De riviercruises die in Zaandam aanleggen zorgen voor discussie (goed voor de economie – belastend voor omwonenden). Het halen en brengen van passagiers levert vooral ergernis op.
GroenLinks-raadslid Natascha Stroo wil dat wethouder Gerard Slegers komt met zijn beloofde ‘plan van aanpak’ om de overlast bij de Prins Hendrikkade te verminderen. Het cruiseseizoen is weer begonnen. Stroo geeft aan dat er dagelijks ‘4 tot 5 grote en all inclusive riviercruiseboten bij de Prins Hendrikkade en aan de overzijde bij het Zaantheater aanmeren’. Maar dat is niet alles:
‘Met de komst van de boten neemt ook het aantal touringcars weer toe, die de passagiers in de ochtend van de schepen komen ophalen om ze vervolgens richting bv. Amsterdam, Edam-Volendam en de Zaanse Schans te vervoeren. Aan het eind van de dag komen de touringcars weer terug om de passagiers weer terug te brengen naar de schepen.’
Onveilig
De touringcars en ook andere busjes voor de boten, zorgen voor veel overlast en verkeersonveilige situaties op de Prins Hendrikkade volgens Stroo:
‘De touringcars laden en lossen op de Prins Hendrikkade zelf, waar ze soms één tot twee uur wachten tot iedereen in de bus zit. Vooral in de ochtend wanneer daar veel kinderen op de fiets richting hun school rijden, is het vragen om moeilijkheden.’
Volgens de GL-fractievoorzitter lijken buschauffeurs de indruk te hebben dat zij hun touringcar op de Prins Hendrikkade mogen parkeren, en ‘handhaving schijnt hiertegen niet op te treden’.
Ze herinnert Slegers aan het Zaans Mobiliteits Plan (ZMP) en het Actieplan Fiets waarin staat dat gezorgd wordt voor veilig fietsverkeer. Slegers zou tijdens de behandeling van de parkeervisie op 11 februari 2025 hebben toegezegd met een plan van aanpak te komen om de overlast op en rondom de Prins Hendrikkade te verminderen. De voor de hand liggende eerste vraag van Stroo is daarom ook:
‘Kan de portefeuillehouder verklaren waarom het plan van aanpak er nog niet is?’
Standplaatsen
Ook wil ze weten wanneer het dan wel komt en of snel duidelijke standplaatsen voor de touringcars op de Burcht komen (‘worden gecreëerd’ volgens Stroo). De chauffeurs van de touringcars moeten duidelijke instructies krijgen over de standplaatsen door de plaatsing van bewegwijzering (‘bordjes’ volgens ons).
(Ook bij het Zaantheater wordt ‘creatief’ geparkeerd, meestal op de stoep of het zebrapad.)
Slegers gaat de vragen beantwoorden tijdens het vragenuur in het Zaanstad Beraad op donderdag 10 april om 19.00. Dat is ook online te volgen.


Door Piet Bakker op basis van vragen Natascha Stroo en eerder nieuws op De Orkaan. Foto’s zijn van bewoners Rodney Heijmans en Tsjadrik Muizelaar.
De dieseltjes moeten worden geweerd uit het centrum want die zijn o zo vervuilend.
Kroesbootjes en bussen kunnen wel want dat is een verdienmodel
Meten met twee maten is toegestaan mits het geld oplevert.
Onze mooie sluis.. 't zaan zicht.. helemaal weg achter de bussen en die ka u thee boten
Ik ben onlangs bij een info sessie geweest waarbij de Amsterdamse gidsen ook Zaandam leren kennen (zover ze dat nog niet doen inmiddels) Verder liggen de winkels naast de deur en gaan heus niet alle passagiers mee op de bus. Diegenen die achterblijven die lopen vanaf de boot zo het centrum in, pakken een terrasje en ontdekken de winkels. Daarnaast zijn een aantal rederijen serieus bezig met excursies te voet of met de fiets om gasten de Zaanstreek te laten ontdekken! Het verhaal dat het goedkoper is klopt maar gedeeltelijk. Amsterdam heeft geen plek meer en de boten moeten dan wel uitwijken. En bovendien is het nog leuk!
Deze reactie gaat voorbij aan het echte probleem. De bussen zijn een gevaar voor de buurt, omdat er op dit moment geen plek is waar ze goed kunnen parkeren. Er zijn zoveel kinderen in onze wijk en omdat die bussen passagiers oppikken op hetzelfde moment dat wij onze kinderen naar school brengen, is dat echt zorgelijk. Er moet een oplossing komen waarbij meerdere dingen tegelijk worden aangepakt.
Fantastisch! Gemeente doet geen ruk! Zelfde probleem bij de Zaanse Schans met de touringcars. Laden hier ook op verkeerde, onveilige plekken uit. Gemeente zou hier toezicht op houden maar dat gebeurt ook helemaal niet!!! Net als het parkeerprobleem van touringcars op de Diederik Sonoyweg!
Vorige week maandag melding gemaakt van 4 touringcars die achter elkaar op de rijbaan geparkeerd stonden. Drie dagen later het antwoord van de Gemeente Zaanstad. "Wij zijn gaan kijken, maar ze stonden er niet meer"
Toen ik in de nacht van vrijdag op zaterdag laat thuis kwam stonden ze zelfs permanent geparkeerd op de rijbaan! Je gaat mij niet vertellen dat ze om 2 uur 's nachts nog mensen opwachten.
De Prins Hendrikkade/Burcht is in deze inrichting totaal ongeschikt om te laden en lossen. Niet alleen autoverkeer komt van twee kanten, er zijn ook kwetsbare verkeersdeelnemers die zonder zicht langs de bussen over de andere rijbaan moeten. Levensgevaarlijk.
De officiële instructie is dat de bussen op het parkeerterrein van de Burcht moeten staan. Maar dat kan vaker niet dan wel. En ze moeten wat met hun pasagiers.
Wat die mensen überhaupt in het centrum van Zaandam doen is mij een raadsel. Het enige dat ze doen is van boot naar bus naar boot. En verder niks. Niemand (behalve de gemeentekas) heeft hier wat aan. Laat ze lekker op het HEM of ergens anders waar ze weinigen tot last zijn. Daar heb je ook mooi uitzicht over het water.
Of je maakt van 1 van die 3 rijbanen daar een plek waar ze fatsoenlijk hun mensen kunnen droppen. Dat is tenminste nog iets van een oplossing. Niks doen gaat een keer leiden tot ongelukken.
Er wordt op de Burcht geparkeerd. Maar niet door Bakker en de Wit? Ben het wel met je eens dat het vooral bus/boot en boot/bus is. Niks bezoek aan Zaandam...
Is er een verschil in bussen? de Franse bussen staan prima op de Burcht.... het is even opletten als ze oversteken maar verder geen last. De bussen staan ook niet ronkend te wachten.
Zoals altijd gaat het om geld. Zaanstad kan de inkomsten van de lig gelden goed gebruiken. De cruise rederijen besparen door in Zaanstad aan te meren. Amsterdam is veel duurder, en wethouders Slegers is een meester in veel beloven weinig geven. En kennelijk worden sommige passagiers van de cruise schepen ook voor de gek gehouden. Afgelopen maandag kwam een groep Duitse toeristen vanaf de kade met een op de boot gekregen route naar het Scheepvaartmuseum in Amsterdam vanaf de ruyterkade in Amsterdam. Grote verbazing toen ik ze vertelde dat ze in Zaandam waren en niet in Amsterdam.
Graag bij de GVB vervoersregio voegen.
dat gaat Zaanstad betere verbinden opleveren met Amsterdam en omstreken.
neem een voorbeeld aan Amstelveen en Uithoorn. Het gaat goed met de GVB verbindingen
inderdaad gezeur van de slapste plank, fijne en lekkere bedrijvigheid, werkgelegenheid
Tourbuschauffeurs zijn sowieso bijna allemaal verschrikkelijk en laten met plezier de wegen vastlopen voor de totaal onnodige en overbodige pleziermomentjes van hun passagiers (lees: de portemonnee van hun baas). Bakker Wormerveer heeft dit werkelijk tot een kunst verheven en waant zich daarbij ook wettelijk onaantastbaar. OV-bushaltes zijn voor de Bakkerbussen ook gewoon wacht- of parkeerplaatsen. Hoe de OV-bussen en hun passagiers zich redden, zoeken ze zelf maar uit, ja toch? Baas Werner ligt goed bij wethouders in toeristische gemeenten en hoge omes bij de politie, dus dat Slegers zijn handhavers niet of nauwelijks laat optreden tegen deze asociale en gevaarlijke overlast, is geen verrassing.
Mensen moeten wat te zeuren hebben
De boten in de Zaan zorgen inderdaad voor prachtige beelden én trekken toeristen aan, wat weer goed is voor de lokale economie. Maar ja, als er geen duidelijke instructies zijn voor buschauffeurs, dan is het logisch dat er verwarring ontstaat. Die mensen doen ook gewoon hun werk.
Misschien zou Zaanstad kunnen investeren in betere bewegwijzering of communicatie richting touringcarbedrijven. Want als toerisme toeneemt, moet de infrastructuur daar wel op meebewegen.
Dus ligt hier een taak voor handhaving.
Wat zijn we snel geïrriteerd en geëmotioneerd in het verkeer in Nederland. Gevaarlijk, overlast, enz. Advies: ga eens naar zuidoost Europa en cruise daar eens rond met je autootje, in bijvoorbeeld, Tirana, Constanta, Vlöre, Sarajevo, Shkodër, Novi Pazar, Boekarest enz. Wel om de gaten heenrijden gecreëerd door de ontbrekende putdeksels, anders zit je vast met je chassis op het wegdek. Dan word je kijk finaal anders op verkeer in Nederland en over Afrika en zuidoost Azië maar helemaal niet gesproken.
Met flink veel verkeersdoden en - gewonden als resultaat in die landen. Vaak vele malen hoger dan in Nederland. Dus om dat nou als voorbeeld te nemen ...
Volgens mij zijn we in Zaanstad dus wat de situatie in Tirana, Constanta, Vlöre, Sarajevo, Shkodër, Novi Pazar, Boekarest enz. hiermee te maken heeft is onduidelijk.
Daarmee bedoel ik mee, dat we een stel zeurkousen met elkaar zijn geworden en dat we naar mijn mening een gepamperde samenleving zijn geworden en blijkbaar niet meer in staat zijn om zonder kleerscheuren langs een paar stilstaande autobussen kunnen sturen.
Tot dat je kind wordt dood gereden omdat de buschauffeur hem niet zo snel zag.....
Het is allemaal niet zo moeilijk.
Waarom wordt er niet op de Burcht geparkeerd?
Richt daar een paar standplaatsen in, dat is veiliger maar tegen de tijd dat Slegers, waar heb ik die naam meer gehoord, met een plan komt is het alweer winter!
Als het om mislukte projecten en dossiers gaat, spant Slegers ruimschoots de kroon.. Door wie of wat wordt hem de hand boven het hoofd gehouden?
“Gerard Slegers komt met zijn beloofde ‘plan van aanpak’ om de overlast bij de Prins Hendrikkade te verminderen.”
Dat wordt dus weeknummer 55 voordat dit geregeld is…….
Slegers zit net als alle andere wethouders daar met zegen en steun van de gemeenteraad.
Er zijn standplaatsen op de Burcht, maar daarvoor moet je betalen, en het is 15 meter verder lopen.
Rot hé? Mensen met een mening die anders is als de uwe….
Ik ben 1 van de vele touringcar chauffeus die daar komen om passagiers op te halen en weer terugvte brengen.
wij zijn ook niet gelukkig met deze situatie.
maar de gemeente Zaandam heeft daar een terminal gemaakt voor het aanleggen van cruise boten, en geloof mij daar wordt dik aan verdiend,
Maar een vatzoenlijk parking voor onze touringcars, dat kon er natuurlijk niet van af.
hopelijk wordt dit voor iedereen heel snel op gelost.
goed dat je jouw kant van het verhaal ook even laat horen
De meeste bussen parkeren ook netjes op de Burcht, maar een enkele niet.
ook mijn beeld...
Dat is niet mijn ervaring. De meeste staan inderdaad netjes op de Burcht te wachten op een nieuwe lading. Maar het lossen gaat vrijwel altijd op de rijbaan.