Banken, online diensten, WeTransfer, woningnet, belasting, postNL, KvK, Apple, MijnOverheid… geen bedrijf of instelling ontkomt aan pogingen van criminelen om klanten van deze diensten (veel) geld af te troggelen.

Deeltje 13 in deze treurige serie. Maar een gewaarschuwd mens telt voor twee. Van International Card Services (ICS) kregen we een niet zo heel erg doortrapte phishing-mail. Een beginner kennelijk. Het mail-adres qq4235928 bij de Nederlandse provider wix.nl belooft al weinig goeds, het wemelt van de spel- en stijlfouten (“zoals u is opgemerkt heeft ICS een nieuwe jas gekregen”) alleen het plaatje van het logo lijkt echt en ook de website waar je naartoe wordt gestuurd ziet er een beetje echt uit.

En er is een dreigement: “U heeft tot 15 Juli om uw gegevebs te verifieren anders blokkeren wij uw Card(s).” (citaat is inclusief de spelfouten)

Bij collega’s kwam ook onderstaande vergelijkbare mail binnen, ook met taalfouten en een dreigement: “als u dit toestel niet deactiveert binnen 24 uur dan zullen ij u niet vergoeden op fraude en/of misbruik.” Nieuw is wel de QR-code bij deze poging.

Een duidelijke poging tot phishing (het ontfutselen van bank-gegevens) dus. De zoveelste, eerder schreven we over:

Door Piet Bakker. Afbeeldingen uit phishing-mail.