanaal zou lopen, over de kop van de Coentunnel zou gaan en in Amsterdam-Noord zou aansluiten op de fietsroute langs NDSM.
Maar inmiddels is de route fors aangepast. Het deel over de Prins Hendrikkade is geschrapt na bezwaar van bewoners. Ook loopt de route niet meer langs het Noordzeekanaal door de Achtersluispolder.
Wat bleef, is een nieuwe brug over Zijkanaal H en het stuk over de kop van de Coentunnelweg. Dat deel van de route is overigens nu al te fietsen. Boven en onder impressies van de nieuwe brug.


En zo moet de brug komen te liggen:


Het Orkaan-dossier over de fietsroute.
Door Piet Bakker. Bronnen: eerder nieuws op De Orkaan, omgevingsvergunning, projectwebsite Amsterdam. Omdat we er zo lang op moesten wachten maakten we ook een aflevering van Zaanse Dromen over de route.
Het wordt vast een mooie route zo langs het water, maar is dit veel korter dan het huidige snelfietspad vanaf De Vlinder naar de pont? Het zal vanuit Poelenburg niet zo veel uitmaken denk ik.
Het is een klein stukje korter maar het zal weinig schelen als de brug vanaf Oostzaan klaar is.
Deze brug is wel fijn voor de nieuwe woningen in de Achtersluispolder!
Mooi plan, maar ik fiets dagelijks op de Sluispolderweg en dat is in de huidige situatie beslist geen pretje.
Veel vrachtverkeer op 50 cm afstand langszij en dat terwijl de Sluispolderweg binnenkort geheel gerenoveerd gaat worden en er geen gescheiden fietspad komt.
Dit vond de BIA ( bedrijven vereniging Achtersluispolder) niet gewenst, in mijn ogen een gemiste kans ,om een veiligere situatie te creëren voor de fietsers .
Mosschien kunnen ze dat geld voor het nieuwe fietspad beter gebruiken voor het veiliger maken van de bestaande verbinding
Het ziet er mooi uit, maar voor de Sluispolderweg moet er een goede oplossing komen met een fietspad wat van de rijbaan gescheiden is.
Ik denk dat dit wel voldoet aan een behoefte. De behoefte van B en W wel te verstaan.