Vanaf half mei is het niet meer mogelijk overdag en op koopavonden met de auto over de Beatrixbrug of via de Czaar Peterstraat het centrum in te rijden.
Eigenlijk zou het centrum van Zaandam in januari 2016 overdag al afgesloten worden voor auto’s. Dat plan werd uitgesteld maar medio maart beginnen de werkzaamheden.
Met pollers wordt vanaf half mei het centrum tussen 12:00 en 18:00 en tijdens koopavonden afgesloten. De beweegbare palen komen bij de Beatrixbrug om het verkeer vanaf de Peperstraat tegen te houden en bij de Czaar Peterstraat.
Met borden en verkeerslichten wordt duidelijk gemaakt dat het centrum afgesloten is. Hulpdiensten, taxi’s en bussen kunnen wel gebruik blijven maken van de routes.
Als het centrum is afgesloten moet overdag omgereden worden via Den Uylbrug of Bernhardbrug.
De Fietsersbond heeft zich eerder uitgesproken tegen het gebruik van pollers. De fietsersbond is tegen dat plan omdat bromfietsers niet op de rijbaan mogen en gedwongen worden op het fietspad te rijden. Dat fietspad is veel te smal volgens de Bond.
Ok prima geen auto’s meer over de brug maar dan ook die vieze gore stink bussen van de Connexxion niet meer en ook geen taxi’s. Dit is discriminatie!
Ik woon in de Czaar Peterstraat. Flink balen dit!!
@Broekje:
Kleinere steden en dorpen kunnen leegloop tegengaan door goed te kijken naar grotere gemeenten waar de auto uit het centrum is geweerd. Want hoewel autoluwe centra vaak op veel verzet stuiten, kunnen deze het tij wel degelijk keren.
http://www.goudappel.nl/actueel/2011/08/08/concurreren-met-mobiliteit/
En ja @Broekje, iedere automobilist wil de kortste route, maar ook ten koste van het winkelgebied?
Hoe gaat het hier in Zaandam ten koste van het winkelgebied? Daar rij je nu immers al niet meer door heen.
Ben het wel eens met dat je geen auto's langs de drempels van de winkels wilt hebben rijden.
Zonde dat met dit soort besluiten sommige mensen roepen dat het geweldig is en beter voor het milieu ter plekke maar zich niet bekommeren over het feit dat het zich alleen maar verplaatst en (vaak) feitelijk slechter is voor het milieu en voor anderen.
Verplaatsen of uitsmeren van een probleem.
Hoe gek kan je t nog maken. Bied dan een nieuwe alternatief aan. Dat wordt extra omrijden en meer tanken. Tja, wie boeit dat. Leefbaarheid wordt verweerd en burger heeft geen waarde meer. Zo zie je panden rondom centrum al jaren leeg staan en inmiddels bezet door de krakers.
Prima plan!
(jammer dat het zo lang duurt(heeft geduurd) voor het werkelijkheid is/wordt)
En ook weg met al die bussen die door het centrum rijden. Maak een pendel dienst die vanaf het station rijd richting de Peperstraat(via Stationstraat/Westzijde/Bernardbrug) en maak daar een keerlus en dan via de Wilhelminabrug/Rozengracht weer terug naar het station
Mooi zou zijn als deze buslijn uitgevoerd wordt door een elektrische bus
De rest van de bussen kan dan via de Den Uylbrug en Vincent van Goghweg, net als de rest van het verkeer wat niks heeft te zoeken in het centrum
Langverwacht. Wat een mooie boost voor de Westzijde!
Veel geschreeuw en weinig wol.
De meesten hoeven dus ook niet in het centrum te zijn maar zijn doorrijders en ja die moeten een nieuw kunstje leren door een brug eerder of later de Zaan over te steken. Een levendig centrum moet geen doorgaand verkeer hebben. Eigenlijk gaat het plan niet ver genoeg, er horen ook geen brommers en bussen meer te rijden tussen 9.00 en 21.00.
Verkeersluw opdat de straat ook voor markten,terrasjes enz gebruikt kan worden.
Zolang er brommers rijden kunnen er ook motoren rijden lijkt mij. Waarom moet ik om rijden? Brommers passeren er veel meer dan motoren.
Dat zijn op jaarbasis 1.000.000 extra gereden omrij-kilometers binnen de stadsgrenzen. 1.000.000 km aan uitstoot, dus luchtkwaliteit gaat achteruit. Maar ach.
en bevoorradingsverkeer? hoe gaat dat?
Voor 12.00 of na 18.00 ;)
Onzalig plan.
Als, in het kader van Vaart in de Zaan", het scheepvaartverkeer toeneemt zal de Bernhardbrug vaker en langer openstaan.
Wordt 't nog drukker en viezer in de Westzijde.
Iedereen laat namelijk altijd z'n motor stationair draaien bij openstaande bruggen.
Dat snappen ze natuurlijk niet op het stadhuis!
Wij zijn best vaak op genoemde wegen en echt: her is niet erg druk daar.
Welk probleem denkt de gemeente met deze maatregel opgelost te hebben?
Was jaren geleden al de bedoeling en dan 24/7. Zal een stuk veiliger worden in de buurt.
Hoe moet ik dan naar de Vomar komen? Met name op donderdag en zaterdag als er markt is kan je niet over de Rozegracht. Heel apart!
Dat is lekker moet er elke week paar x langs voor me werk dat wordt omrijden extra benzine kosten langere reistijden goed voor milieu goed bezig hier in zaantad
Dat wordt voor ons een fiks stuk omrijden als ik naar de Oostkade wil waar familie woont, of als je naar De Fabriek wilt. Belachelijk.
En hoezo OV? Er rijden geen bussen op de Van Goghweg en die op de Westzijde maar één keer per uur.
Dat zijn toch geen alternatieven?
dag centrum zaandam. HALLO WORMERVEER EN PURMEREND ED.
Dag centrum Zaandam, Hallo Wormerveer
het is al erg stil in het centrum van Zaandam en geloof me dat gaat nog stiller worden in het centrum .
Welke mafklapper heeft dat bedacht ? ze gaan de problemen verleggen na de twee andere bruggen kan je daar aansluiten
als ik een winkel had in het centrum zou ik nu vast de huur opzeggen en uit te wijken na Purmerend of zo ..
Geweldig, zo komt er helemaal niemand meer naar het centrum. Ook het station wordt vanuit Zaandam-oost nog onbereikbaarder. Ja, echt over nagedacht.
Dag winkelbestand.