Het beroep van de Stichting Verkeersveilig en Gezond Westerkoog tegen het Centrumplan Westerkoog is door de Raad van State ongegrond verklaard.
Op de plek van de voormalige sporthal De Sprong en buurtcentrum De Vuister moeten appartementencomplexen komen met bijna 120 woningen. De Stichting vond dat Zaanstad te weinig oog had voor de verkeersveiligheid en parkeerproblemen over het hoofd zag. De Raad van State gaat niet mee in deze redenering.
De belangrijkste klacht van de Stichting was dat Zaanstad onjuiste cijfers over de verkeerscapaciteit van de rondweg zou gebruiken. Zo zouden ook de gevolgen van de 24-uurs-opening van de busbrug en het Guiswegproject mee moeten worden genomen. Ook die zorgen voor meer verkeer. De raad van State schuift dat terzijde. Die twee projecten spelen geen rol bij deze procedure die alleen om de nieuwbouwplannen gaat.
Uit de uitspraak van de rechtbank wordt duidelijk dat de verwachte toename van 700 verkeersbewegingen van motorvoertuigen per etmaal acceptabel is.
Bij de Glazenmaker werden eerder op werkdagen gemiddeld 5.749 verkeersbewegingen geteld, en op De Wildeman gemiddeld 7.095. Die 700 erbij “blijft deze dus ruim onder de streefwaarde van 10.000 mvt/etmaal.”
De uitspraak legt dus wel een bommetje onder de plannen voor de opening busbrug en Guiswegproject, de Stichting verwacht dan ruim “méér dan 12.000 auto’s per etmaal”. Dat speelt nu dus geen rol, maar dat kan in de toekomst veranderen.
De bouw had volgens de planning al in 2023 moeten beginnen, waarbij de eerste woningen dan in 2025 zouden worden opgeleverd. De procedure bij de Raad van State heeft dat dus een jaar vertraagd.
Lees ook:
- Centrumplan Westerkoog (117 woningen): dit jaar nog bouwen
- Westerkoog voert actie tegen rondweg
- ‘Verkeersveilig en Gezond Westerkoog’ naar Raad van State vanwege Centrumplan Westerkoog
Door Piet Bakker. Bron: Uitspraak Raad van State en eerder nieuws op De Orkaan, afbeelding van ontwikkelaar Sens.
Misschien zouden ze eens een keertje moeten beginnen met een ontsluiting t.h.v. de Vincent van Goghweg. Dat zal een hoop oplossen
Dat is geen oplossing. Reeds nu staat er regelmatig een file op de Van Goghweg tot aan de Provincialeweg als de Bernhardbrug open staat. Bovendien stuit het verkeer na de brug op de rotonde van het Prins Bernhardplein, waar het nu al vaak ramvast staat. Tevens zijn er twee scholen langs de Van Goghweg, waar veel kinderen in de spits moeten oversteken. Meer verkeer op de Van Goghweg is zeer onwenselijk. Daarbij zou het een rampzalige ontwikkeling voor de Schildersbuurt worden.
ik zeg vaker voordat er beslist wordt over iets ,moet degene verplicht zich daar vestigen voor een aantal jaren om zelf mee te maken. in Raad van State zitten ook leeghoofden die maar wat beslissen. het treft ze niet,anders was er een andere beslissing. zij zijn ook degenen die medeverantwoordelijk zijn van de vele chaos in Nederland. laat iedereen maar komen en bouw en woon in iemands aura met alle gevolgen.
De gemeente beweerde eerder dat zelfs 15.000 met/etmaal op de rondweg haalbaar zou moeten zijn. Later is dat teruggebracht tot 10.000. De RvS gaat mee met deze redenering, omdat de rondweg “een gebiedsontsluitingsweg is”. Dat is natuurlijk een label, wat helemaal niet past op de rondweg. En 2 dagen na de zitting op 16/4, waar de gemeente dus die bewering deed over die “streeffrequentie van 10.000 mvt/etmaal”, publiceerde diezelfde gemeente een GOW30 nota, waarin dat aantal opeens terug gaat naar 7.500 mvt/etmaal! En dan te bedenken dat dit aantal nu op sommige dagen al op de Wildeman wordt bereikt (blijkens tellingen van de gemeente zelf). Een betreurenswaardige ontwikkeling! (Ten onrechte wordt er door de gemeente gesproken over gemiddelde aantallen mvt/etmaal. In de gangbare richtlijnen omtrent verkeersveiligheid, bijv. van CROW, gaat het altijd om maximale aantallen. En die zijn dus nu al op de Wildeman 7.500 mvt/etmaal. Helaas is ook hierin door de RvS de gemeentelijke aanpak gelegitimeerd. Onterecht lijkt me!)
Ik hoor de mensen die in Westerkoog of in de Westerwatering wonen nooit klagen over de verkeersbewegingen en geluidsoverlast die zij veroorzaken als zij richting Amsterdam, en verder, rijden. En wat betreft parkeren, er is een treinstation op loop afstand, een auto is dus helemaal niet nodig
Er verdwijnen ongeveer 80 parkeerplaatsen die nu overdag al voor de helft / drie kwart volstaan.
Volgens de gemeente zijn er 164 parkeerplekken in de openbare ruimte voor de overige woningen (en de buurt) nodig.
Dit betekend dat de parkeerterreinen bij het winkelcentrum volstaan. Dus in het vervolg met de fiets naar het winkelcentrum.
Ook de straten rondom dit project krijgen er auto's bij, maar dat kan niet want daar is al weinig parkeerruimte.
Daar heeft Zaanstad (zie eerder artikel in de Orkaan) al wat op gevonden. Betaald parkeren en vergunningen. Kassa.
Het lost het probleem niet op maar het is een leuke inkomstenbron.
de leden van de raad van state wonen natuurlijk niet in Wester Koog, anders zouden zij wel anders reageren op 10.000 verkeers beginnen per 24 uur ,je moet er maar wonen met die herrie en overlast en dat om een paar huizen op de verkeerde plek.