De fietstunnel bij station Koog a/d Zaan is afgelopen week onder handen genomen. De gaten in het wegdek zijn gedicht en het geheel is van een soort antislip-laag voorzien.
Maar met deze laag is wel een probleem aldus een ‘zeer voorzichtig rijdende’ Orkaan-lezer. De laag van fijn grind ligt nogal los op de ondergrond. Het berijden, vooral in de bochten, wordt daardoor een gevaarlijke onderneming.
Bedoeld als een verbetering maar vooralsnog nog niet echt gelukt…
Onder en boven de foto’s die we van onze ‘voorzichtige’ lezer kregen. De tunnel verbindt oud-Koog met Westerkoog.
Door: Piet Bakker (foto’s van lezers en van Edwin Kleiss)
Ik snap niet dat deze tunnel nog als "veilig" wordt beschouwd. Mijn dochter met onze kleinkinderen wonen aan de andere kant van het spoor. Zij moet regelmatig met kinderwagen, baby in draagzak en hond door het tunneltje lopen. Dit is levensgevaarlijk omdat je de helling moet gebruiken waar fietsers en scooters je voorbij razen. Niet eens een spiegel om te zien wat eraan komt? En waarom geen lift zoals bij station Zaandijk. Waarschijnlijk moet het eerst goed fout gaan.
Het werk is zeker amateuristisch uitgevoerd, zal wel met de kosten te maken hebben gehad, een laagje bitumen en daar wat zwart split over strooien is goedkoper dan een laag asfalt of beton aanbrengen
Binnen afzienbare tijd zijn de hellingbanen weer als vanouds en waarschijnlijk zijn er in de tussentijd een paar valpartijen geweest.
Prorail, de eigenaar van het tunneltje, had het geld beter kunnen besteden om de graffiti te verwijderen.
Even iets anders, ik vind het zo zonde dat die prachtige vissen beschadigd raken door schrapende fietsen ( al dan niet aan de hand). Kunnen ze een half metertje hoger worden gehangen? (veilig bij mij thuis mag ook, hoor!) Je ziet dat in het kale deel van de tunnel nog wel steeds graffiti / tags op de muren zit Laatst hadden jullie een artikel over een stel creatievelingen die Monetschilderijen in de stad aanbrengen...kunnen die hier niet iets moois van maken????
Eens! Met beide opties; vissen hoger en de Monetschilders loslaten op de rest van de witte wanden!
Ja, zo ging dat, toen werd er nog gecontroleerd.
En celstraf, daar moet je tegenwoordig toch wel iemand beroofd en tegen de grond geslagen hebben. Kom daar nu nog maar eens om.
Maar goed, die controle mag wel weer maar dan vooral controleren op scootertjes die met een noodvaart met veel lawaai het tunneltje doorvliegen.
Echt link als je met een paar kleine kinderen het tunneltje doorgaat.
De fouten stapelen zich op: 'raast' moet troost zijn. Raast = 1. rumoer maken, 2. zich heel snel voortbewegen, 3. tekeergaan, heftig uitvaren. 1 en 3 kunnen in een cel. 2 is wat lastiger in een kleine ruimte als een cel.
Veil moet natuurlijk vijl zijn. Echter veil is ook de definitie van corrupt, omkoopbaar, gemeen. Simon Vestdijk had het ooit over 'veile liefde' van een prostitué. En hoeveel mannen, die nu, soms zelfs in het openbaar te keer gaan, niet tegen het kwaad van de prostitutie alleen, maar harteloos tegen de 'veile deerns' vooral, hebben vaak hun raast bij haar gezocht, ja, hoevelen zoeken haar nòg wel?
Op kerstnacht werd Aad van zijn bed gelicht. En opgesloten in een cel op het Poltiebureau te Zaandam. Wakkere dienders bekeurden hem omdat hij een half jaar daarvoor in het fietserstunneltje onder het spoor in bij Koog Bloemwijk fietste. Uiteraard weigerde hij de boete te betalen. Een fietserstunnel is tenslotte bedoeld om in te fietsen. De kerstdagen bracht hij in de cel door op water en brood. De riem werd uit zijn broek gehaald en de veters uit zijn schoenen. Want hij mocht eens de aanvechting krijgen zich te verhangen. Vrienden die hem bezochten namen een kerststukje voor hem mee om in de kale cel wat van de kerstgedachte te kunnen ervaren. In de grote kaars was een veil verstopt. In de nacht van eerste op tweede kerstdag heeft hij geprobeerd tralies door te veilen. Helaas, daarvoor was de nacht niet lang genoeg. De tralies bleken te dik.
Ha die Piet, was het niet lang geleden mede-Orkaangrondlegger Aad Schoen die wegens het fietsverbod in dit tunneltje tot een korte celstraf werd veroordeeld en gedurende zijn straf hierover een verslag schreef in De Typhoon, niet in de laatste plaats omdat hij op zijn verjaardag in de gevangenis belandde en hij die dag een verjaardagstaart kreeg met slechts 1 kaars, die in werkelijkheid geen kaars maar een vijl bleek te zijn - onopgemerkt door de wachters, maar vanwege de korte duur van de straf ongeschikt om er een ontsnapping mee te forceren (in gevangenisfilms duurt het soms maanden voordat ze met een vijl of een schepje of zelfs een lepel dit voor elkaar hebben gekregen, gebruik van bruut geweld gaat meestal een stuk sneller). Misschien heb ik het allemaal verzonnen, na al die jaren. Maar de herinnering aan Aad en het fietstunneltje is te gedetailleerd om me dat te doen geloven. Groeten van Job Woudt.
Job. Dat was zeker lang geleden. Ergens in de Orkaan-archiefmap moeten de knipsels over deze episode te vinden zijn. Ik ga zoeken en beloof bij deze er een Orkaan-kerstverhaal van te maken (het speelt immers op Kerstavond) en dat eind december te publiceren. Aad werd aangehouden omdat hij weigerde de boete te betalen en liever ging 'zitten'. Dat het op Kerstavond gebeurde was wel een tegenvaller. Zijn historische woorden bij de aanhouding in deze 'historische' fietstunnel was: "Mannen, ik ben er gloeiend bij. Het spel is uit."
Misschien heeft toenmalig politiewoordvoerder meneer Walter het nog ergens in een ordner... in de kast uitpuilend van de dossiermappen op het bureau aan de Provincialeweg. Waaruit hij het journaille elke maandagochtend voorlas over alle voorvallen en vergrijpen van dat weekend. Maar dan ook alle...
Ze hebben voor de zoveelste keer die gaten gedicht.
In het verleden lagen die plakken na een paar weken al weer los en werden dan door de schoonmaakploeg ( wie anders denk ik dan ) verwijderd.
Ik zie nu de lichtgrijze reparatieplakken alweer door de antisliplaag heen.
Geen idee wat ze erop gegoten hebben maar voorlopig is het met die korreltjes alleen maar linker geworden.
Vroeg ik mij zomaar af, kan er nou niet gewoon een nieuwe laag asfalt op ?