Gisteren zakte in de Westzijde in Zaandam een Connexxion-bus door z’n hoeven. Een van de assen brak. Op dat stuk wordt 30 kilometer per uur gereden, dus de ramp was te overzien.
Vervoerder Connexxion verloor haar concessie en zal vanaf 10 december het veld ruimen voor het in Israël gewortelde EBS. In juni vorig jaar werd die boodschap gebracht.
Chauffeurs stellen dat er vanaf dat moment ‘geen serieus onderhoud’ meer aan de bussen gepleegd is.
Het incident van gisteren in de Westzijde was misschien niet wereldschokkend, maar het lijkt te staan voor een groter probleem: regelmatig spraken wij de afgelopen maanden chauffeurs die aan de bel willen trekken over de staat van het onderhoud van de bussen. Ze deden dat officieel niet, daarom stonden ook wij in de wacht. Na de gebeurtenis gisteren ging de voet van de rem (hoewel nog altijd anoniem). Chauffeurs appten:
- ‘Wat als dit gebeurt op snelheid in de Coentunnel?’
- ‘Dat er straks iemand van ons op de kop langs het kanaal naar Beverwijk in de greppel ligt met 20 doden?’
Geen van hen wil vooralsnog ‘on the record’, omdat praten met de pers niet gewaardeerd zou worden door de werkgever. Toch, in het belang van de veiligheid plaatsen we een greep van wat wij binnenkregen van zowel passagiers als chauffeurs alleen al de afgelopen maand:
- ‘De bumpers zitten met duct tape aan elkaar.’
- ‘Ik ving een stuk van een dakluik op, het kwam bijna op mijn kop’.
- ‘De palen tussen de banken komen los.’
- ‘Claxonneren kunnen we niet meer.’
- ‘De stoelen staan scheef’
- ‘De spiegels zijn soms maandenlang stuk.’
- ‘Het canvas komt door de banden, maar met de melding wordt niets gedaan.’
Bij die laatste opmerking kwam ook een foto:
Veel bussen van Connexxion in onze streek komen uit 2010. Ze werden aangeschaft toen het bedrijf de concessie kreeg. Het ging om Citea’s en Ambassadors. Waar voorheen Connexxion beschikte over een interne technische dienst, werd de afgelopen jaren het onderhoud extern bij Truckland ingekocht. Dat bleek geen vooruitgang, volgens de chauffeurs, hoewel allen aangaven dat dat waarschijnlijk eerder lag aan de afspraken met het bedrijf dan aan de uitvoerders.
Hoe dan ook, zowel het materieel als de chauffeurs moeten nog mee tot 10 december. De bus, een as, gisteren in de Westzijde bezweek en steeds meer chauffeurs uiten hun zorgen. Er wordt gezocht naar mogelijkheden om aan de noodrem te trekken. Een van hen schrijft:
‘Dit moet stoppen wat mij betreft, ziek onverantwoord!’
Even dit: we beschikken over mail, gespreksverslagen, en (screenshots van) app-verkeer die dit bericht ondersteunen. Geen van de betrokkenen komt graag ‘met z’n kop op De Orkaan’. Dit omdat er angst is ‘moeilijk’ gevonden te worden en een baan te verliezen.
Wij hebben vanaf gisteren geprobeerd de woordvoerder van Connexxion te pakken te krijgen, dat lukt pas na een paar dagen:
“De bussen zijn aan het einde van hun levensduur en kunnen daardoor mogelijk vaker problemen vertonen. Maar Connexxion onderhoudt de bussen zoals dat is voorgeschreven. Ook APK keuringen gaan uiteraard gewoon door..
De Vervoersregio:
“De bussen van Connexxion voldoen aan wet- en regelgeving en worden daarop ook gekeurd. Voor het keuren van voertuigen zijn wettelijke kaders gesteld, waar elk voertuig in Nederland aan dient te voldoen. Na elke keuring komt er een uiterste datum waarop het voertuig opnieuw gekeurd dient te zijn om ingezet te kunnen worden. Het keuren van voertuigen gebeurt door een onafhankelijke keurmeester onder regie van het RDW.
Het is aan Connexxion om het bestaande en concessie specifieke wagenpark tot einde concessie inzetbaar te houden en de dienstverlening te realiseren. Hierbij houdt Connexxion zich aan de wettelijke gestelde kaders met betrekking tot voertuiginzet.”
Door Merel Kan. Bronnen: informatie van chauffeurs van Connexxion.
geen wonder dat ze zoveel nwe chauffeurs nodig hebben
Bussen voor personenvervoer moeten elk jaar APK gekeurd te worden.
Lijkt me niet dat ze iedere keerdie banden gaan wisselen, is nog een flinke klus.
Weet wel dat je als bestuurder van een voertuig verantwoordelijk bent of dat nu de auto van jezelf is of van een bedrijf.
Voor het wegrijden dien je het voertuig te controleren op zichtbare gebreken en dat gaat ook op voor gebreken waarvan je af weet al zijn ze niet zichtbaar.
Bij twijfel niet rijden en direct melding van maken.
Niet anders dan bij vrachtwagenchauffeurs.
Knappe werkgever die je ontslag er door krijgt wanneer alle chauffeurs dat doen.
ze kunnen van EBS zeggen wat ze willen maar het materiaal is top!
zit ruim 44 jaar op de bus maar zo fijn hebben we ze nog nooit gehad
Ik heb even gezocht op kenteken ( BX-RZ-21 en BX-RZ-29) van 2 bussen die ik zag en het bouwjaar van was 2010, dus bijna 14 jaar oud.
Deze bussen zullen van dezelfde serie zijn maar ongetwijfeld zullen er ook oudere en nieuwere bussen in het wagenpark van Connexxion zitten.
Worden deze oude bussen dan niet APK gekeurd?
Met banden kan een bedrijf natuurlijk wel sjoemelen, een set goede banden monteren, APK en de oude banden er weer onder zetten maar op een aantal andere gebreken valt niet te rommelen en de bus zou daarop afgekeurd moeten worden.
Op papier zal het wel kloppen maar als een chauffeur dit doet zorgt zijn chef er wel voor dat hij/zij zodanig wordt getergd dat ze zelf weggaan. Vrije dagen frustreren,bewust raar inroosteren enz.
Waarom rijden ondanks alle gebreken veel chauffeurs veel te hard met die wrakken?
Je zal er maar naast rijden met je fiets en zo`n rammelbak krijgt een klapband!
En hoe zit het eigenlijk met de remmen?
Lijkt me toch wel prettig dat de bus op tijd stopt voor een verkeerslicht.
Er is niets veranderd in de tientallen jaren.
Het management doet er alles aan om duur ervaren personeel weg te pesten en vooral te bezuinigen op materieel.
Het melden van storingen zoals defecte remmen of oververhitte motor maakt de directie niets uit.
Bus gaat gewoon weer op dienst zowaar ik mocht meemaken dat er een bus afbrande bij mijn volgende collega, de zelfde bus die ik van dienst liet halen, de bus met defecte remmen raakte door mijn volgende collega betrokken bij een aanrijding. Maar mijn officiele waarschuwingen van rituitval bleven wel staan!
Vandaag de dag zien de Zaanse bussen er niet uit.
Technisch klinken ze ook niet altijd lekker.
Zo kun je je niet vertonen als groot gerenomeerd bedrijf!
De directie hoort daar niet te zitten.
Marktwerking werkt ook niet zo blijkt al jaren.
Er gebeuren ongelukken!
Sterkte aan passagiers en ex collega's.
Groetjes ex Zaandam chauffeur.
Wat voor een bussen gaan er na 10 december rijden van EBS
Jan, ik heb even gezocht en dit vond ik:
De Nederlandse bussenbouwer VDL gaat 193 elektrische Citea-bussen bouwen voor EBS. Die moeten in december 2023 voor vijftien jaar gaan rijden in de nieuwe concessie Zaanstreek-Waterland. De voertuigen worden in september geleverd.
Nieuwe generatie
De nieuwe Citea’s die in ZaWa gaan rijden, zijn de nieuwste generatie VDL-bussen die op een volledig elektrische aandrijflijn zijn gebouwd. Dit bustype heeft onder meer batterijen in de vloer, zijwanden van composiet uit één stuk, slim energiemanagement, een slim klimaatsysteem en een ergonomische chauffeursomgeving. De bussen rijden in Nederland inmiddels al in Eindhoven en Amsterdam.
EBS-directeur Wilko Mol laat weten trots te zijn op de samenwerking. Het totale elektrische wagenpark van EBS komt hiermee uit op meer dan vijfhonderd stuks.
Ook bij Rolf-Jan Zweep, CEO van VDL Bus & Coach, overheerst trots, omdat de bussenbouwer de volledige vloot in ZaWa gaat rijden: deze order van 193 stuks is de grootste voor VDL tot nu toe. Zweep benadrukt dat EBS momenteel al tien elektrische gelede VDL-bussen in Waterland en 23 LE-bussen van VDL in Haaglanden rijdt.
VDL Bus & Coach levert zestig exemplaren van het type LE-122 (LE is low entry). Daarnaast zijn 133 exemplaren van het type LE-135 besteld. De voertuigen worden voorzien van batterijpakketten met een capaciteit van 490 kWh (LE-122) en 552 kWh (LE-135).
De Chineze bussen zorgen ook voor veel problemen.Technisch zeer slecht maar een veel groter probleem zijn het aantal collega's die lichamelijke klachten hebben.De vering is te slap,daardoor krijg je last van je rug schouders en nek.De elektromotoren maken zoveel lawaai dat je na je dienst met hoofdpijn naar huis gaat.Als je vervolgens naar de bedrijfsarts gaat en die gaat daar in mee,krijg je een medische mutatie.Vanwege die mutatie rijdt je dan niet of minder op de BYD.Dit management(connexxion in Alkmaar) zet je dan voor het blok.Vanwege de vele klachten over deze waardeloze bussen kan het bedrijf niet de mutaties aan.De collega in kwestie krijgt dan te horen,je rijdt ermee of je gaat naar een andere vestiging of helemaal weg.Tweede optie we houden je voor een klein percentage
ziek en na 104 weken ben je dan je baan kwijt(als je dus de mutatie wilt vd bedrijfsarts)
Het ziekteverzuim is hoog,zo'n 20 procent.Ik en veel collega's zijn de intimidaties,onkunde vam management spuigzat.Er is zoveel mis dat ik er letterlijk een boek over kan schrijven.
Als ze dreigen met ontslag dan heeft het bedrijf alleen maar meer problemen.
Overal is het moeilijk om buschauffeurs te vinden, dus als ze je wegsturen dan wordt het probleem alleen maar groter.
wat een vreselijk cultuur heerst er bij Connexxion , en dit veroorzaakt door het management om hier in te werken dat wordt onhoudbaar. voor namelijk de intimidaties dat sloopt je zowel lichaamlijk als geestelijk, zodat je niet meer kabaal bent om een bus te besturen, ook kun je dan de verantwoordelijkheid niet meer dragen voor de passagiers. je moet toch veilig zijn ook wordt dit mede veroorzaakt door de privatisering. het zou beter zijn als alles weer in handen komt van de rijksoverheid. en ook moet er geen geld meer gepompt worden in de Oekraïne en in Israël en Hamas. dan zou dat geld gebruikt kunnen worden voor betere arbeidsvoorwaarden en om de bussen te vernieuwen. zelf heb ik het ook niet op bedrijfsartsen ze spelen onder een hoedje met het management.
Een paar jaar terug zat ik ook een keer in een bus van Connexxion. Ik dacht toen van: 'Wat een oude meuk. Stoelen waren oud en versleten. De palen waar je aan vasthoudt waren behoorlijk kaar en de bus rammelde aan alle kanten. Ik spreek dan van 2018 of 2019. Die bus waar ik inzat was niet passagierwaardig.
Het is op zich begrijpelijk dat men mogelijk langer gebruik maakt van de bussen nu door het verliezen van de concessie aanschaf van nieuw materiaal niet rendabel is. Dat mag natuurlijk nooit gaan ten koste gaan van chauffeur en passagiers. Het valt de laatste tijd wel op dat de langsrijdende bussen regelmatig niet geheel goed functionerende verlichting hebben. Banden zoals op de foto kunnen natuurlijk, hoe zit het met de APK keuring heeft die wel plaats gevonden ?
Dit wordt veroorzaakt door de marktwerking waarin bedrijven de laatste jaren van de concessie duur bezuinigen op bijna alles om hun te lage inschrijvingen nog enigszins goed te maken.