Dit weekend werd Schiphol getroffen door een staking waardoor veel reizigers hun vlucht misten of vertraging opliepen. ‘Veel reizigers’ dus.
Uit recente cijfers blijkt dat in de eerste drie maanden van dit jaar er ruim twee maal zoveel vluchten van en naar Schiphol waren als in dezelfde periode van 2021.
In de eerste drie maanden van 2021 waren er 37.500 vluchten, in januari-maart 2022 was dat 81.000 (+ 115 procent). Dat is overigens nog wel minder dan in het eerste kwartaal van 2020 toen er bijna 100.000 vluchten werden geregistreerd.
Het corona-jaar 2020 was een dieptepunt voor het aantal vliegbewegingen (227.000), in de jaren 2017-2019 was het telkens bijna 500.000. Afgelopen jaar lag het aantal op 267.000.
Die 500.000 is het maximum waar Schiphol graag vanaf wil. De luchthaven zou met instemming van het kabinet tot 540.000 vluchten willen doorgroeien, maar dan moeten er wel maatregelen genomen worden om de overlast te beperken. De luchtvaartsector denkt die onder meer te vinden in stillere vliegtuigen en slimmere navigatie, maar of die daadwerkelijk tot minder geluidshinder zullen leiden, is een onderwerp van discussie.
Groei (‘ontwikkelruimte’) is waarschijnlijk onmogelijk op korte termijn. Schiphol heeft een natuurvergunning nodig in verband met de forse stikstof-uitstoot van de luchthaven, en met 500.000 vluchtbewegingen is dat uitgesloten zonder ‘draconische maatregelen’.
Boven het aantal vluchten in 2021 en dit jaar t/m maart: vanaf februari een stijgende lijn tot augustus en daarna stabilisatie rond de 30.000 per maand, in januari en februari 2021 ligt het rond de 25.000 maar daarna stijgt het weer tot ruim 30.000 (achtergrondfoto Marjan Hoffman: vliegtuig boven Nauerna).
Onder het aantal vliegbewegingen per maand vanaf 2019. Een eerste daling in maart 2020 en daarna bijna geen vliegverkeer in februari 2020. Vervolgens krabbelt het op tot augustus 2020 waarna het daalt tot februari 2021. Daarna volgt een permanente stijging tot augustus; in de maanden daarna schommelt het rond de 30.000 vluchtbewegingen. Januari en februari 2022 zijn lager.
Bron van de cijfers: Schiphol; de grafieken zijn van De Orkaan
Schiphol in de tang ... oplossingen in zicht?
1 - Het aantal Airfrance/KLM-aandelen wordt ineens verhoogd en daarmee de soep dunner voor de aandeelhouders. De Nederlandse Staat wil echter wèl grip kunnen blijven houden op de maatschappij en Schiphol als geheel en moet nu het aantal aandelen gaan verhogen, nákopen (óók als ze dit niet eigenlijk niet wil/kan).
2 - Het aantal vluchten moet oplaag, maar niet wegens geluidsoverlast, maar omdat er door de drukte op Schiphol ontervreden reizigers waren en er relletjes zijn ontstaan ... ach het imago!
3 - Het tekort aan personeel moet zo snel mogelijk aangevuld worden, eisen de vakbonden ... geven de verantwoordelijken ineens toe, de lonen moeten omhoog!
4 - Het aantal bewakers en securitymensen moet verhoogd worden ... de doorloop moet met bewakers opgejaagd worden? De koffersnuffelaars harder werken?
5 - Het is dus on-verhinderbaar, dat vakantiegasten elders gaan boeken ...
en dat laatste is waarschijnlijk het allerbelangrijkste voor alle beslissingen, maar de achilleshiel van Schiphol/KLM is duidelijk zichtbaar geworden. Nú vooral vliegveld Lelystad op slot houden en de onverbeterbare vlieggasten naar elder laten afreizen.
Natuurlijk het heilig verklaarde Schiphol mag alles en doet waar ze zin in hebben Nog meer vervuiling? dat mag van Den Haag Geld tekort? Den Haag schuift wel weer. De lichamelijke en geestelijke gezondheid van omwonenden telt niet mee.
Het is echt om ziek van te worden