Banken, online diensten, WeTransfer, woningnet, belasting, postNL, Apple, telefoon-aanbieders, credit-cards, MijnOverheid… geen bedrijf of instelling ontkomt aan pogingen van criminelen om klanten van deze diensten (veel) geld af te troggelen.
Deel 16 in deze serie. De KvK voor de tweede keer, maar net weer even anders. Vorige keer werd gevraagd je opnieuw te identificeren. Nu ontvingen we een mail waarin ‘Jeroen de Nooijer’ van de Kamer van Koophandel schrijft dat ze verplicht zijn ‘bij wet’ om een controle uit te voeren ‘of de informatie die is opgenomen actueel is.’ ‘Jeroen’ is begripvol en behulpzaam. Hij begrijpt dat ‘het voor u als ondernemer soms druk kan zijn’ en daarom voegt hij een handige link toe om je gegevens te checken. Niet klikken op die link!
Het is hartstikke nep, maar het ziet er best wel echt uit. Het woordje ‘accuraat’ is fout geschreven (acuraat) maar daar lees je makkelijk overheen.
Een duidelijke poging tot phishing (het ontfutselen van bank-gegevens) dus. De zoveelste, eerder schreven we over:
- Corona-phishing
- Woningnet-phishing
- ING-phishing
- Rabo en SNS-nepmail
- KvK-phishing
- PostNL-phishing
- WeTransfer-phishing
- DigiD-phishing
- ICS/creditcard-phishing
- MijnOverheid (Energietoeslag)-phishing
- Mail-account (limiet overschreden)
- iCloud-phishing: ‘gratis’ 50 GB
- WeTransfer-phishing
- Credit Card-phishing
- T-Mobile phishing
- Netflix-phishing