De problemen met de Coenbrug (A8) in Koog a/d Zaan zijn voor het wegverkeer verholpen. Maar voor het scheepsverkeer blijft de brug nog maanden gesloten.
Schepen die hoger zijn dan 6,20 meter kunnen daarmee de komende tijd geen gebruik maken van de doorvaart door de Zaan.
Volgens een woordvoerder van Rijkswaterstaat “gaat het nog wel even duren.”:
“Na de stremming [4 e 5 mei] is de brug ‘gefixeerd’ nadat er bij een storing schade is ontstaan. We gaan onderzoek doen en inspecties uitvoeren. Maar we praten over een termijn van maanden.”
Later vanmiddag gaat Rijkswaterstaat waarschijnlijk een officiële verklaring uitgeven (UPDATE: zie onder).
De beroepsvaart op de Zaan heeft de afgelopen jaren ernstig geleden onder de afsluiting van de Wilhelminasluis gedurende de verbouwing van de sluis. Als in de volgende zomer de Zaanbrug wordt gesloopt volgt er een nieuwe periode waarin er geen scheepvaartverkeer mogelijk is.
De storing duurde van ’s morgens 4 tot de volgende ochtend (5 mei). Verkeer richting Amsterdam moest omrijden.
Wat ze precies aangepakt hebben bij de Coenbrug schreven we hier.
UPDATE: persbericht Rijkswaterstaat (6 mei, 17.00 uur):
Voor de scheepvaart geldt voorlopig een beperking in de doorvaarhoogte van 6.20m.
Door de storing is schade ontstaan aan de interne bewegende delen van de brug. De brug is in de nacht van dinsdag op woensdag gefixeerd (vastgezet), zodat het wegverkeer hervat kon worden. Hierdoor kan de brug echter niet worden bediend. Dit levert langdurige hinder op voor de scheepvaart vanwege de beperkte doorvaarhoogte.
Voor scheepvaartverkeer dat niet onder de brug door past zijn er op dit moment twee omleidingsroutes in beide richtingen; Den Helder – Noordzee, of Waddenzee – Lorentzsluizen – IJssel- Markermeer. Uiterlijk 21 mei komt met het afronden van de werkzaamheden aan de Stevinsluis een kortere omleidingsroute beschikbaar.
Om de brug weer veilig in gebruik te nemen doen we onderzoek naar de oorzaak van deze storing en de opgelopen schade. Gezien de omvang van de schade verwachten we dat deze situatie enkele maanden zal duren. Zodra er meer bekend is over de planning van het herstel, worden de omgeving en andere belanghebbenden verder geïnformeerd.
Nou beste vrienden van de Orkaan...
Waarom zwaait Zaanstad dan niet met de septor?
Het ligt in "ons" grondgebied.
De zoveelste brug. Nu is het klaar.
Fixen binnen weken ipv maanden.
Heeft iemand gezien hoe verlept de Beatrixbrug er nu (al) bij ligt?
Jezus pak die aannemers aan. Iig doe iets en laat uw volk weten wat u tracht op te lossen!
Nee, met maanden ga ik NIET akkoord.
Je hebt zeker ook een bootje met een mast die net niet onder die brug door kan?
Voor de beroepsvaart is het vervelend maar voor zeilbootjes mag dit van mij nog jaren duren !
Wees blij dat de Coenbrug niet van Zaanstad is dan hadden ze daar de klep ook kanariegeel geschilderd!
Het is toch van de zotte dat bijna alle gemeentelijke beweegbare brugkleppen zo zijn toegetakeld door de gemeente?
Heerlijk om niet meer om 18 uur met honderden auto's in de file te hoeven staan omdat er 1 of 2 plezierjachtjes door moeten
Zelfs een brug slaan duurt maanden bij de gemeente Zaanstad. My God.
Er gaat waarschijnlijk weinig economisch verkeer langs deze A8 brug, in vergelijking met de weg, die de Zandbergen-, Simon Loos-trucks dagelijks afleggen, vanaf het distributie centrum, de provincie in.
"Jeetje, alweer een brug in Zaanstad, met problemen?!"
Gemeente Zaanstad heeft er niks mee te maken (behalve dat de brug op haar grondgebied ligt), de brug is in beheer bij Rijkswaterstaat (maar dat stond gewoon in het artikel).
Dat is nog eens goed nieuws. Open voor beroepsvaart heb ik natuurlijk geen problemen mee. Echter het voor pleziervaart, midden in de spits (ook buiten trouwens), de brug open te doen. Wat regelmatig gebeurde, heb ik altijd al als absurd ervaren. Hopelijk lekker de hele zomer dicht.
De Coenbrug wordt ‘s morgens voor 09:15 niet gedraaid vanwege spits. Tussen 06:00 en 06:30 draait de brug een keer maar uitsluitend voor beroepsvaart. ‘s Middags draait de brug niet in de spits van 16:00 tot 18:15u. Bron: vaarweginformatie.nl
Voor de beroepsvaart is dit heel vervelend maar gelukkig kunnen de meeste vrachtschepen er wel onderdoor.
Ieder nadeel heeft ook voordelen: we hoeven voorlopig niet meer voor de brug te wachten want zeker 90% van de brugopeningen worden veroorzaakt door zeilboten oftewel mensen die voor hun plezier varen, zorgen voor files op de A8 en dus in grote mate verantwoordelijk zijn voor de luchtverontreiniging nabij de brug en het viaduct
Een ander voordeel is dat omwonenden tijdelijk geen last hebben van het bonken van de klep.
Volgens mij is jouw auto medeveroorzaker van de luchtverontreiniging niet de file.....