Niet alleen de Beatrixbrug is afgesloten voor fietsers en bromfietsers. Ook de route via de Damstraat en Dam mag niet meer door fietsers worden gebruikt overdag.
Politieagenten sommeerden iedereen af te stappen en met fiets of brommer aan de hand de terrassen aan de Dam te passeren. Alleen tussen ’s avonds 22.00 en ’s morgens 6.00 uur zijn fietsen toegestaan, brommers mogen helemaal niet meer over de Dam.
Hiermee is er geen doorgaande fietsroute meer in het centrum tussen de Russische Buurt (Nicolaasstraat / Wilhelminabrug) en de Westzijde.
Volgens de dienstdoende agenten was de hele Dam “al 100 jaar afgesloten, maar we gaan nu handhaven omdat de terrassen vergroot zijn en de café’s last van de fietsers hebben.”
Update: Zaanstad stopt met handhaven afsluiting Dam
De afsluiting van de hele Dam (inclusief een groot deel van de Damstraat) lijkt in strijd met wat Zaanstad eerder toezegde. De Dam rond het Czaar Peterbeeld was al veel langer afgesloten.
Er waren wel plannen om de hele Dam ’s avonds en ’s nachts fietsvrij te maken. Dat besluit werd gepubliceerd en meteen ingetrokken, het zou alleen voor brommers en scooters gaan gelden. Het huidige besluit gaat veel verder dan het eerste plan: helemaal geen brommers meer en fietsers, alleen ’s nachts mag er gefietst worden (precies als de horeca druk is).
De Fietsersbond heeft aangekondigd de zaak uit te gaan zoeken, ook zij zijn verbaasd over de maatregel die totaal anders is dan het eerst (ingetrokken) besluit. De Orkaan heeft bij wethouder Gerard Slegers geïnformeerd hoe deze maatregel (die dus verder gaan dan de maatregel die eerder werd ingetrokken) tot stand gekomen is en waarom en nu met handhaven is begonnen terwijl de route via Beatrixbrug niet beschikbaar is.
Op foto’s uit begin april is te zien dat het bord dat op de bovenste foto is te zien toen al geplaatst is.
Dan maar over de Beatrixbrug terug…
men gelooft blijkbaar nog in sprookjes. Men verwacht dat een enkele dag streng handhaven voldoende is om de gehele bevolking (met fietsen, bromfietsen en auto's) er in de toekomst van weerhoud zich aan de (onduidelijke) regels te houden. Helaas zie ik het tegendeel, geen handhaver - geen regels (opvolgen)
Ik ben altijd zo benieuwd of burgemeester Hamming dit allemaal leest.
In de tussentijd: 1 brug voor gemotoriseerd verkeer, 1 brug voor voetgangers/fietsers (en let wel: dit alleen omdat er door planners is geklungeld). En oh ja, de NietzoVlot-Brug t(e)rug!
Als burg. Hamming het niet leest dan zeker zijn vrouw wel.
Dan heb ik het toch goed gezien !
Onder de borden "zone voetgangersgebied" zijn onderborden aangebracht waarop duidelijk staat dat het tussen 22.00 en 06.00 voetgangersgebied is en dat fietsen is toegestaan.
Iedereen die een prent heeft gehad moet zeker bezwaar gaan maken !
Maar er zijn nu wel slapende honden wakker gemaakt dus de onderborden zullen op zeer korte termijn wel worden verwijderd of aangepast.
Ze kunnen het alleen veranderen via een nieuw besluit, waar bezwaar tegen gemaakt kan worden. Dus opletten.
Voor fietsers is geen plaats meer in het centrum en op de bruggen. Is het een optie het Ruiterveerpontje weer te laten varen?
De politie interpreteert het bord verkeerd.
Uit de Staatscourant het verkeersbesluit dat de plaatsing van het bord regelt:
De "Dam tussen Damstraat en Wilhelminstraat etc tijdens de avonduren als voetgangersgebied aan te wijzen tussen 22.00 uur en 06.00 uur waarbij fietsers zijn toegestaan dooe middel van het plaatsen van verkeersborden etc.
Klopt precies wat Van der Laan zegt!
Alleen 's nachts voetgangersgebied, maar fietsers zijn wel toegestaan. Dus hem ongegrond laten verklaren. iedereen die een bekeuring heeft gehad hem ongegrond laten verklaren.
Terzijde: niet Wilhelminastraat maar Wilhelminakade
En nu is het wachten tot er een grote brand of andere calamiteit plaatsvind.
Als de Beatrixbrug wegens warmte, aanvaring o.i.d.niet meer gebruikt kan worden heeft Zaanstad kans op een claim
als de Dam onbereikbaar is. Wat ook de naam ooit was of is het gaat om de bereikbaarheid.
Als dit de tendens wordt in Zaandam gaat de stad op slot.
Hier snap ik helemaal niks van. De Damstraat is sinds jaar en dag al open geweest voor fietsers.
Ik fietse er 35 jaar geleden al, naar het Zaanlands.
Hoe kom je anders in godsnaam in de Westzijde, vanuit Zaandam-Oost?
Voor alle duidelijkheid, wat nu Dam heet is onderdeel van de Noorder-IJ en Zeedijk en heette Hoogendyk en sloot aan op de oorspronkelijke dam. Het pand(je) op de hoek van het Dampad was Hoogendyk 2.
Hopelijk leest die wethouder ook alle reacties en gaat hij eens doen wat hij moet doen, nadenken dus !
Ieder normaal denkend mens snapt toch dat het op deze manier niet kan?
Het is toch van de zotte dat als je op de fiets van de Westzijde naar de Peperstraat wilt je of een kilometer moet omfietsen of een paar honderd meter moet lopen.
Het is ook nog eens zo dat in het stukje Dam achter het oude postkantoor
welliswaar grotere terrassen zijn die de halve straat in beslag nemen maar dat er nauwelijks mensen zitten en alleen bij café Zwart is het redelijk druk.
Maar als ik toch moet lopen dan zou ik afstappen aan het begin van de Damstraat en dan lopend met m`n fiets in de hand naar de Zilverpadsteeg dat is een stuk korter.
Eindelijk! Kunnen we nu rustig voetballen spelen, stoep krijten, hinkelen, elastieken, touwtje springen, knikkeren, en misschien tikkertje spelen om 8 uur 's ochtends met iedereen. Wie doet er mee?
Zaandam heeft schulden dus moet er geld komen , dus fietsertje pesten € 55,00 + €9,00 administratie kosten
Boetes gaan naar het rijk, niet naar de gemeente, dus dat is het niet.
Dit is een soap in veel dele,en is nog lang niet ten einde!
Maar ik hou het (fotografische) in de gaten.
Te gek voor woorden ,het wordt een crime om aan de anderekant tekomen .dat er ruimte moet zijn dat snap ik .maar om alles afsluiten .dan zijn wij als fiets de klos .ik vindt het overdreven ,doe dat om 19uur dan iedereen blij ,moeten wij nu boeten voor de horeca ,
Ik vraag me af op welke termijn er een definitieve oplossing gaat komen. Gaat dit een kwestie van maanden of jaren worden?
Gewoon de Beatrixbrug opengooien voor fietsers en voetgangers en het probleem is opgelost!
De sluis is gestremd voor het scheepvaartverkeer en er staan verkeersregelaars die alleen bussen mogen doorlaten.
Waarom kunnen auto`s en fietsers wel samen over de Wilhelminabrug en fietsers en bussen niet samen over de Beatrixbrug?
Dit is waanzin ten top!
De keus om om te rijden als er een brug open is door de neus geboord, maar ach, fietsers moeten niet zeuren hè.
Op Google Streetview staan andere borden (gesloten voor motorvoertuigen, toegestaan voor fietsers en snorfietsers). Die zijn dus (stiekum?) vervangen. Dat eerdere voorgenomen verkeersbesluit was toch weer ingetrokken voordat het van kracht werd volgens jullie eerdere berichten?
Afbeeldingen op Streetview zijn over het algemeen behoorlijk verouderd Rob.
Maar komende op de fiets vanaf het Zaantheater richting Westzijde via de Damstraat, dan kom je toch helemaal niet op de Dam ?
Of heb ik dat nou mis, waar ligt de grens van de Dam ?
Toevallig reed vandeweek een auto van Streetview door het centrum.
Ik ben benieuwd, welke verkeersborden straks online zichtbaar zullen zijn...
Streetview geeft wel een datum en aan de hand daarvan is wel na te gaan wanneer die borden er wel of niet stonden. In elk geval vanaf 2009 kon je gewoon (legaal) om de Dam heen fietsen, dus achter het oude postkantoor langs. Die borden wandelgebied zijn pas recent geplaatst (of verplaatst).
De bewering, hierboven geciteerd, dat het "al 100 jaar is afgesloten" klopt in elk geval niet.
Helemaal correct, zelfs de bussen konden zo omrijden.
De Dam ligt van ouds aan het begin van de Damstraat en loopt richting de sluis. Het bekende Dam 8 ligt eraan. De Dam komt bij Gewoon Lekker uit op de Wilhelminakade. Het plein dat we Dam noemen zou beter Damplein kunnen heten.
Laatst stelde iemand voor de Damstraat voortaan Overtoom te noemen, omdat aan het begin ervan de boten over de Dam getrokken werden, het Damplein was toen water.
Gewoon heel Zaandam afsluiten voor fietsers, auto's en brommers.
Mag de horeca weer open, mogen ze hun terras vergroten, gaan ze weer klagen over de fietsers.
En dit dan ook nog gaan handhaven ( Damstraat ) terwijl er maar één brug gebruikt kan worden.
Weer handig bezig Zaanstad !
Vanaf de Zuiddijk naar de Westzijde fietsen:
De enige brug is de Wilhelmina. Dan door de Cz Peterstraat naar het Rustenburg (kan buiten marktdagen over de Rozengracht)en dan door de Vinkenstraat naar de Westzijde. Waarom in vredesnaam voor fietsers zo'n grote omweg?
Het is een kilometer omfietsen, waarschijnlijk sneller dan afstappen bij het oude postkantoor en pas bij de Bruna weer opstappen. Maar je kan je indenken wat er gebeurt dat er geen politie staat...
Wat hebben Sleegers en consorten toch tegen fietsers????
Zitten die terrassen tegenwoordig al om zes uur 's ochtends vol?