Is er nu wel of niet of toch wel (of misschien een beetje) iets aan de hand met de Coenbrug?
Zeker is dat deze maand en in september opnieuw aan het viaduct gewerkt wordt. Bovendien heeft Zaanstad Rijkswaterstaat gevraagd om de maximum snelheid op de A8 naar 80 km terug te brengen.
Het begon met onderzoek van NH Nieuws en EenVandaag waaruit bleek dat er veel achterstallig onderhoud aan bruggen en viaducten in Noord-Holland was. Ook bij de Coenbrug en het viaduct in Koog a/d Zaan. VVD, PvdA en SP stelden B&W vragen.
B&W stuurden een brief naar Rijkswaterstaat om te informeren naar de veiligheid en het onderhoud. Rijkswaterstaat reageerde door te stellen dat de veiligheid niet in het geding was.
Na overleg met wethouders Krieger en Slegers stuurde Rijkswaterstaat opnieuw een geruststellende brief over de Coenbrug en het viaduct maar vrijwel tegelijkertijd begonnen stukken uit het viaduct te vallen waarop een spoedreparatie noodzakelijk was. Dus geen inspectiewerk waar Rijkswaterstaat het eerder over had. Loszittend beton op meer dan 60 plekken leverden ‘acuut gevaar’ op voor mensen en voertuigen onder het viaduct.
En nu kondigt verkeerswethouder Gerard Segers (CDA) aan dat de komende maanden onderhoud aan het viaduct zal plaatsvinden. Op 14 en 15 augustus is er brugonderhoud aan CCTV masten, verlichting, afsluitboominstallaties, land- en scheepverkeersseinen. In de eerste week van september wordt er ‘geveegd’ en gereinigd (toeritten kortstondig afgesloten). Op 21 en 22 september wordt voegovergang van de Coenbrug hersteld.
Loszittend spuitbeton (stucwerk) is inmiddels verwijderd. Het werk is op 1 augustus afgerond en “de situatie is veilig verklaard”.
80 km
Zaanstad heeft Rijkswaterstaat gevraagd om de maximum snelheid op de A8 naar 80 km terug te brengen, om stil asfalt op de A8 aan te brengen en om het groot onderhoud dat voor 2024 gepland is naar voren te halen.
Foto boven van de beton-controle en -reparatie van Ad van den Berg.
Ik meen dat het terugbrengen van de max snelheid naar 80 al eerder ter sprake is geweest maar dat Rijkswaterstaat daar niet aanwilde, zou file verhogend werken.
De gedachte achter het bepalen van maximum snelheden is trouwens toch vaak een raadsel gezien het feit dat je bijvoorbeeld de krappe op en afritten vanaf de A8 mag ( hoeft natuurlijk niet ) nemen met een Max Verstappen 100 km per uur terwijl grote delen van b.v. de zoveels baan weg naar en van Utrecht dezelfde max snelheid kent.
Maar laten we hopen dat het hele viaduct op een doodstille nacht in elkaar stort, zijn we hier in Oud Koog ook gelijk van dat gedrocht ( en de AH boef Vos ) af.
Stil asfalt ligt er bij het viaduct al grotendeels op de klep na. Belangrijker is denk ik dat de overgangen van de verschillende wegdelen beter op elkaar aansluiten. De meeste en m.i. vervelendste geluidshinder (het klappen) ontstaat er juist daar waar de metalen verbindingsstroken lager liggen dan het asfalt.