Dinsdagavond – 7 januari – trok een ‘convoi exceptionnel’ de aandacht op de Guisweg in Zaandijk. Het grote transport, dat vanaf de kant van het politiebureau richting de Provincialeweg (N203) reed, liep rond 21.15 uur vast bij de spoorwegovergang. De chauffeur van een van de indrukwekkende transportwagens kon de draai naar rechts niet maken.
Net op het moment dat het transport begeleid werd over de spoorwegovergang, gingen de overwegbellen en -lichten af, signaal voor een naderende trein. De chauffeur moest snel handelen om de transportwagen van het spoor te krijgen. Daarbij ramde de achterkant van de oplegger een knipperlichtinstallatie met een rood-wit hek eronder, die vervolgens omver werd gereden.
De politie kwam naar het ongeval en nam contact op met Prorail. Die besloot het treinverkeer met aangepaste snelheid en luid toeterend over de overgang te laten rijden. Gelukkig raakte niemand gewond en ondervond het overige verkeer weinig hinder. Monteurs van Prorail zijn al onderweg om de schade te herstellen.
Beide vrachtwagens van het exceptionele transport werden tijdelijk langs de kant ter hoogte van station Zaandijk Zaanse Schans gezet. De betrokkenen hebben hier even overlegd met de politie. De chauffeur heeft een blaastest moeten doen. Na enige tijd kon het transport zijn weg vervolgen.
Onder een slideshow met drie foto’s (klik op pijltjes of swipe):
Wat is een ‘convoi exceptionnel’?
Een ‘convoi exceptionnel’ verwijst naar transport dat te groot of te zwaar is om binnen de standaardregels van de weg te vallen. Dit type vervoer wordt vaak begeleid door speciaal transportpersoneel om de veiligheid en doorstroming op de weg te waarborgen. Situaties zoals in Zaandijk, waarbij een draai lastig te maken is of infrastructuur wordt geraakt, zijn zeldzaam maar niet ondenkbaar.
Bijdrage door Michel Schermer
En in de toekomst moeten ook grote vrachtwagens door tunnels waarin zelfs een knikje komt! In 2018 heeft de gemeenteraad gekozen voor een verdiept spoor. Helaas ging een kleine meerderheid (52%) van de gemeenteraad later akkoord met de plannen zoals deze nu voorliggen.
Ik hoor politici in de (nabije toekomst) al verzuchten "hadden ze toen maar........". Nog niet zolang geleden (2022) zuchtten de politici ook al toen het over de weg binnendoor in Westerkoog ging.
Wat vreemd dat het niet op een later tijdstip de overgang is overgestoken en dan in overleg met proRail. Je moet er toch niet aandenken dat die intercity met een behoorlijke vaart de lading van deze vrachtwagen inrijdt.
Er hadden verkeersregelaars bij geroepen moeten worden, die hadden het verkeer op de Provinciale Weg en Guisweg.
Dan hadden ze kruising kunnen afzetten en had het transport via de andere weghelft de bocht kunnen nemen.
Op die manier is er veel meer ruimte op de bocht te kunnen nemen.
Wordt het nu eindelijk geen tijd voor de verbetering van de overweg.
Praten praten tekenen tekenen en nog meer niets doen.
geweldig toch.
had jaren geleden al gemoeten!