Wie de afgelopen weken de Wilhelminasluis overstak kan het niet gemist hebben: koortsachtige bouwactiviteiten op alle fronten.
Niet alleen nieuwe sluisdeuren en nieuwe kademuren, maar ook de Bodecentrumkade bij het Zaantheater werd aangepakt.
Met als klap op de vuurpijl: een lift! Een lift van de kade naar het pleintje voor het Zaantheater. Een persbericht van de gemeente maakte duidelijk waarom die lift nodig was.
Zaandam moet cruise-bestemming worden, (niet zoals Nassau in de Bahama’s) maar een rivercruise-stad in de sfeer van Keulen en Düsseldorf.
Onze hoofdstad heeft de Passenger Terminal Amsterdam (PTA). Zaandam heeft de Bodecentrumkade. De gemeente:
De riviercruise is een groeiende markt. De afgelopen jaren is het aantal passagiers gegroeid van ruim 321.000 naar circa 445.000 passagiers. Gemeente Zaanstad en Havenbedrijf Amsterdam werken op verschillende fronten samen om deze groeiende markt optimaal te faciliteren en het aantal riviercruises in de regio beter te spreiden. Dit sluit aan bij de ambities van gemeente Zaanstad om het toerisme een impuls te geven en het aantal bezoeken aan de stad te verhogen. Het watertoerisme neemt hierbij een belangrijke plaats in.
Op woensdag 13 april openen wethouder Dennis Straat en Eduard de Visser van het Havenbedrijf Amsterdam de vernieuwde Bodecentrumkade officieel. Daarna wordt er scheep gegaan. Op het eerste grote riviercruisechip (de 135 meter lange Ms Inspire van Scylla Cruises) dat die dag zal aanmeren in Zaanstad.
Aan de Prins Hendrikkade kunnen ook grote schepen aanmeren, maar daar is de maximale lengte 110 meter. Ook bij de Zaanse Schans is dat het maximum wat voor het doorvaren van de cruiseschepen wel een probleem kan worden.
Voor de aanleg was € 350.000 in de begroting opgenomen.
Het schip is in 2014 in de vaart genomen. Er zijn hutten voor 142 gasten. De foto hieronder is van de website van de rederij.
Hieronder nogmaals de in aanbouw zijnde kade (foto van gister, er wordt nog gewerkt).
Ik heb vanmiddag een plaatje geschoten op de Burcht
http://esteie.nl/2016/04/12/dinsdag-12-april-2016-bussen/
Als nu iedere keer dat er een boot ligt zo een 10% gaat rondlopen en wat geld uitgeeft dan komt het helemaal goed met de plaatselijke nering :)
Tijdens Stad Aan De Zaan / Sail Amsterdam is op kosten van De Minerva, die er samen met de Tres Hombres kwam te liggen (tenminste, toen de Havendienst eindelijk plaats had gemaakt), de kade verlengd met pontons en een plankier geplaatst. De dag voor de opening is in allerijl en voor veel geld, op kosten van de gemeente (lees ons) dat plankier verlengd, speciaal voor de rolator van Wethouder Leny Vissers...
En nu dus een heuse lift!
What's next? Een helikopter platform?
er zit in fout in dit plan. want de zaan is een drukke scheepvaart route en de zaan is smal dus als die rivercruise moet draaien ligt ie dwars over in de zaan en belemmerd de scheepvaart in de zaan dus neem daarbij de plezier vaart en de chaos is compleet ik heb dat vorig jaar al fout zien gaan en kan zaandam al die mensen wel vermaken in die vijf kroegen op de dam? en als het net zou goed gaat met de liften als die bij het stadhuis die nooit werken en de jeugd bij het zaantheater? succes
Nu gaan er ook op genoeg plaatsen met grote regelmaat schepen rond en dat levert geen noemenswaardige problemen op. Nagenoeg elk schip wat op een los of laadplaats komt in de Zaan gaat weg zo als zij gekomen is. Dus moeten ze rond.
@ Yede
Zaandam bestaat niet alleen uit de Dam, er zit bv ook horeca op de Zuiddijk/Burcht/Klauwershoek. En als al die toeristen wat meer rond de Zuiddijk/Burcht/Klauwershoek zouden blijven hangen dan komt daar ook vanzelf meer horeca. Waar ik echter bang voor ben is dat de mensen die op de cruise boten zitten bij het uitstappen linea recta de bus instappen op de Burcht en vertrekken richting Amsterdam, Volendam en de Zaanse Schans.
Maar wie weet en valt het allemaal mee en blijft 10% "rondhangen" in de buurt
dat zou heel mooi zijn hoor naar de zuiddijk maar dat gaat daar nou niet echt geweldig. met de ondernemers de zaankanters komen er ook lastig zie wat er leeg staat en komt. en wat betreft de zaanse schans wat ga je er doen na 17.00 uur? is alles dicht omdat de bewoners op de schans rust willen na die tijd. en op zondag na 13. 00 pas museum open zoals honig breedt maar erik keertje kop koffie drinken ik heb plannen zat neem jij een klomp goud mee zetten we vast wel iets moois op.
De (rivier) cruisevaart maakt een grote groei mee op dit moment. Er is een grote vloot van schepen van 110 meter, daar zou de Zaanse Schans een mooie locatie voor zijn.
135 meter schepen zijn de nieuwe hype, al verwacht ik de komende 15 jaar geen tekort aan 110 meter schepen.
Op dit moment zie je echter geen of nauwelijks grote cruise schepen over de Zaan komen. Zou mooi zijn als daar verandering in zou komen.
Dit soort boten over de Zaan zien gaan lijkt me mooi en ik kijk er naar uit, maar er is een enorme hindernis die genomen moet worden en dat is de Hoornselijn. Daar waar de spoorlijn de Zaan kruist...
Voor wat ik begrepen heb is dat dit knelpunt voorlopig nog niet aangepakt gaat worden(als het uberhaupt aan te pakken is zonder radicale veranderingen)
Wat is daar het probleem mee? Elk half uur is er een opening van de spoorbrug. Natuurlijk wil de NS de spoorbrug het liefst dicht hebben maar daar is de Zaan te belangrijk voor. Met of zonder cruiseschepen.