De plannen voor een Dam-tot-Dam-fietspad bestaan al bijna 15 jaar (sinds 2011 voor zover wij het hebben kunnen reconstrueren). Het werd uitgesteld, aangepast, uitgesteld en uitgesteld (en aangepast). Maar nu lijkt er toch schot in de zaak te zitten.
Zaanstad verleende een omgevingsvergunning om ‘nabij Sluispolderweg 37 te Zaandam’ een nieuw fiets- en voetpad aan te leggen. In december 2024 publiceerde wethouder Gerard Slegers ook al een raadsinformatiebrief over de plannen:
‘Met dit project wordt een belangrijke schakel van de route langs het IJ tussen twee gemeenten gerealiseerd en het ontsluit de Noorder IJ-plas die stap voor stap naar een stadspark wordt getransformeerd.’
De kosten worden gedekt door de gemeente Zaanstad, de gemeente Amsterdam, de Vervoerregio Amsterdam en de Regiodeal. Totaal kost het project € 20,3 miljoen. Zaanstad draagt € 4,4 miljoen bij.
Eind 2026
Aannemer Dura Vermeer start begin 2025 met de voorbereidingen. De eerste werkzaamheden, zoals het kappen van bomen, beginnen in januari 2025. Het fietspad zelf staat gepland voor eind 2025. “De complete fietsroute, inclusief de fietsbrug, is volgens de huidige planning eind 2026 gereed.”
Oorspronkelijk moest het een toeristische fietsroute worden die van het centrum van Zaandam helemaal langs de Zaan en het Noordzeekanaal zou lopen, over de kop van de Coentunnel zou gaan en in Amsterdam-Noord zou aansluiten op de fietsroute langs NDSM.
Maar inmiddels is de route fors aangepast. Het deel over de Prins Hendrikkade is geschrapt na bezwaar van bewoners. Ook loopt de route niet meer langs het Noordzeekanaal door de Achtersluispolder.
Wat bleef, is een nieuwe brug over Zijkanaal H en het stuk over de kop van de Coentunnelweg. Dat deel van de route is overigens nu al te fietsen. Boven en onder impressies van de nieuwe brug.


En zo moet de brug komen te liggen:


Het Orkaan-dossier over de fietsroute.
Door Piet Bakker. Bronnen: eerder nieuws op De Orkaan, omgevingsvergunning, projectwebsite Amsterdam (en Zaanstad). Omdat we er zo lang op moesten wachten maakten we ook een aflevering van Zaanse Dromen over de route. Afbeeldingen zijn impressies, of ze echt zo gerealiseerd worden is onduidelijk.
4,4 miljoen is de bijdrage van de gemeente Zaanstad...Wat zou je het Zaantheater daar mooi van kunnen renoveren...(zie bericht in deze editie van de Orkaan)... Er is namelijk al een prima fietspad naar Amsterdam. Niet zo spetterend als de in dit artikel getoonde tekeningen maar dat lijkt mij niet relevant. Als je de € 4,4 milj. door 2 deelt kan je èn het Zaantheater renoveren en het reeds bestaande fietspad verbeteren. Maar ik zal vast te simpel denken...
Ik ben op zich niet tegen het fietspad, plus brug, het zou een mooie route langs het Noordzeekanaal zijn. Echter denk ik dat het voor de rest een nutteloos plan is en de reden is hier al aangegeven, er ligt al een mooi fietspad langs de A8. En ook het bezwaar van de Sluispolderweg is al vermeld, als daar druk fietsverkeer zou komen wordt het levensgevaarlijk met al het vrachtverkeer van en naar de Achtersluispolder. Ook houd het fietspad op met het langs het Noordzeekanaal rijden op als je over de ingang van de Coentunnel rijdt, je gaat namelijk verder over het fietspad langs de Cornelis Douwesweg en ver na de NDSM(Buiksloterham/Overhoeks) kun je pas weer een stukje langs het IJ fietsen. (een heel klein stukje)
Wat betreft de brug over zijkanaal H, wordt er ook rekening gehouden met het bedrijf Benecke? Ik zie namelijk op de schetsen geen brug die open kan en bij Benecke worden ook woonboten afgebouwd en dat zou dan niet meer mogelijk zijn. Moet dit bedrijf zich dan verplaatsen? En hoe zit het met de woonboten die er al liggen, die mogen nooit meer ergens anders heen?
Leuk plan maar het is een (zeer) uitgeklede versie van het oorspronkelijke plan en volgens mij eigenlijk weggegooid geld(lees gemiste kans.., en eigenlijk al onrealistisch vanaf het moment dat het originele plan gepresenteerd werd)
Zonde van dat enorme budget. Er is al een ( best mooie) fietsroute via de Noordee IJ en Zeedijk/ NDSM. En ook een met de Hempont. Dit hebben we niet nodig!
Gebruik het geld bijvoorbeeld voor veilige en logische fietsroutes en fietspaden bv in het gebied rond de Praxis en oude Bruynzeelhallen, zeker bij de Stormhoek.
Of om de fietsensdroogschuur bij het station veiliger alsmede wind en waterdicht te maken en te bemensen. Of een goede fietsbrug bij de Guisweg in plaats van een onveilige tunnel. Of een duidelijker Westerwindpad met een trottoir voor voetgangers en een aparte fietsstrook.
Of een veilige fietsoversteek bij de Vlinder/ Achtersluispolder. Meer suggesties welkom!
Leuk plan, maar wel een beetje een wassen neus.
Al heel lang fiets ik regelmatig naar Amsterdam. De kortste en snelste route is nu via de Hempont, Nieuwe Hemweg, Zaanstraat en Haarlemmerstraat. En dat blijft zo.
Deze nieuwe 'Dam-tot-Dam fietsroute' is een omweg. Bovendien stopt de route op het kaartje in Amsterdam-Noord. Dan moet je het IJ nog over.
Ik kan je garanderen dat de route naar Amsterdam Oost sneller is via Noord en dan met de pont bij het Centraal ipv via de Hempont 😉
Hangt er ook vanaf van welk punt je in de Zaanstreek start natuurlijk..
Ik dacht 'Dam-tot-Dam'. Dat is ook ongeveer wat ik fiets.
Die route via de Hempont vind ik ook ontspannender fietsen dan door Noord en vervolgens het IJ oversteken met die overvolle pontjes die bij CS aankomen (en dan die chaos daar nog...). Helaas is nu wegens werkzaamheden het fietspad langs de Hemweg afgesloten en moet je een beetje omrijden en drie keer een weg oversteken. Dat is wel vervelend.
Levensgevaarlijk! het is al druk op de sluispolderweg met al die vrachtwagens! Gek hè het is een industrieterrein. Dus niet doen . Dat duurt niet lang voor de eerste ongelukken gebeuren.
Fiets regelmatig naar Amsterdam Noord en kan eerlijk gezegd het voordeel van deze route niet echt zien.. De Sluispolderweg is ongeschikt voor fietsers, het huidige fietspad is perfect (komt zo goed als op dezelfde plek uit)... Lijkt meer een prestigeproject van een narcistische ambtenaar wat héél veel geld kost en qua tijdwinst en rijcomfort totaal nutteloos is...
Het wordt vast een mooie route zo langs het water, maar is dit veel korter dan het huidige snelfietspad vanaf De Vlinder naar de pont? Het zal vanuit Poelenburg niet zo veel uitmaken denk ik.
Het is een klein stukje korter maar het zal weinig schelen als de brug vanaf Oostzaan klaar is.
Deze brug is wel fijn voor de nieuwe woningen in de Achtersluispolder!
Mooi plan, maar ik fiets dagelijks op de Sluispolderweg en dat is in de huidige situatie beslist geen pretje.
Veel vrachtverkeer op 50 cm afstand langszij en dat terwijl de Sluispolderweg binnenkort geheel gerenoveerd gaat worden en er geen gescheiden fietspad komt.
Dit vond de BIA ( bedrijven vereniging Achtersluispolder) niet gewenst, in mijn ogen een gemiste kans ,om een veiligere situatie te creëren voor de fietsers .
Mosschien kunnen ze dat geld voor het nieuwe fietspad beter gebruiken voor het veiliger maken van de bestaande verbinding
Het ziet er mooi uit, maar voor de Sluispolderweg moet er een goede oplossing komen met een fietspad wat van de rijbaan gescheiden is.
Ik denk dat dit wel voldoet aan een behoefte. De behoefte van B en W wel te verstaan.
de weg ligt er al gewoon langs de woonboten heb je geen brug nodig en je vermijd de sluispolderweg en er hoeft geen brug gebouwd te worden.
Deze route langs de woonboten is inderdaad mooier en veel goedkoper zonder die dure brug. Ik begrijp niet waarom dit niet wordt gebruikt.
De Sluispolderweg is op sommige stukken veel te smal om er gescheiden fietspad langs te maken laat staan nog een veilig voetpad. Boven dien sluit het nieuwe fietspad aan in een zeer gevaarlijke bocht. Ja die gaan ze aanpassen . Maar na mijn mening lost dat het gevaar niet op. Zo lang er vrachtwagens als een idioot door die bocht heen rijden. En zoals het plan nu er voor staan lost dit niks op.
De reactie van Cor Best hierboven verklaart alles…..