In een brief aan wethouder Gerard Slegers vraagt de fractie van D66 om onmiddellijke maatregelen bij de Wilhelminabrug in Zaandam. Er zouden vandaag (30 mei) al meer dan 10 ongelukken op de brug zijn gebeurd.
Volgens D66 moeten de fietsstroken op de brug afgesloten worden zodat fietsers gebruik gaan maken van de rijbaan. Als dat niet op een veilige manier geregeld kan worden zou de brug voor gemotoriseerd verkeer moeten worden afgesloten.
UPDATE: het fietsgedeelte van de brug is inderdaad meteen afgesloten (zie nieuw bericht)
Tijdens het vragenuurtje van de gemeenteraad van Zaanstad werden er vragen over de onveilige situatie op brug gesteld door Jan de Vries (D66) en Peter van Haasen (PVV); Hildr Behrens-Vogelesang (GroenLinks) stelde eerder al schriftelijke vragen. Van Haasen had op de eerste dag al vijf ongelukken geteld en daarna nog een paar. Alle vragenstellers wilden weten of Slegers die zaak snel wilde onderzoeken en de brug veiliger wilde maken. Ook de Fietsersbond Zaanstreek vond de brug onveilig.
Slegers zegde toe om a.s. dinsdag met de verkeersdeskundigen in spoedoverleg te gaan voor een oplossing, maar D66 wil meteen maatregelen “om verder leed te voorkomen”, de partij vindt dat:
“morgenochtend de fietsstroken op de brug moeten worden afgesloten met hekken. Fietsers moeten dan gebruik kunnen maken van de rijbaan voor autoverkeer, en dit moet duidelijk worden aangegeven.
Indien dit niet op een veilige manier kan worden gerealiseerd moet de brug voor gemotoriseerd verkeer worden afgesloten.”
Volgens D66
“is de Wilhelminabrug pas veilig op het moment dat er geen hoogteverschil meer is tussen de rijbaan en de fietsstroken, en het oppervlak van de fietsstroken op het beweegbare deel van de brug op de inmiddels gebruikelijke wijze is voorzien van een gele verflaag met zwarte verdrijfkruizen. “
De fractie vindt ook dat de Beatrixbrug pas veilig geopend worden als deze brug op dezelfde wijze is aangepast. Deze opening staat gepland voor 21 juni.
Discipline is tegenwoordig sowieso lastig. Teken des tijds. Kijk maar naar diverse protestacties.
Het wegdek van de Beatrixbrug lijkt niet anders te zijn dan die van de Wilhelminabrug.
Goed aangekaart - destijds - door de locale afdeling van de Fietsersbond! Zie (iets verderop) in het artikel.
Het is niet dat de brug onveilig is maar de situatie is nieuw en daar moeten mensen aan wennen.
De brug heeft een verhoogd fietspad ten opzichte van de rijbaan, iets wat veel meer voorkomt in Nederland. Een paar meter verderop is in de Savornin Lohmanstraat dezelfde situatie al jaren! Daar hoor ik niemand over klagen.
Merkwaardig bij deze brug is de aanvoer vanuit de Nicolaastraat. Als fietser ben je geneigd rechtdoor te fietsen, maar dan kom je op de rijbaan. Het idiote bochtje naar het fietspad zie je veel te laat. Het trottoir voor een deel verwijderen zodat de toerit naar de brug duidelijker wordt zou de beste oplossing zijn.
Merkwaardig dat men in Zaandam nooit tevoren over dit soort situaties nadenkt. Het lijkt wel of men dit expres doet, zodat daarna ambtelijke commissies en afdelingen weer iets te doen hebben aan een andere oplossing. Goed voor de (ambtelijke) werkgelegenheid?
helemaal mee eens! Die randjes hebben ook voordeel, want dan rijden auto's iets minder vaak over de fietsstrook. Doe evt iets aan de gladheid, maar afzetten is wel heel draconisch...
Ook over het bochtje; dat is echt heel onhandig, en daardoor kan je als fietser ook niet meer langs de auto's als er een rij is. Precies wat je zegt: gewoon recht trekken en de stoep daar wat smaller.
Inderdaad. De Savornin Lohmanstraat heeft hetzelfde profiel. Geen enkel problem. Oplossing is niet met zijn allen gelijk de boom onderdoor als de brug opengaat. Dat heet discipline. Dan gebeurt er namelijk niets. Maar dat is een moeilijk gegeven voor de gemiddelde Zaankanter.
Of misschien een fietsvak direct voor de slagbanen over de hele rijstrook? Dan staan de fietsers naast elkaar, voor de auto's. Geen uitlaatgas meer inademen, en de auto's kunnen niet meer snel optrekken. Die zie je in Amsterdam ook veel, en blijkt supergoed voor de veiligheid!
Toen ik vanavond (rond half 9) over de brug fietste, waren er hekken aangebracht die ervoor moeten zorgen dat het fietsgedeelte niet gebruikt kan worden. Of het daar veel veiliger van wordt, is echter maar de vraag...
Wie verzint zoiets? En, worden dit soort "oplossingen" onafhankelijk intern getoest voordat dit ten uitvoer wordt gebracht? Of is dit werk uitbesteed aan derden zonder deugdelijk toezicht? De kruising Zaanweg - Stationstraat Wormerveer is een soortgelijk voorbeeld. Onnavolgbaar en in de pakweg afgelopen 50 jaar verkeersbeleid in Zaanstad niet eerder vertoond.
Die kruising is idd ook een ramp!
"wethouder Gerard Slegers vraagt de fractie van D66..." Eh andersom dus ;)
eehhh... volgens ons staat het er goed...